• Anonym (jag)

Min dotter är så svårsövd

Min dotter är snart 1 år. Hon har alltid haft lätt för att sova, och alltid somna bra för natten. Sov hela natten tidigt.

Men dom senaste 2-3 månaderna har hon blivit hopplös att lägga dagtid! Hon skriker och ställer sig upp i sängen, blir helt hysterisk. Inget hjälper. Det kan ca 1-1.5 timme att få henne att somna dagtid. Och hon är trött, vi vet det!

I vagnen sover hon typ ingenting om hon somnar, vilket leder till att hon är trött fort igen.

Hur kan vi lösa detta??

• Svar på tråden Min dotter är så svårsövd
  • Anonym (jag)

puffar

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag brukar alltid börja med att rekommendera tydliga rutiner, då man upplever att sömnen är ett problem. De flesta barn i hennes ålder ointresserade av att somna/sova och protesterar ofta, tills de slutligen somnar av utmatting.

Min erfarenhet är att det hjälper betydligt om alla dagar ser någorlunda lika ut. På så vis vänjer sig kroppen vid ett visst mönster. Rutiner gör dessutom att barnet får en viss kontroll på vad som skall hända och det i sin tur ger trygghet. Ofta har man en viss rutin kring insomningen på kvällen, men man glömmer att vilan på dagen även kan behöva mer stuktur.

Med åldern blir barn mer och mer intresserade av vad som händer omkring dem och de får ofta konsekvenser för sömnen, speciellt dagtid. Att somna hemma i sin bekanta miljö brukar vara att föredra då. Däremot är det inte fel att ha varit ute en sväng innan, få åka hem i vagnen för att varva ned och sedan somna inne (utomhusluft är på alla sätt bra för goda sömnvanor).
    Tiden för ett barn att varva ned, kan se väldigt olika ut. Men min erfarenhet är dock att alla barn behöver hjälp med det dag som kväll.

Lyckas ni inte får ordning på hennes vila, så tycker jag att du kontaktar er BVC-sköterska för att göra en mer grundlig genomgång.

MVH Christine

Svar på tråden Min dotter är så svårsövd