• Anonym (propavan)

någon som har erfarenhet av Propavan, sömntablett??

Hej Jag är en tjej som undrar om någon har erfarenhet av Propavan? känns de bra att ta? blir man trött av dem dagen efter? läkaren säger  att det inte är beroendeframkallande men undrar ändå är det nån som känt att ni utvecklat nåt beroende? jag tar nämligen Zopiklon nu 5 mg sen ett par år och vill byta för Zopiklon är ju beroendeframkallande .    

• Svar på tråden någon som har erfarenhet av Propavan, sömntablett??
  • Anonym (Både och)

Zopiklon är en insomningstablett medan propavan är en sömntablett, alltså Zopiklon somnar du lättare av och Propavan gör att du sover utan en massa uppvaknanden.  Går utmärkt att kombinera dem, det har jag gjort de senaste åren enligt ordination från min psykatriker.

• IsDimma

Jag blev något tröttare av dom. Började med en tablett men var snabbt uppe i två. La jag mig och somnade inom en timme så var det inga problem. Somnade jag inte inom en timme så började det krypa i vänsterarmen. Och sen var det beklätt att somna alls.
    Till slut hjälpte tabletterna nästan inte alls, åt dom under 8-10 månader.

• Anonym (propavan)

ok, tack för era svar. tänkte också kombinera de båda i början medan jag trappar ut  zopiklon men sen skulle jag vilja försöka klara mig med Propavan då jag hört så mkt om att Zopiklon är beroendeframkallande och jag har redan ätit dem för länge.
    dock är jag skeptisk till om jag klarar det för jag har provat Propavan nån gång tidigare o int etyckt att jag somnat lika fort eller lika gott som med Zopiklon. men jag har aldrig hört att Propavan ska va svårt att sluta med iallafall...??  

• yaaniz

Ja gillar man att vara bakis dagen efter. fast ne, dom hjälpte mig inte ett skit...Jag vaknade ändå femtielva ggr på dom, men sen var jag helt avdäckad hela dagen efter. Blev inte bättre efter en veckas användning heller som läkarna sa.

Jag håller mig enbart till insomningstabletter nu. Sover faktiskt bättre på dom än sånna som propavan.

• Anonym (:D)

Jag har haft propavan i snart ett är. Jag tar dom vid behov och jag älskar dom :) Dom verkar ju i 12 timmar så ska man upp tidigt så får man ta dom tidigare på kvällen :) Jag kan bli lite slö på morgonen i bland men inte så farligt :) Jag blir jätte trött av dom men ibland så tar det ca 2 timmar för dom innan man verkligen känner av dom så jag tar dom alltid tidigare på kvällen när jag tar dom.

• Anonym (propavan)

yaaniz- ok, ja insomningstabletterna känns ju bra bara att de inte rekommenderas för långtidsbruk eftersom det är benzo.
    Anonym D- ok, det låter ju jättepositivt...

• Anonym (Propavanlänge)

Har ätit propavan iflera  år, funkar lika bra än. Ett tips är att ta dem innan du äter en stor måltid eller liknande. Äter du tex middag klockan 7, ta dem en liten bit in i middagen, och du kommer inte kunna hålla ögonen öppna klockan 21... Mina behöver två timmar på sig att verka ungefär, tar 2 x 25.
    Sover också djupt och bra på mina.

• Anonym (ssk)

Det viktiga med Propavan är att man ska ta de 2 tim innan man ska sova och om man tar de för sent så blir man trött dagen efter. Kombinerar man ex propavan med imovane kan man ta propavan kl 20 och sen imovane kl 22. Den kombinationen använder vi dagligen inom sjukvården.

Svar på tråden någon som har erfarenhet av Propavan, sömntablett??