• Anonym (ledsen)

Hjälp, jag klarar inte av mitt jobb!

Mitt jobb gör mig knäpp! Och innan nån hinner säga det: jag är jätteglad att jag har jobbet eftersom jag alldeles nyss varit arbetslös under ganska lång tid. Därför känns det ännu sämre att det går så dåligt.

Jobbet går ut på att sitta ensam i ett rum och sammanfatta texter, plus göra överskådliga diagram över grejorna. Jag har sjukt svårt att koncentrera mig. Allt är som i skolan, fast tråkigare och helt meningslöst. Ångest att göra dåligt ifrån mig och bli arbetslös! Rastlös, fyrkantiga ögon.

Jag var helt oförberedd på att känna så här, i mitt förra jobb (vikariat) var jag duktig och uppskattad, men då hade jag också kollegor och varierande arbetsuppgifter.

Idag är det fredag och det är värsta dagen eftersom jag har en massa saker som måste vara klara innan helgen och den högen ändras hela tiden och jag kan inte gå hem förrän det är gjort.

Snälla, hur gör ni som är ambitiösa och disciplinerade? Jag mår dåligt varje gång jag tänker på jobbet bara för att det är så här och för att jag är så dålig.

• Svar på tråden Hjälp, jag klarar inte av mitt jobb!
  • mammastitch

Hur länge har du varit på din nya arbetsplats? Är det första ggn du utför dessa uppgifter? Min personliga erfarenhet är att om man inte riktigt behärskar uppgiften, så blir jobbet en pina. Tips, gör allt grundligt från början. Läs på det du inte kan och bygg sakta upp ditt självförtroende. Allt eftersom kommer du behärska uppgiftern och jobbet kommer inte vara förknippat med ångest och tristess.

Hur göra just nu?
    Pratat med de som väntar på att du skall slutföra uppgiften.
    Skriv en lista över vad du behöver göra - det blir ofta mer överskådligt då.
    Gör klart . Om du kan, jobba helgen.Det bästa sättet att få något gjort, är att göra det Skämt åsido, men ofta tar det mycket energi från oss när vi har ofärdiga uppgifter hängande över oss. Första ggn kan det vara svårt att ta sig i kragen men allt eftersom du får uppleva hur skönt det är att inte ha den stressen över dig, kommer det att bli lättare och lättare.

Kontentan: det finns inga genvägar.

• Anonym (ledsen)

Jag har jobbat några veckor bara. Uppgifterna är egentligen inte nya, de är som i plugget, utom att allt runt omkring är annorlunda (om skoluppgifter var sena drabbade det bara mig, jag hade kompisar, instruktionerna var tydligare osv).

Du har rätt i att jag inte är riktigt insatt i texternas ämne, det kan förstås bli annorlunda när jag har hunnit få mer koll.

Jag ska jobba i minst tre timmar till och bli klar! Orkar inte ha det här efter mig i helgen, om jag ska jobba i helgen (inte omöjligt) så vill jag hellre förbereda nästa vecka än städa upp efter den här.

Man blir så trött av ogjort arbete. Vet att jag måste acceptera att detta SKA göras och att det SKA göras av mig.

Tack för pepp!

Svar på tråden Hjälp, jag klarar inte av mitt jobb!