• Mamma till Lilla A

Starta föräldrakooperativ?

Idag när jag kom för att hämta på förskolan satt en lapp uppe. Kort kan man säga att det stod att pga alla besparingar/varsel så kan man inte längre lova att barnen kommer att få vara ute varje dag. Planerad verksamhet kan behöva ställas in/tas bort helt och man kan behöva öppna senare och stänga tidigare...

Det hela känns självklart inget vidare- lämna in sitt barn till förvaring?!?! Tanken på att starta ett föräldrakooperativ har dykt upp redan tidigare... Så nu skulle jag vilja höra era erfarenheter och åsikter

• Svar på tråden Starta föräldrakooperativ?
  • ALTP9082

Usch vad tråkigt!

Jag har funderingar på de med sen när vi blir fler i familjen, eller kanske ett familjedaghem. Vet inte riktigt vilket som är bäst men måste man vara utbildad förskolelärare/pedagog för att få öppna nått sånt?

• vanilla
    ALTP9082 skrev 2011-03-15 16:39:24 följande:
    Usch vad tråkigt!

Jag har funderingar på de med sen när vi blir fler i familjen, eller kanske ett familjedaghem. Vet inte riktigt vilket som är bäst men måste man vara utbildad förskolelärare/pedagog för att få öppna nått sånt?
     Nej, man måste inte vara utbildad, man anställer ju utbildad personal.

Jag vill inte vara negativ på något sätt, men jag har haft mitt barn på ett föräldrakooperativ och suttit i styrelsen. Det är oerhört mycket jobb. Det var ändå en etablerad verksamhet.

Det vill till att du får ett stort gäng med engagerade föräldrar att vara med vid uppstarten annars kommer du att gå under. Sen gäller det att lyckas rekrytera rätt barn, dvs, med vettiga föräldrar som sen ställer upp på det extra jobb det innebär att ha sitt barn där. Vi fick inte själva bestämma vem som skulle börja, vi var tvungna att gå efter kommunens lista och alltså ta in barn vars föräldrar inte alls ställde upp på idén (med jourdagar, tex) utan som bara var ute efter en dagisplats vilken som helst.

Att sen hitta rätt personal är inte heller det lättaste. Vår nya förståndare brände ut sig pga situationen med den övriga personalen. Det slutade med att vi fick lägga ner alltihop
  • vivianne

Jag tycker nästan lappen låter som ett "rop på hjälp", en förtäckt vädjan om att ni som föräldrar, medborgare och skattebetalare ska ta upp frågan med ansvariga politiker så att förskolan får mer resurser...

• ALTP9082
    vanilla skrev 2011-03-15 16:57:42 följande:
     Nej, man måste inte vara utbildad, man anställer ju utbildad personal.

Jag vill inte vara negativ på något sätt, men jag har haft mitt barn på ett föräldrakooperativ och suttit i styrelsen. Det är oerhört mycket jobb. Det var ändå en etablerad verksamhet.

Det vill till att du får ett stort gäng med engagerade föräldrar att vara med vid uppstarten annars kommer du att gå under. Sen gäller det att lyckas rekrytera rätt barn, dvs, med vettiga föräldrar som sen ställer upp på det extra jobb det innebär att ha sitt barn där. Vi fick inte själva bestämma vem som skulle börja, vi var tvungna att gå efter kommunens lista och alltså ta in barn vars föräldrar inte alls ställde upp på idén (med jourdagar, tex) utan som bara var ute efter en dagisplats vilken som helst.

Att sen hitta rätt personal är inte heller det lättaste. Vår nya förståndare brände ut sig pga situationen med den övriga personalen. Det slutade med att vi fick lägga ner alltihop
    Usch de låter inge vidare! Men dagmamma kanske är bättre men jag vet inte om de är så stor efterfrågan på de, tror inte ens de finns någon i våran kommun. Men om jag inte är helt ute och cyklar så har de väl blivit hårdare krav på dagmammor?

När vi blir fler så kommer jag förmodligen å gå hemma ganska länge med barnen å då kan jag lika gärna ha hand om några fler, älskar barn! Å när de händer så har vi förmodligen flyttat ut på landet men de ligger ju inte helt isolerat å de borde ju finnas barnfamiljer i området som kanske inte vill köra barnen till dagis i stan. Men vad vet jag? Tungan ute
Svar på tråden Starta föräldrakooperativ?