• MissAdelaide

Hjälp! Ge mig kalastips.

Min son fyller 5 år och ska för första gången ha ett kalas med sina kompisar. Självklart vill jag att han ska bli nöjd men blir lite nervös eftersom jag aldrig planerat ett barnkalas förut. Vill inte ha något överdrivet men ge mig lite tips och råd tack. Vad ville era barn ha på sitt kalas ? Hur många bjöd ni ? Vad åt ni ? Ska man t.ex ha kalaset vid lunch och bjuda på t.ex korv med bröd och sen glass eller tårta. Hur länge höll kalaset på ? Hade ni strukturerade lekar eller lekte de själva ? Fick de med typ godispåse hem (frågade ni föräldrarna först om det var okej.)
    Vår son är lite speciell när det gäller sötsaker. Han tycker nästan inte om någonting så jag måste tänka mer på vad hans kompisar gillar. T.ex tårta eller glass.....  Skulle min son få bestämma det mesta skulle han bjuda på morötter, gurka och popcorn ha ha ha.

• Svar på tråden Hjälp! Ge mig kalastips.
  • Sapato

Men bjud på det som sonen vill + addera lite onyttigt också

• Cia o krabaten

De flesta kalas vi haft och varit på har varit kl 14-16.
    Då har man ätit lunch hemma och kan bara fika på kalaset.
    Tidsbestäm kalaset! Sätt en sluttid! Efter 2h är man bra slut

En rekommendation som finns är att bjuda lika många barn somman fyller år. Dvs 5 barn för 5-års kalas.
    Men det beror ju såklart på hur man bjuder. Bjuder man hela 5-årsgrupen på dagis kan man ju inte begränsa det till 5 om det finns 6 barn
    Sen får man ju tänka på att många kanske behöver ha kvar sina föräldrar? Beror på hur mycket barnen brukar leka ensamma hos varandra. Vi har haft blyga gäster och därför många föräldrar kvar.

Tårta äter inte å många barn, däremot funkar glass nästan alltid.
    SÅ kasnke en glasstårta?Med massor med såser och strössel coh annat. Eller båda.
    De flesta kalas (alla?) har ngn form av fiskdamm precis på slutet med godispåse i, men det är bra att ta sådär 10min före hemgång

Beroende på hur barnen känner varandra så klarar sig många med fri lek bara, men ibland kanske man behöver styra upp lite lekar, tex sätta knorren på grisen osv. 

• Begga

Bra med tidsbestämda kalas (14-16 är en lagom tid) och en utmärkt idé hos "Cia o krabaten" att bjuda lika många barn som år barnet fyller ;) Om gruppen är för stor kan några bli utanför.

Vi har också en otraditionell liten kille (nötter och torkad frukt framför godis!). Men just ang vad som bjuds på har han fått välja. Han har en ganska bra uppfattning om vad hans kompisar gillar och är mån om att de ska trivas.
    Pannkakor, muffins och popcorn har varit mycket populärt på våra kalas. En stor tårta har han velat ha men det är mest de vuxna som äter den. Vi har bjudit in föräldrarna också men det är för att vi tycker det är en bra chans att få umgås allihopa.

Och lekar. Numera tycker jag att han har tröttnat lite på fiskdammsgrejen så förra året (5 års kalaset) gjorde vi en variant av tipspromenad varvat med Amigoinspirerade frågesport. Alla gästerna fick chans att leta upp frågor (som vi hade skrivit på gigantiska lappar och "gömt" utanför där kalaset hölls) och senn svara på frågorna i en grupp. Pappan var lekledare och gav alla chansen att svara. Frågorna handlade mest om superhjälter och födelsedagsbarnet såklart ;) Senn belönades alla med godispåse. Vi hade klistermärke/tatoering, balong, russin och tuggummi förutom en pytteliten mängd vanligt godis.

