• Medusan

    Föräldrar till barn med glasögon - se hit

    Har haft min 4-åriga son hos ögonläkaren idag och fick då besked om att han lider av astigmatism och bara ser ca 30 % av vad han "borde".

    Sonen är ledsen och vill inte ha glasögon och jag är jättemån om att göra detta till en så bra upplevelse för honom som möjligt men jag är helt nybörjare på detta och vill ha tips och råd från andra. Undrar just nu mest över:

    1) Var finns det häftiga bågar, han vill gärna ha tuffa med döskallar, bilar, flames eller liknande? Har kollar runt massor på internet men utbudet verkar inte vara så stort tyvärr.

    2) Vad behöver vi tänka på när vi väljer bågar, glas osv? (material osv)

    3) Hur ofta brukar man behöva byta glasögon?

    4) Är det stor skillnad på billiga glasögon och på dyra glasögon?

    4) Hur kan man peppa barnet att ta sig igenom den första månaden med glasögon då det brukar kännas jättekonstigt och då menar ser sämre under en period (ögonläkaren sa att det kommer vara så)?

    Jättetacksam för svar

  • Svar på tråden Föräldrar till barn med glasögon - se hit
  • Den allsmäktige

    Har du varit till synsam, specsavers etc? De brukar väl ha ganska bra utbud. En bekants dotter har ett par jättehäftiga rayban-bågar

  • Medusan
    Den allsmäktige skrev 2011-03-10 23:41:05 följande:
    Har du varit till synsam, specsavers etc? De brukar väl ha ganska bra utbud. En bekants dotter har ett par jättehäftiga rayban-bågar
    Vi har kollat lite snabbt på dessa ställen och de hade bara vanliga tråkiga bågar och sonen tyckte att alla var fula tyvärr (sula som han säger )
  • Den allsmäktige

    Men kan man inte köpa ett par svarta bågar och sätta klistermärken? Alltså svarta breda bågar?

  • Medusan
    Den allsmäktige skrev 2011-03-10 23:52:28 följande:
    Men kan man inte köpa ett par svarta bågar och sätta klistermärken? Alltså svarta breda bågar?
    Jag hoppas och tror att det ska gå att sätta på "tuffa" figurer eftersom att det är vad min son vill ha. Jag tror att de ska gå, måste kolla upp.
  • Medusan

    Någons om har koll på dessa siffror som står på hans glasögonrecept:

    Högra ögat:
    sfär +1,5
    cyl -3,0
    ax 15

    Högra ögat:
    sfär +1,0
    cyl -2,5
    ax 175

  • Medusan

    Ingen, vore väldigt tacksam för svar.

    vi kan väl inte vara de enda som har barn som behöver glasögon

  • tean

    har tre barn med glasögon, har gått bra för två av dem, men treåringen är det ett litet krig.. vet inte hur många gånger han har förstört sina glasögon, hatar att ha dom spec. när han är arg.. en bra försäkring från optikern är viktig, har haft nytta av den ett otal gånger, ett par reservglasögon har varit bra när de andra är på lagning

  • Honey1982

    Vår 5-åring fick glasögon för några månader sedan. Det kom helt oväntat då ingen hade märkt att han ens hade synfel och BVC var nästan på väg att godkänna syntestet.

    För att få en så positiv upplevelse som möjligt tog vi ett par riktigt snygga Nike-bågar, som han själv fick välja. De var dyra, men det spelade ingen roll eftersom huvudsaken är att han känner sig snygg i dem. Det har gått bra och kompisarna på dagis tycker inte att det är nån stor grej att han har glasögon, trots att han är den enda av alla barnen på hela dagiset som har glasögon än så länge. För att underlätta i början hade alla fröknarna som har glasögon också det på sig varje dag.


    Jag tror att huvudsaken är att man inte själv gör det till en stor grej och att barnet upplever att det blir annorlunda just pga glasögonen.


    ♥ Adam 060123 ♥ Amelia 100907 ♥
  • Morsan83

    Jag satt och kolla lite på nätet vad som fanns.
    Vi valde synsam för där hade dom hello kitty, men det var inget hon valde i slut ändan.
    Det vart ett par röda fina med litet guldaktikt mönster på.

    Så vi får tider för kontroller för synen hos ögonläkaren.


    L 041216 - M 060224 - A 090630
  • molnen

    Dottern har  från Direkt optik ,där får man 3 par för priset av ett. Det är bra med flera par ,de blir lätt krokiga på dagis och man måste till optikena och fixa till dem.

    Hon har ett par rosa  med prinsessor ,ett par bruna med Power radres, figurer och text  (killbåkar som kanske skulle passa din son) och röda med Hannah montana ,super tuffa och hon trivs med dem.Dotter vill dock till en början ha gula glasögon -men det hittade vi inte

  • My opinion

    Det finns kedjor som ger gratis glasögon till barn. Bl.a. Smarteyes, specsaver och lensway. Kan ju vara värt att kolla då det kanske känns lite onödigt att köpa glasögon som barnet sedan kanske vägrar bära.

  • ElisabethLensOn

    När det gäller material på glas för barn så brukar det generellt sätt vara bättre att ha plastglas än mineralglas. Plastglas är lätta, bekväma och hållbara. Beroende på vilken typ av plast som används så kan de bli upp till 100 gånger starkare än mineralglas. Dessutom spricker de inte, vilket är en stor fördel för aktiva barn! Däremot kan plastglas vara lite mer känsligt för repor (beroende på vilket plast som används och hur det är behandlat) och kräver därför noggrannare underhåll.


    Rekommendationen för synunderökningar är en gång per år, och utifrån det kan man se när det är dags att byta glasögon. Det kan hända att plastglas måste bytas lite oftare än mineralglas, just på grund av att de är känsliga för repor.


    Priset på bågar varierar mycket efter kvalitet, men priserna på glas varierar mindre. För barn kan det vara en fördel att ha billigare bågar, eftersom de växer ur dem ganska snabbt.


    Det stämmer att man kan uppleva att synen blir ?sämre? under en kort period när man börjar använda glasögon. Det tar lite tid för ögat att vänja sig vid den nya styrkan, men det ska gå över ganska fort, speciellt för barn (om det inte gör det så är det bra att ni kontaktar optiker el. ögonläkare igen!). Försök prata med ditt barn och förklara att glasögonen gör nytta. Om det blir för jobbigt så kan ni försöka använda glasögonen halva dagen till att börja med, och sedan trappa upp.


    Lycka till!

    Elisabeth på LensOn

Svar på tråden Föräldrar till barn med glasögon - se hit