• mimbo

Vill veta allt om er TREDJE förlossning!!!

Särskilt intressant:

* När startade den i förhållande till de två tidigare?
    * Hur startade den?
    * Hur snabbt gick det?

Skriv gärna hur du upplevde den gentemot de övriga två, hur länge det gick mellan dina graviditeter, bedövning, sprack du mer eller mindre osv osv!!!!

Jag är i v 36 nu med mitt tredje och mina två tidigare har startat med blodig flytning 3 resp 2 dagar före, sen har det börjat med värkar och de föddes i v 38+2 och v 38+3. Med ettan var vi inne på förlossningen kl 02 ca då värkarna blivit helt etablerade och var outhärdeliga. Då var jag öppen 4 cm. Dottern föddes kl 09. Med tvåan åkte vi in vid 03 då värkarna var starka och regelbundna. Blev undersökt efter ca 20 min och var då öppen 10 cm. Krystvärkarna startade och 15 min senare var sonen ute!
    Mina förlossningar startade lika och typ samtidigt men andra gick ju betydligt snabbare! Börjar bli lite nyfiken på hur tredje ska gå.
    Kul att höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Vill veta allt om er TREDJE förlossning!!!
  • Diablo

Första förlossningen startade med vattenavgång kl. 01.00 på natten. En bra förlossning, fick ryggbedövning som dock inte fungerade. Bebisen tittade ut tre dagar före bf kl. 19.50.

Andra förlossningen startade med värkar i v. 33. Fick en störtblödning kl. 22.30 och blev hämtad med ambulans. Fruktansvärd förlossning. FIck inte röra mig, bara ligga på rygg. Blödde hela tiden, fick ingen bedövning för att jag låg på opperationsberedskap. Dottern kom 11.50. Trots att de försökte hålla henne inne så länge som möjligt.

Tredje förlossningen startade med en sammandragning 01.40 nästa kom 01.42 då gick vattnet. Vi åkte direkt. Hade bara tio minuter till förlossningen och han vara där i 18 minuter innan allt var klart. Han bara med att få lustgas men det räkte. Föredrar helt klart en snabb förlossning!

Men under alla tre förlossningarna så var bebisarna ute efter några få krystvärkar.

Har man tur behöver man inget vett!
  • RosaNapp

Tredje började segt.

Fick fv sent på natten till den 2. Satt i badet med varmt vatten, tog alvedon, inget hjälpte. Så jag tänkte ju att det skulle vara på g. Hade tid till bm just den dagen, vid 10 har jag för mig så jag höll ut till dess. Mor skulle vara barnvakt så ringde henne, hon kom på morgonen. Jag vankade ner till bm, hon såg hur ont jag hade. JAg blev undersökt (hon jobbade då också som förlossningsbm, bara extra på mvc) och ansåg att jag var öppen 3 cm. Hon ringde fl och tyckte att jag skulle få komma dit. Så jag ringde hem barnens pappa, vi åkte till fl.

Väl där blev jag undersökt, dom tyckte jag bara var öppen 2 cm och dom ville att jag skulle åka hem. Fick stanna kvar för att vandra runt och se om det kom igång igen... Vi åkte till slut hem vid 22 på kvällen. Jag gav upp och dom ville inte hjälpa till på något sätt.

Hemma vart jag bara sur Försökte sova vid halv 2 på natten. Vid 2 fick jag berömda knäppet och vattnet gick. Reste på mig och det forsade. Omedelbart kom första värken. Otvetydigt var det igång.
    Ringde fl, åkte in.
    Blev undersökt, bytte om och tog det lugnt (så lugnt man kan i det skedet ). Bad om lustgas, fick det. (Hade en fl som varit väldigt jobbig och där jag inte hann med smärtlindring så jag hade denna gång skrivit ett fl-brev där jag bad om att få smärtlindring så fort jag bad om det).
    Var nog inne på fl vid halv 4 på morgonen. Dom ville inte undersöka mig då iom att vattnet hade gått. Fick lustgas vid 5 någon gång.
    Sen skötte jag mitt.

