• Anonym ("skägg")

Min man undviker att kramas etc för att jag "sticks" (har fått oönskad hårväxt på hakan)

Jag har fått oönskad hårväxt på hakan, inte jättemycket, men tillräckligt för att det ska synas. Det började för ungefär 10  år sedan.
    Att vara tjej och ha "skäggväxt" (eller vad man nu ska kalla det) är dels jobbigt socialt, men framför allt för mitt förhållande.
    Handlar det bara om den sociala delen så kan jag ju lösa det genom att raka mig varje morgon.

Men problemet är att min man undviker att kramas, för att jag sticks, och jag är jätteledsen över detta.
    Jag har testat att raka bort det varje morgon, men då blir det stubb som ändå känns om man vill krama om sin man (eller sina barn).

Jag känner att jag behöver byta metod. Har testat en hårborttagningskräm, men tyckte huden blev så obehaglig på ytan - så jag trivs egentligen inte med den metoden.

Letade lite på nätet och hittade något som heter Epicare. Har någon testat? Vad tyckte ni? Eller har ni tips om något som ni tycker är bättre?

(Jag vill inte använda IPL...)

Det här är väl ett I-landsproblem, men jag behöver verkligen lösa detta för att få mitt förhållande att fungera bättre, och för att kunna krama om mina barn någon gång ibland utan att de ska behöva känna att "mamma sticks".

• Svar på tråden Min man undviker att kramas etc för att jag "sticks" (har fått oönskad hårväxt på hakan)
  • Anonym (IPL?)

Varför vill du inte använda IPL?

Oönskad hårväxt i ansiktet är ju resultat av hormonrubbningar. Funkar det inte att åtminstone minska hårväxten eller få tunnare hår med tex p-piller, metformin mm? Har du provat det?

• Anonym (...)

Även din man borde stickas, då även han har skäggväxt, har han ingen förståelse över det?

När det handlar om ditt problem, sluta raka dig, det gör håret vassare.
    Kan du använda pincett eller epilator, skulle vara ett bättre och du behöver inte fixa dig varje dag.

• Anonym

Själv får jag en riktig ansiktspeeling varje gång jag och killen hånglar. Måste inte gubben din raka sig eller har han besisfjun i ansiktet? Varför inte ipl eller diatermi så slipper du problem med inåtväxande hårstrån som kan ge ärr det är det bästa tips jag kan ge. Tycker inte det verkar va så stor skillnad på epicare och en pinsette. och det är inget jag kan rekomendera.

• Jos90

1. Raka INTE INTE INTE! Det är inte mysigt med skäggstubb som kvinna, din man kanske mest blir avtänd..? Menar inte att sätta stereotyper, men fallet kan vara så..

2. vaxa eller använd epilator. Jag gör både och (dock på andra områden) Gör ont som FAN första gången, men sedan blir de bättre och bättre då de blir färre strån och tunnare...

• Anonym (laser)

Själv har jag tagit bort en del hår med laser, och det är superbra, det kommer ALDRIG tillbaks igen!
    Det kostar några tusen, men om man har komplex är det SÅÅÅ värt det!!

Rekommenderas! 

• Anonym
    Jos90 skrev 2011-03-11 12:19:05 följande:
    1. Raka INTE INTE INTE! Det är inte mysigt med skäggstubb som kvinna, din man kanske mest blir avtänd..? Menar inte att sätta stereotyper, men fallet kan vara så..

2. vaxa eller använd epilator. Jag gör både och (dock på andra områden) Gör ont som FAN första gången, men sedan blir de bättre och bättre då de blir färre strån och tunnare...
    Att vaxa i ansiktet är inte bra det skadar huden som är mycket känsligare i ansiktet. Använde det själv förut men fick problem med inåtväxande hårstrån och pigmentfläckar. Pinsette använder jag nu men ger tyvärr också en del inåtväxande hårstrån som inte är så snyggt. Jag har gjort ipl på andra delar av kroppen och kan verkligen rekomendera det om håret på hakan är riktigt mörkt annars diatermi. Ska själv boka tid nu för diatermi och ta bort mina hakstrån.
  • Anonym (?)

????

Min man har kraftig skäggväxt och enda gången han inte sticks är några minuter efter han har rakat sig. Att han inste skulle vara mysiga att kramas med för det har jag aldrig reflekterat över. Ibland om han ligger med kinden mot mina bröst tex kan det bli för stickigt och jag ber honom ändra ställning, men hallå, hur kan det vara ett problem i ett förhållande.

Klart att du ska ta bort håret om du störs av det, men att din karl ska undika att krama dig är ju bara tragiskt.

• Jos90

Det kan vara/bli ett problem i förhållandet då män ofta inte tänder på kvinnlig behåring.. samhället är ju sådant..
    De är sant som ni säger, det "bästa" är väl att gå och få de permanent borttaget..

• morochmer

Raka INTE! vaxa eller dra bort med pincett alternativt ta bort det permanent .

• Anonym ("skägg")
    Anonym (...) skrev 2011-03-11 12:02:53 följande:
    Även din man borde stickas, då även han har skäggväxt, har han ingen förståelse över det?

När det handlar om ditt problem, sluta raka dig, det gör håret vassare.
    Kan du använda pincett eller epilator, skulle vara ett bättre och du behöver inte fixa dig varje dag.
    Tack. Drömmer
    Ja, jag sade till honom häromdagen att jag "pussar dig även om du har skägg"... Men han vänder sig bort när jag försöker ge honom en kram eller puss.

Ja, jag funderar på att testa epilator (eller pincett tills jag hunnit köpa en epilator).
    Eller kanske Epicare. Om jag förstått rätt är en Epicare ungefär som en manuell epilator (man behöver ju inte ansluta till vägguttaget menar jag)....
Svar på tråden Min man undviker att kramas etc för att jag "sticks" (har fått oönskad hårväxt på hakan)