• emmaahlm

Blåsa på bröstvårtan...?

Min pojke är två månader nu, jag helammar och det funkar jättebra!
    För ett par dagar sedan kände jag att det började göra ont på ena bröstet
    när jag ammade och först idag tittade jag om där kanske var något.

Mitt på bröstvårtan ser det ut som att där är en liten vätskefylld blåsa.
    Det känns som att det är denna som gör ont när jag ammar.
    Ska jag låta den vara, sticka hål på den eller kolla upp den?

Tack på förhand!!

Emma Ahlm
  • Svar på tråden Blåsa på bröstvårtan...?
  • dripdrop

Jag fick så i början av amningen... Det är visst ganska vanligt med sugblåsor. Kan bero på att bebisen har fel tag. Gjorde jätteont, sen sprack den och blev ett litet sår. Gick över på 1 vecka sen har jag inte haft några mer problem.

Vänd dig till en amningsmottagning om det blir outhärdligt eller inte går över, är mitt tips.

• Mela78

Låt den bara vara så länge innehållet i blåsan ser klart ut.

PureLan, vårtskydd (för att lufta och slippa skavet mot BH/läckageskydd) och amningsnapp var det som räddade min amning, alla tre än från Medela och köps på tex Babyland, Babyproffsen, Barnens Hus o dyl butiker. Nu är inte amningsnapp något man tar till i första taget. Och använd inte läckageskydd av papper som fastnar på bröstvårtorna.

• Pemberly

Jag hade blåsor på ena bröstet precis i början och då använde jag amningsnapp på det bröstet till det läkt. Dessutom vill jag tipsa om läckageskydd/amningsinlägg i ull och silke (ull på ena sidan och silke på andra sidan (den man har mot bröstet), jag har köpt från imse vimse och från minimundus (men de kan nog finnas på fler ställen). De i papper eller bomullstyg är värdelösa tyckte jag, det gjorde jätteont att dra loss dem då de fastnat i den såriga bröstvårtan. De i ull och silke har aldrig fastnat, dessutom håller de brösten varma.

Svar på tråden Blåsa på bröstvårtan...?