• Medusan

    Föräldrar till barn med glasögon - se hit

    Har haft min 4-åriga son hos ögonläkaren idag och fick då besked om att han lider av astigmatism och bara ser ca 30 % av vad han "borde".

    Sonen är ledsen och vill inte ha glasögon och jag är jättemån om att göra detta till en så bra upplevelse för honom som möjligt men jag är helt nybörjare på detta och vill ha tips och råd från andra. Undrar just nu mest över:

    1) Var finns det häftiga bågar, han vill gärna ha tuffa med döskallar, bilar, flames eller liknande? Har kollar runt massor på internet men utbudet verkar inte vara så stort tyvärr.

    2) Vad behöver vi tänka på när vi väljer bågar, glas osv? (material osv)

    3) Hur ofta brukar man behöva byta glasögon?

    4) Är det stor skillnad på billiga glasögon och på dyra glasögon?

    4) Hur kan man peppa barnet att ta sig igenom den första månaden med glasögon då det brukar kännas jättekonstigt och då menar ser sämre under en period (ögonläkaren sa att det kommer vara så)?

    Jättetacksam för svar

  • Svar på tråden Föräldrar till barn med glasögon - se hit
  • Den allsmäktige

    Har du varit till synsam, specsavers etc? De brukar väl ha ganska bra utbud. En bekants dotter har ett par jättehäftiga rayban-bågar

  • Medusan
    Den allsmäktige skrev 2011-03-10 23:41:05 följande:
    Har du varit till synsam, specsavers etc? De brukar väl ha ganska bra utbud. En bekants dotter har ett par jättehäftiga rayban-bågar
    Vi har kollat lite snabbt på dessa ställen och de hade bara vanliga tråkiga bågar och sonen tyckte att alla var fula tyvärr (sula som han säger )
  • Den allsmäktige

    Men kan man inte köpa ett par svarta bågar och sätta klistermärken? Alltså svarta breda bågar?

  • Medusan
    Den allsmäktige skrev 2011-03-10 23:52:28 följande:
    Men kan man inte köpa ett par svarta bågar och sätta klistermärken? Alltså svarta breda bågar?