• Mammatilltretroll

Vilka skalbyxor är bäst och slitstarkast?

Jag tänkte att alla mina barn - 6, 4 och 1 år gamla, ska ha skalbyxor i år istället för galonbyxor som blir så svettigt..

Men nu undrar jag vilket märke som är bäst?
    Jag vill att de ska vara slitstarka och gärna hålla minst 2 säsonger, vara vattentäta till den grad att de kan sitta ute i regnet utan att bli blöta.

PoP?
    Reima?
    Gneis?
    Troll?
    Fix?
    Nanook?

Snälla hjälp hjälp :)

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Vilka skalbyxor är bäst och slitstarkast?
  • Ella09

Köpte Kaxs ProXtecs till sonen från kappahl köpte strl 92 när han hade precis börjat med kläder i strl 86 så dessa skalkläder har han använt både våren, sommaren och hösten. Nu är dem för små och ska säljas och jag kan lova dig inte ett endaste hål eller uppskrapade byxben .. verkligen kanon och har varit väldigt ekonomiskt för mig eftersom jag studerar och har inte råd att köpa nytt 3 ggr på ett halvår..

• Busbellan

Av de du räknar upp har vi testat Gneis, pop och Fix. Av dem väljer jag utan tvekan fix
    Alla tre märkerna håller helt tätt, men fix är de som hållt sig fina längst och så gillar jag modellen på dem bättre än pop

Mamma till Nora, August och Ella
  • Dagsmeja

Jag har en extrem slitvarg hemma, en sjuåring som sliter sönder jeans bara genom att leka inomhus och där vi i de värsta perioderna kastar i genomsnitt ett par byxor i veckan för att de inte går att laga längre. Hur som helst, det enda märket som har hållt för hans framfart är Isbjörn (Nanook), Inte en skråma på knäna efter två säsonger med överdragsbyxorna och en säsong med overallen.

Så även om de är dyra, så har det lätt varit värt pengarna för oss. Övriga märken vi har testat av de du räknar upp är POP och Reima.

• mady

Povade HH förra året och de var kanon, verkligen

POP är bra men jag vill varna för everest

• Mammatilltretroll

Tack för alla svar!
    Jag hör gärna fler åsikter :)
    Nannok Isbjörn - var hittar jag dem och vad kostar dem?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Anna björk84

Mady vad var det för galet med everest? Funderade nämligen på att testa de eller fix till min 4 åring! :)

• Mamma och Fru

kostar ca 995-1050kr för skalbyxor från nanook/isbjörn...

Vi har precis testat sådana nu, annars har det vart galonbyxor... Hoppas du hittar den byxan du blir nöjd med :)

• Dagsmeja

Jag brukar köpa våra Isbjörn-kläder på Uteungar (www.uteungar.se), någon gång har det blivit på addnature.com om de har något speciellt erbjudande eller så. Båda har funkar fint!

De är dock stora i storlekarna, kan vara bra att tänka på om  man inte har möjlighet att prova!

• Dr Mupp

Nanook. De är använda tre säsonger och håller iaf minst för en säsong till. Det enda som är slitet är reflexerna.

En säsong är alltså vår-somma-höst. Ett barn hade dem i två år, nästa ha haft den en säsong och kommer ha dem i år också. Förutsätter att även sista barnet kommer att kunna ha dem.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • alvide

Håller med Tjabba eller nått:s inlägg.
    Nanook/Isbjörn är bäst när det gäller slitage på skalbyxor.
    Jag har tvättat tjejernas skalbyxor minst 2 ggr i månaden och torktumlat dom efter (man ska ha låg värme).
    De är hela och helt vattentäta fortfarande.
    Dock är reflexfunktionen helt borta och så ser de inte 100% fräscha längre.
    Men så är det för de flesta märkerna att reflexerna blir dåliga och kläderna ser inte nya ut längre efter ett tag vid slitage och tvättning.

Svar på tråden Vilka skalbyxor är bäst och slitstarkast?