Vid skiftbyte så smög min mvc-bm in, hon förlöste pojken

Vid 20 över 7 på morgonen sa jag till henne att jag ville bli undersökt. Jag visste att jag var öppen fullt. Hon ville då sätta en skalpelektrod. Jag sa att det hinner du inte. Så jag kravla upp i sängen, lade mig ner. Hon frågar: kommer han nu? Jag nickade bara. Krystade två gånger, sen var han ute.

Jag hade full kontroll den gången. Smärtfri på lustgas, helt underbart med tanke på fl innan.

Född v. 40+5 Helt klart den bästa förlossningen. Sen var den fjärde också bra, hade enbart lustgas då också. Första var helt ok, hade hela kittet då . Andra förlossningen var hemsk.

Det är 15,5 månader mellan andra och tredje barnet.

Har efter barn nummer 2,3 och 4 fått komplikationen att livmpdern inte dragit ihop sig som den ska så har förlorat blod.
    Efter tredje så fick jag en sorts frossa i nästan 2 timmar. Pappan höll pojken då.
    Var pigg och glad och nöjd och åkte hem samma em vid 2 eller 3, kommer inte ihåg.

1a föddes v.40+5
    2a föddes v.40+3 igångsättning
    3e föddes v.40+4
    4e föddes v.41+4 eller 5 (kommer inte ihåg riktigt just nu)

• mimbo

Roligt att läsa om era förlossningar!!!!

Hoppas fler vill svara!

• Paulamaula

Puffar jag med för denna tråden! Är i v 36+0 och väntar mitt tredje barn. Båda barnen har det gått väldigt fort med så lite nervös är man allt för inte hinna in.....

• Tahu

Trean drog inte över lika länge som de två första. Värkar osv var väl typ som de två första. Dock hade sista lite mer utrymme och la sig i vänstervänt tvärläge vilket de inte fattade på förlossningen, tredje bm skiftet som kollade mig kläckte ur sig "-oj det där är ju inte fontanellen jag känner, det är ju ett öra" detta efter att jag envist påpekat att något var fel och att värkarna jag hade när jag la mig ner inte var ens i närheten av de som var när de tvingade mig att "upp och gå". Så hm iaf, att försöka klämma ut en unge på tvären tar ju lite tid och det var först när lillan själv vred sig rätt som hon kom ut på bara några sekunder. Älskar än idag kommentaren " jaha hade du varit förstagångsföderska hadde det aldrig gått!" (det gjorde det inte kärringjävel!!!!!!Demon) Så ja jag sprack jävligt mycket mer än på de två tidigare, men de sydde ihop mig fint och jag har inga problem nu i efterhand. Lycka till, kram!

• Snigelmamman

Jag fick mina första två på Bf+4 och Bf +3. Båda började med värkar och tog 14 (1:a) rsepektive 5 (2:a) timmar utan komplikationer.
    3:e barnet gick jag över 17 dagar och blev igångsatt!
    Jag fick värkstimulerande dropp kl 11 och kl 14.00 föddes en kille på 4,5kg., så det gick snabbt när det väl startade. Smärtan och intensiviteten under den tredje förlossningen skulle jag dock lätt kunna byta mot en längre, men inte så jobbig 1:a förlossning om jag fick välja...

• Anna4

Första kom 8 dagar innan Bf. Han var ute 8 h efter första värk. Var öppen 8 cm när jag kom in på fl...

Andra kom 6 dagar innan Bf. Hon var ute 3,5 h efter första värk. Var öppen 6 cm när jag kom in på fl..

Tredje kom 4 dagar innan Bf. Var skum... Jag vaknade som vanligt på natten med värkar men de var för korta. Åkte in på första värk med tvåan o hade tänkt det nu också men det kändes fel. Värkarna kom då o då, ibland regelbundet men de var bara 45 SEK långa. Somnade om o sov några h, vaknade vid 7 o ringde barnvakten. Vi åkte in men värkarna var ännu inte tillräckligt starka el långa. Jag var öppen 4-5 cm när jag kom in. Gick i korridoren i 1,5 h, inget hade hänt men nu var de starkare. Fortfarande bara 4-5 cm. De tar hål på hinnorna o hon är ute på 30 minuter.

