• Liselotte

    En korkad fråga: ojordad kontakt o jordat vägguttag?

    Jag har satt upp en julstjärna i köket. Tycker att den sitter jättebra där.
    Men när jag skulle sätta i kontakten såg jag att det var ett jordat vägguttag
    så sladden passar inte då den är ojordad.

    Nu undrar jag bara... med risk för att bli idiotförklarad ..... ......om det finns nån slags dosa som man kan sätta kontakten i och sedan i det jordade vägguttaget?
    Blir så bökigt att dra en jättelångt förlängningssladd ut till hallen och så har man två små busungar på 1 år som drar o pillar på allt. Eller så får jag flytta på den. Men det sitter ju så bra där juh....

  • Svar på tråden En korkad fråga: ojordad kontakt o jordat vägguttag?
  • SVejsan

    Tyvärr är det ett o-bra svar!
    Dels finns det INTE för normalbruk och skulle det finnas en sådan skulle den vara olaglig att använda!.
    Man skall aldrig blanda elgrejor med klass 0 dvs en rund stickpropp med jordade elgrejor (klass I) i rum. De enda ojordade stickpropparna man kan ha i sådana rum är de platta och de med urspårningar (klass II.)
    Varför då, kan man fråga sig...
    Jo sådana med rund stickpropp (dvs klass 0) har enbart driftsisolering. Och alltså inte någon extra säkerhet.
    Däremot så har de andra det, den av klass I (dvs den jordade) har man anslutit alla metalldelar som kan bli strömförande om det är fel på plastisolerng till jord, och strömmen leds bort. Klass II har ett extra skydd i form av dubbel eller förstärkt isolering vilket innebär antingen att avståndet berörbara delar till strömförande delar är längre än hos en av klass O eller så har man mer isolering emellan.

    Och varför är det extra farligt att blanda Klass 0 och jordade elgrejor i ett rum med bara jordade uttag?
    JO, blir det ett fel på isoleringen i klass 0-grejen och du tar i den samtidigt som i en jordad elapparat så går strömmen igenom kroppen med livshotande skador som följd.

  • Amarone Classico

    Oj, minns jag helt fel nu?

    Jag hade för mig att jag hade det här problemet med min ojordade symaskin från 50-talet (nej, jag är SÄKER på att jag hade problemet, men för mig att jag löste det så här) och att jag tog en vanlig förlängningssladd som var jordad i ena änden och ojordad i andra.

    MEN jag kan ha fel. Känner mig rejält smälld på fingrarna nu med den överpedagogiska förklaringen ovan

    Det var inte min mening att lura i TS något olagligt/dumt som skulle ge henne ström genom kroppen

  • SVejsan

    Och förresten- Det är inte bara jordade elgrejor som är farliga att ta i om man råkar ut för ett isoleringfel på en Ojordad (klass 0)-elgrej, Tar man i andra saker som tex diskbänken samtidigt som man leder ström i sig från den Ojordade (klass 0) prylen så får man också strömgenomgång genom hjärtat...

  • Liselotte

    Ojdå...
    Det där lät ju hemskt.

    Det är ingen fara hanna sl, jag tror inte att du försökt lura mig. Det här va nytt för mig med.

    Kanske bäst att jag flyttar på min julstjärna då, eller skaffar en annan julstjärna till köket med en jordad kontakt.

  • SVejsan

    Nja , jag var bara lite upprörd så jag ville vara riktigt tydlig.

    Men har man klass 0-elsaker som man vill använda i jordade uttag så bör man vända sig till en kunnig elfirma som kan bygga om apparaten.

    Det finns dock ett frånsteg och det är lampor som inte har några berörbara metalldelar -de får man byta stickpropp på från Ojordad rund till Jordad stickpropp men självklart skall man ha nödvändig kännedom om vad man gör. Man ska också vara medveten om att man ändå försämrar elsäkerheten och skall sjölvklart inte använda dem utomhus. (se sid 7 i länken)

  • Snufs

    Jag tycker att du ska köpa ett helt nytt jordat sladdställ till din stjärna. Dom kostar inte många tior och då får du det säkert också. I elbutikerna finns det färdiga sladdställ som säljs till bla julstjärnor.

  • Snufs

    Ett sladdställ är alltså en lamphållare+sladd+kontakt.

  • tankebubbla
    SVejsan skrev 2005-12-02 10:13:59 följande:

    Och förresten- Det är inte bara jordade elgrejor som är farliga att ta i om man råkar ut för ett isoleringfel på en Ojordad (klass 0)-elgrej, Tar man i andra saker som tex diskbänken samtidigt som man leder ström i sig från den Ojordade (klass 0) prylen så får man också strömgenomgång genom hjärtat...


    Jag har upplevt detta och de var den sjukaste och obehagligadte känslan.. Jag skulle torka bakom spisen i en lägenhet vi just flyttat in i, drog fram spisen och stöddadr min hand mot bänken medans jag böjde mig ner för att torka spisens sidor och baksida med den andra handen (ja en trasa emellan så klart ;)) men hur som helst så smällde de till utav bara fan så fort min andra hand nuddade spisen.

    Detta berodde på jordfel då vaktmästaren inte hade hållet sig till reglerna kring kablar..

    Min hand fastnade mot bänken när strömmen blev så stark. Jag kände rent hur stöten for genom kroppen från ena armen till andra och ner genom hela mig. Likt blodet strömmar genom ådror. Det gjorde så jävla ont.

    Min man hörde smällen ända in till lägenheten bredvid där han befann sig då. Och kom springandes. När han kom tog jag mig ur greppet på bänken och armarna skakade runt i stora tixrörelser och hela kroppen var som spagetti och hoppade som en hare.

    Mina armar slutade inte studsa runt i så stora rörelser förens 30 minuter hade gått. Sedan lugnade de ner sig. Jag skakade flera timmar. Och jag fick svimningar och tillfälligt fel i hjärtrytm typ.

    Men fick komma mig från sjukhuset redan efter dokumentation i 2 dygn.

    Min vaktmästare skyllde ALLT på tidigare hyresgäst och att dom borde krävt ny spis när kabeln inte var rätt. Jag anmälde vaktmästaren till hans chef eftersom han gjorde sig okontaktbar och sprang iväg så fort han fick syn på en.

    Han fick varning från chefen och order att byta till nya vitvaror etc. OMGÅENDE. detta skedde aldrig och 3 månader senare var han inte kvar på samma jobb..

    Jag kan säga att den beskrivningen jag ger er är långt ifrån lika korrekt uppfattad i text/läsning som känslan och smällen och skakningarna upplevdes irl. Armarna studsade seriöst i vågor som spagetti / en slingrande orm samtidigt som om man stod och gjorde en imitation av änglavingar. Går inte att beskriva med korrekta proportioner.

    Fyfan..

    Var försiktig med att använda fel kablar till andra uttag!!
    >>>Zurran
Svar på tråden En korkad fråga: ojordad kontakt o jordat vägguttag?