• Setter tjej

Dra ut två tänder

Nu har ja fått tid för tandutdragning 23 mars. Annledningen är för att jag får tandställning insatt 28 mars. Är jätteglad att ja vågar eftersom jag är 23 år och har lidit av tandläkarskräck.

Men just för detta med tandutdragningen är jag sjukt nervös för. Det är tand 1.5 och 2.5 i överkäken som skall ut dvs femte tanden på varje sida om ni räknar framtanden som nr 1. Tänderna är helt friska.

Nå¨gon som dragit ut tänder som kan lugna mig? Jag har tex aldrig fått bedövning o är lite rädd för det också. Känns de ändå att tanden dras ut även om man inte känner någon smärta? och hur ont gör de efter?

• Svar på tråden Dra ut två tänder
  • Diablo

Jag kände inget när de drog ut min visdomstand. Och den satt ändå som berget Men det hördes. Jag tycker att du ska berätta om din rädsla för tandläkaren. Så vet han/hon att de ska ta det lugnt och kanske berätta för dig vad som ska hända! Jag hade inte heller så ont efteråt! Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Stikkan

Hej säg till tandläkaren att du är rädd och be att få bedövningssalva innan bedövningen, både i kinden och i gommen. det gör att bedövningen känns mindre. vill du att han,hon ska berätta om allt som görs ska tandläkaren göra det. känns ofta mycket bättre om man vet vad som händer. att det spänner, drar, trycker osv. detta kommer du att känna även med bedövning men det gör inte ont! det kan vara bra att ta en receptfri värktablett en timme innan, ring gärna och kolla om din tandläkare tycker det är lämpligt. du får information om lämplig smärtlindring av tandläkaren. det kan kännas i några dagar men brukar inte vara jättejobbigt. lycka till! det kommer att gå jättebra!

• Jos90

Det är INGA problem. jag drog ut 4 stycken innan min tandställning.
    Bara de sätter tillräckligt med bedövning så känns det ingenting. kan låta lite obehagligt, men de går snabbt.
    Sen känner man sig bara flummig för man är ju bedövad i halva ansiktet känns det som! HAHA!

Det enda som känns är ju sticket när de skall bedöva, men de inte jobbigt det heller, särskilt inte om de lagt bedövningssalva på före att de tar bedövningssprutan.

Lycka till!

• Chinchilli

Mitt tips som jag använde mig av när jag drog ut fyra tänder i början av året var att ha på mig min MP3, då hör man inte "knakljuden" lika mycket, många gånger tyckte jag t.o.m att det gick lite fort, hann inte lyssna klart på låten haha.

Svar på tråden Dra ut två tänder