Med alla har jag varit på fl i ca 3 h innan bebis varit ute men trean var konstigast. Med tvåan visste jag att det var dags att åka in trots att jag bara hade haft några få värkar när jag kom fram o de var inte regelbundna alls!

Väntar nr fyra nu med spänning!

• Dr Mupp

Ettan och tvåan var överburna och jag blev igångsatt.

Den tredje förlossningen är min enda spontanstartade förlossning. Satte igång sent på kvällen/natten med värkar som kom ungefär med 5-7 minuters intervaller. Gjorde inte särskilt ont, men störde så jag inte kunde sova. Höll i sig hela natten men glaesnade fram mot morgonen. Hade tid på förlossningen för överburenhetskontroll (bf +14) så jag ringde dem och frågade hur jag skulle göra göra eftersom jag ju hade värkar, men inte särkilt jobbiga. De tyckte jag skulle åka in så sagt och gjort. Nu var värkarna nere på 15-20 min intervaller.

På förlossningen gjorde de en kontroll med ctg-kurva, gynundersökning osv. De konstanstaterade att jag var öppen 3-4 cm 8latentfas med andra ord och räknade ut att det skulle kicka igång ordentligt under dagen. Jag fick välja om jag ville stanna eller åka hem. Eftersom jag ändå var där, barnen var hon barnvakt så stannade jag. Under dagen kom värkarna med oregelbundna intervaller och ingen hände egentligen.

8 timmar från att jag skrevs in så hade inget hänt. Men BM tyckte att nu ska det bli bebis som hon tog hål på hinnorna. Då satte det fart ordentligt. Värskstormar utan pauser. Han kom sen på under en timme, det gick så snabbt på slutet att de inte hann med att förflytta mig till förlossningsängen utan han är född i den vanliga mjuka sängen. När jag fick krystvärkart ville BM kontrollera att jag verkligen var öppen 10 cm, det var jag inte. utan bara 8. Medan hon höll på att känna fick jag en krystvärk och den gjorde att jag öppnade mig de två sista centimetrarna medan BM hade kvar handen, hon kunde altså känna det. Bm hade aldrig varit med om nått likande.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mimbo

Kul att läsa era historier!
    Verkar som trean kan vara så där lurig som man blivit skrämd med!

• nda

Jag väntar också trean och är nyfiken på hur andra har uppfattat den förlossningen jämfört med de andra två. Jag har mest varit orolig för att den ska gå hemskt snabbt men enligt min BM finns det inga teorier om att det går snabbare med trean än tvåan på så sätt som man ofta säger att tvåan i snitt tar halva tiden mot ettan. Det enda hon ville säga var att trean ofta är lurig och skiljer sig helt från de andra. Så jag sitter har med mina tankar kring hur det kan bli. I v.38 sa hon att vi kan prata om funderingar innan förlossningen men inte innan det så jag hoppas att det inte blir lurigt på så sätt att den kommer för tidigt.

• tokmonkan

verkar som trea kommer senare än de andra två! Även den uppfattningen jag har i min omgivning- man verkar gå längre över tiden med nr 3! Känns sådär kul nu i slutet........

• Cymbelina

Alla mina förlossningar har börjat med vattenavgång. Första 38+0 tog sedan över ett dygn av värkar innan han var ute. Skitjobbig förlossning. Tvåan kom på 40+2 och från att vattnet gick tog det tre timmar innan han var ute. Snabbt och smärtsamt eftersom jag inte hann med någon smärtlindring men ändå bra. Lilltjejen kom på 39+5 och det tog 4 timmar efter första värk. Liknande andra förlossningen men jag hann med några pustar lustgas. Helt ok.
    Lycka till! Snart dags ju. :)

• pringles

Mina två har fötts v 34 och v 35. Nu väntar jag 3 an och är på 39+0 idag ....:( ingen trodde jag skulle gå längre än v 36..... Men men härnsitter jag med 3an

Svar på tråden Vill veta allt om er TREDJE förlossning!!!