• HarperSeven

Vi kör ett kalas koncept som vi lärde oss när vi bodde i Tyskland. Både när sonen fyllde fem och sex år så gjorde vi så. Tiden för kalas är mellan kl. 15 och kl. 18.30. Först är det fri lek, sedan tårta och kakor, fri lek, organiserade tävlingar med priser, fri lek, middag och sedan påse. Sedan så var vi ganska möra men både vi och sonen var nöjda. Två barn har efteråt sagt att det här var det bästa kalas som de någonsin har varit på. Kalasen har varit utan föräldar och max tio barn tycker jag är lagom. Det här året hade vi åttar barn inklusive sonen. Förra året så var det nio barn tror jag.

• Sol

När min äldste fyllde fem för en månad sedan hyrde vi en gympasal i tre timmar för 130 kr. Vi bjöd 15 ungar och bjöd på korv och bröd( hade med oss kokplatta) och glass i strutar, dom fick bestämma vilka smaker och välja på olika stössel. i halva salen la vi ut tjockmattor, plintar, lianer m.m. Vid ett tillfälle lekte vi " kom alla mina kycklingar" och ballongleken. svärmor hade gjort en pinata som ungarna fick turas om att slå på tills den gick sönder och det ramlade ut godis. Det blev höjdpunkten på festen! Men annars var det fri lek och det var ju inga problem att hitta nått att göra. Det hela var superlyckat, billigt, snabbt att städa och gott om plats.

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Gustie

Vi hade vårt första barnkalas här hemma i februari, sonen fyllde då 4 år.

Vi bjöd in 4 kompisar och det räckte gott och väl, vilket liv och vilken ljudvolym

Vi hade satt upp tiden 12-14 och bjöd därför på lunch, i form av hamburgare och strips. Efter maten lekte de lite själva innan det var dags för tårta och glass. Vi hade både och då vår son är glad för Prinsesstårta men vi misstänkte att glass var mer populärt hos andra.

Sen fick de leka lite fritt igen, sen hade vi fiskdamm med godispåse. Vi hade inte kollat med föräldrarna innan för jag tar nästan för givet att man får lite godis på kalas. Efter det var klockan så mycket att det bara var en kvart kvar och då satte vi igång en film på storbildsskärmen så de varvade ner lite innan föräldrarna kom och hämtade.

Vi hade alltså inga speciella lekar, förutom fiskdammen (där de först fick bottennapp i form av gamla skor, kalsonger och strumpor...mycket uppskattat ). De leker så bra själv.

Vår son var jättenöjd och alla hade kul

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • MissAdelaide

Tack för alla tips och förslag.
    Ja, vi känner väl att 5-6 barn kan vara lagom när han nu fyller 5 år. Fiskdam ska vi väl ha eftersom det är hans första kalas. Det är inte "tjatigt" ännu. Han har även fått välja vad han vill ha för tallrikar, servetter, ballonger och muggar. Det blev tydligen ett "Ben10" kalas Glad.

Ska man ha lite "vuxenfika" i beredskap ifall några föräldrar stannar, för det har vi ingen aning om ?

Begga: Tack för tips om vad det ska vara i "godispåsen".

• Gustie

Vi hade lite vuxenfika i beredskap, men vi misstänkte att inga föräldrar skulle stanna. Vi tycker det är ganska kul för barnen att få gå själv på kalas, att få vara lite stora utan sina föräldrar....
    Men ha kaffe och sånt hemma och kanske någon liten kaka...eller bjud bara på samma tårta som barnen får t ex.

Ang ballonger så fick ju alla barnen med sig ballonger hem. Vi hade ju Toy Story-tema på tallrikar och servetter och sånt, pyntat med lite ballonger i taket osv.
    Men sen köpte vi Maxi-ballonger, alltså jättestora ballonger, som vi skickade med barnen hem tillsammans med godispåsen...de blev poppis
    I godispåsen hade vi även lagt en sån där "pappersrulle" man blåser i som låter och som far ut......haha..vad sjutton heter såna...hoppas du förstår vad jag menar

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
Svar på tråden Hjälp! Ge mig kalastips.