• Anonym

Tror inte att min läkare är kompetent..? Blödning utan ÄL omöjlig?

Ska precis få påbörja utredning (hoppas jag) men i min lilla ort ska man träffa VC-läkaren en del först, kanske lika för alla? Jag berättar att jag inte har ÄL, har testat i över ett år. Han säger att jag har det garanterat då jag har regelbunden mens. Jag är övertygad om att jag läst att man kan ha blödningar utan att man haft ÄL, har jag fel? Eller är läkaren inte kompetent..?

• Svar på tråden Tror inte att min läkare är kompetent..? Blödning utan ÄL omöjlig?
  • Anonym

Visst kan man ha det. Så kalad anovulatoriska blödningar men då brukar oftast inte cykeln vara helt regelbunden.

• kattm

Ja, man kan ha blödningar utan att ha ägglossning. Blödningen är ju livmoderslemhinnan som stöts bort, och det kan ske utan att man har haft ägglossning som jag förstått det.

• Anonym

• Anovulatorisk blödning är en riklig,

långvarig blödning som kommer efter

ett förlängt intervall och är vanlig hos

den unga kvinnan efter mensdebut samt

hos kvinnor åren före menopaus.

• Lille Gris

VC-läkare brukar inte direkt ha kompetens för fertilitetsproblem så det låter konstigt att du måste gå dit först, mer än möjligtvis för blodprovtagning kan jag tycka. Vad ska du göra mer där?
    Normalt brukar man gå hos en gynekolog, antingen privat eller på en uttalad fertilitetsklinik som ofta ligger under Kvinnokliniken på närmaste sjukhus. Så har du möjlighet skulle jag skippa den där VC-läkaren och försöka gå till någon annan som har mer koll på fertilitetsämnet.

Jodå, visst kan man ha regelbundna blödningar utan att ha äl. Är man alltid exakt regelbunden är sannolikheten dock stor att man även har äl, men det är som sagt inte omöjligt.
    Hur har du testat? Varenda dag i hela cykeln dvs från första mensdagen till nästa mens, ett par gånger om dagen? Med olika märken på tester? Har du provat att tempa också? Ägglossningstester funkar inte för alla av någon anledning, tempning ger ett säkrare "kvitto" på om man har haft äl. Hur långa cykler har du?

Nåja, om du har äl eller inte kommer visa sig så fort du får provsvaren, det är ju det första man brukar kolla. Hoppas att allt går smidigt så att ni snabbt får den hjälp ni behöver!

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Anonym (nyligen upplyst)

Hejsan!

Ja blödning utan ägglossning kan man ha.
    Jag har oftast regelbunden mens och har inte lyckas upptäcka någon ägglossning med stickor.
    Konstaterades vid utredning att jag har PCO.

Lycka till! :)

• Anonym

Jag har ganska regelbunden mens, kan diffa någon dag men oftast inte mer än 1-2.Så låter ju inte som en anovulatorisk blödning som beskrivs ovan. Har ganska kort cykel, 26 dagar och blöder ca 6 av dem. Har bara testat en g/dag, kanske ska testa två ggr en cykel och se... PCO har ingen nämnt, har en vän som har det och det känns inte som om jag har  det men finns säkert många olika symtom. Bara att hålla tummarna, vill ju helst slippa utredning och bli gravid innan den startar ordentligt

• Pimpinellan

I regel har man äl om man har regelbunden mens,det ska mycket till om den bara uteblir då. Däremot är det rätt vanligt att äl-tester inte funkar. Testa 2 ggr per dag,efter kl.11 när LH är högre,gärna med digitalt också för klart besked och börja/sluta tidigare än du gjort. Ger det fortfarande inte utslag så kasta inte in handduken ändå-du kanske bara tillhör de där de inte funkar för.

• Anonym (SSK)
    Lille Gris skrev 2011-03-11 13:21:48 följande:
    VC-läkare brukar inte direkt ha kompetens för fertilitetsproblem så det låter konstigt att du måste gå dit först, mer än möjligtvis för blodprovtagning kan jag tycka. Vad ska du göra mer där?
    Normalt brukar man gå hos en gynekolog, antingen privat eller på en uttalad fertilitetsklinik som ofta ligger under Kvinnokliniken på närmaste sjukhus. Så har du möjlighet skulle jag skippa den där VC-läkaren och försöka gå till någon annan som har mer koll på fertilitetsämnet.
    Förmodligen för att läkaren på vårdcentralen skriver remiss till gynekolog/fertilitetsklinik. Inte alls ovanligt att det går den vägen. Som när ett barn först träffar läkare på vårdcentral för att remitteras vidare till barnmottagning osv osv.
  • Spättan i Midgård

Jag har under alla år (25år) haft regelbunden mens, men fick reda på när jag gjorde en utredning att jag har PCO och där med inte alltid ÄL som man ska... Så visst kan man ha regelbunden mens utan ÄL!!!
    Hoppas du får möjlihet att träffa en mer kompetent läkare!!!
    Lycka till...

• Annelie 76

Jag har också haft mens utan att ha ägglossning först. Tar man tempen varje morgon (precis när man vaknat) så ser man om man har ÄL eller inte, mycket tillförlitligare än stickor. Också ett bra sätt att komma fram till om man har hormonproblem, när mensen eg börjar (jag brukade blöda ett par dagar innan mensen eg började), om man har blivit gravid och om det är en normal graviditet eller nåt fel.

Med mina tempmätningar kom jag fram till att jag har problem med progesterontillverkningen (har sköldkörtelproblem), hade alldeles för få dagar mellan ÄL och mens för att bli gravid och jag såg på en gång att graviditeten inte var normal när jag fick ett utomkvedshavandeskap. En väldigt bra bok i ämnet är "Taking charge of your fertility" av Toni Weschler. Tyvärr "tror" inte svenska läkare på det här så man kan ha svårt att få hjälp även om man ser på tempen att man har problem.

• Thuleslapper

Jag känner ungefär samma som dig, TS.
    Har regelbunden mens, ca 28-30 dagar,  men enligt ÄLtest har jag i stort sett aldrig ÄL.

Har provat de flesta märken, både dyra från CB och billiga från Testlagret och allt där emellan.
    Utslag har jag kanske fått vid 3 tillfällen (varav ett nu vid mitt senaste IVF-försök efter att jag hade tagit Ovitrelle)
    Tempen brukar stiga lite runt dag 15-16 och sjunker igen dagen innan mensen  kommer.

MIn läkare på fertilitetsmottagningen säger också till mig att om man har sådan regelbunden mens som jag har så har man till 99% även ÄL.
    Har ju gjort flera blodprov (de man tar på dag 21) och de har alltid visat att jag har haft ÄL

• Zazza

bara läst ts..

jag har kraftig pcos.. därmed nästan aldrig ägglossning men har alltid haft en extrem regelbunden mens..

ätit pergotime för att bli gravid..

Svar på tråden Tror inte att min läkare är kompetent..? Blödning utan ÄL omöjlig?