ALTP9082 skrev 2011-03-15 16:39:24 följande:
Usch vad tråkigt!
Jag har funderingar på de med sen när vi blir fler i familjen, eller kanske ett familjedaghem. Vet inte riktigt vilket som är bäst men måste man vara utbildad förskolelärare/pedagog för att få öppna nått sånt?
Nej, man måste inte vara utbildad, man anställer ju utbildad personal.
Jag vill inte vara negativ på något sätt, men jag har haft mitt barn på ett föräldrakooperativ och suttit i styrelsen. Det är
oerhört mycket jobb. Det var ändå en etablerad verksamhet.
Det vill till att du får ett stort gäng med engagerade föräldrar att vara med vid uppstarten annars kommer du att gå under. Sen gäller det att lyckas rekrytera rätt barn, dvs, med vettiga föräldrar som sen ställer upp på det extra jobb det innebär att ha sitt barn där. Vi fick inte själva bestämma vem som skulle börja, vi var tvungna att gå efter kommunens lista och alltså ta in barn vars föräldrar inte alls ställde upp på idén (med jourdagar, tex) utan som bara var ute efter en dagisplats vilken som helst.
Att sen hitta rätt personal är inte heller det lättaste. Vår nya förståndare brände ut sig pga situationen med den övriga personalen. Det slutade med att vi fick lägga ner alltihop