• Smajla

Laktosfritt alternativ till Kesella?

Nån som använt sig av nåt sånt?

• Svar på tråden Laktosfritt alternativ till Kesella?
  • Lilja07

Valio har massor av produkter, kolla i affären Finns iaf cottage cheese...

• Beloved

Något riktigt alternativ till kesella finns nog inte.

Kanske går få fram något liknande om man gör egen fil/yoghurt/creme fraiché och sötar eller så. Jag har aldrig funderat på det, jag fuskar hej vilt i lussebullarna och sen får jag ta smällen

Är man "bara" laktosintollerant så finns det lakrastabletter att köpa på apoteket som fungerar bra för en del. De slipper magont, diarre och hela den biten med en sådan tablett. De tabletterna innehåller ju enzymet som bryter ned mjölksocker. Sen får man ju testa sig fram dels efter hur mycket mjölk man tål och hur många (max 2 på en dag) tabletter man måste ta.

• Lacrima

Beloved:
    Nu blir min fråga lite OT men får man bara ta max två laktraskapslar/dag?

• Beloved

Lacrima

Jag har för mig det. Men jag kan ju ha helt fel. Står på förpackningen iaf

• UlrikaH

För att fortsätta helt OT - Nej man får ta fler än 2 tabletter per dag. Man tar 1-2 tabletter per måltid som innehåller laktos. Antal beroende på hur mycket laktos man tror/vet maten innehåller.

Jag letar också efter alternativ till kesella men har inte hitta något bra. Men eftersom kesella innehåller 3,1g laktos / 100 g kesella och min son (som är intolerant) inte skall äta alla bullar själv *harkel* så kommer han att klara det...men hittar man ett bra alt till kesella så är det givetvis bäst!

• Smajla

Filippa K - och ni andra - skulle cottage cheese kunna funka?

Beloved - jo, jag vet om de där tabletterna fast jag vill ju helst inte fuska eller ta tablett utan se om man kan hitta nåt alternativ.

När det gäller tabletterna tror jag också man kan ta fler än 2 per dag MEN ta så få som möjligt eftersom man kan bli immun mot dem och det är ju synd..

• Lacrima

Ja, då är det inte jag som fått detta med lactraskapslarna om bakfoten.

• Smajla

Nej, lite försiktig bör man nog vara..

• summerminagirl

Vad är det du ska göra då? Det finns nog många alternativ om du tål mjölk, bara det är laktosfritt. Men jag skulle nog tipsa om olika saker beroende på vad du ska göra.

• Smajla

summerminagirl - Just i det här fallet är det kesella i en cheesecake (pepparkakscheesecake) som jag såg recept på och skulle vilja testa nån gång.. Men annars så är jag ju intresserad av det generellt sett eftersom annat finns det ju ett laktosfritt alternativ till men just kesella är det lite knivigt.

UlrikaH - Jo, cottage cheese är väl keso så det är väl lite annat än kesella väl? Keso vet jag ju vad det är men kesella har jag inte använt mig av så många gånger så jag kan säga skillnaden..?

• Beloved

Tack så mycket för uppdateringen om infon för tabletterna

Smajla det ska gå att byta ut kesella emot hemmagjord yoghurt.

Cottage cheese är inte det typ som keso? Eller är jag ute och cycklar igen

• Beloved

Tarax
    Har du testat baka med sour supreme det är ju inte som kesella.
    *nyfiken*

• summerminagirl

I en cheesecake kan man ha créme fraiche istället för kesella, fast jag tycker inte att det blir så gott. (Men det står créme fraiche i många recept och det motsvarar ju kesella i konsistensen så det är nog bara att byta ut). Kesella är en färskostmassa så jag funderar på om det inte kan finnas någon färskost som är laktosfri. Det vet jag inte. Typ Philadelphia. Det brukar jag ha i min cheesecake. Jag har aldrig tänkt på om det kan finnas något i osthyllan som är laktosfritt. För visst är det väl laktos i ost?

• Vem där

Nej, jag har inte provat men jag tänkte att det nog skulle funka. Det finns en tofuost som heter Creamy Smooth gjord av Tofutti som kanske passar lite bättre om du får tag på den, den har jag oxå köpt på ICA.

• Smajla

Tarax - Sour Supreme har jag sett i affärn, annars har jag sett laktosfri (eller var det låglaktos..) creime fraiche också.

summerminagirl - ja, det kanske går med creime fraiche eller sour supreme då... man kan ju testa iofs..

Har googlat lite och hittade denna som kan vara till nytta : www.celiaki.se/pdf/SARNARmjolklaktos050518.pdf

Svar på tråden Laktosfritt alternativ till Kesella?