Tredje började segt.
Fick fv sent på natten till den 2. Satt i badet med varmt vatten, tog alvedon, inget hjälpte. Så jag tänkte ju att det skulle vara på g. Hade tid till bm just den dagen, vid 10 har jag för mig så jag höll ut till dess. Mor skulle vara barnvakt så ringde henne, hon kom på morgonen. Jag vankade ner till bm, hon såg hur ont jag hade. JAg blev undersökt (hon jobbade då också som förlossningsbm, bara extra på mvc) och ansåg att jag var öppen 3 cm. Hon ringde fl och tyckte att jag skulle få komma dit. Så jag ringde hem barnens pappa, vi åkte till fl.
Väl där blev jag undersökt, dom tyckte jag bara var öppen 2 cm och dom ville att jag skulle åka hem. Fick stanna kvar för att vandra runt och se om det kom igång igen... Vi åkte till slut hem vid 22 på kvällen. Jag gav upp och dom ville inte hjälpa till på något sätt.
Hemma vart jag bara sur
Försökte sova vid halv 2 på natten. Vid 2 fick jag berömda knäppet och vattnet gick. Reste på mig och det forsade. Omedelbart kom första värken. Otvetydigt var det igång.
Ringde fl, åkte in.
Blev undersökt, bytte om och tog det lugnt (så lugnt man kan i det skedet
). Bad om lustgas, fick det. (Hade en fl som varit väldigt jobbig och där jag inte hann med smärtlindring så jag hade denna gång skrivit ett fl-brev där jag bad om att få smärtlindring så fort jag bad om det).
Var nog inne på fl vid halv 4 på morgonen. Dom ville inte undersöka mig då iom att vattnet hade gått. Fick lustgas vid 5 någon gång.
Sen skötte jag mitt.
Vid skiftbyte så smög min mvc-bm in, hon förlöste pojken
Vid 20 över 7 på morgonen sa jag till henne att jag ville bli undersökt. Jag visste att jag var öppen fullt. Hon ville då sätta en skalpelektrod. Jag sa att det hinner du inte. Så jag kravla upp i sängen, lade mig ner. Hon frågar: kommer han nu? Jag nickade bara. Krystade två gånger, sen var han ute.
Jag hade full kontroll den gången. Smärtfri på lustgas, helt underbart med tanke på fl innan.
Född v. 40+5 Helt klart den bästa förlossningen. Sen var den fjärde också bra, hade enbart lustgas då också. Första var helt ok, hade hela kittet då
. Andra förlossningen var hemsk.
Det är 15,5 månader mellan andra och tredje barnet.
Har efter barn nummer 2,3 och 4 fått komplikationen att livmpdern inte dragit ihop sig som den ska så har förlorat blod.
Efter tredje så fick jag en sorts frossa i nästan 2 timmar. Pappan höll pojken då.
Var pigg och glad och nöjd och åkte hem samma em vid 2 eller 3, kommer inte ihåg.
1a föddes v.40+5
2a föddes v.40+3 igångsättning
3e föddes v.40+4
4e föddes v.41+4 eller 5 (kommer inte ihåg riktigt just nu)