Bädda säng o städa undan på rummet?!!
Hur gamla va era barn när ni kunde " kräva" el hur man uttrycker sig, att de själv skulle bädda sin säng på morgnar och plocka undan alla saker på sina rum efter lek??!!
Hur gamla va era barn när ni kunde " kräva" el hur man uttrycker sig, att de själv skulle bädda sin säng på morgnar och plocka undan alla saker på sina rum efter lek??!!
Själv eller med hjälp? Min dotter är 5år och jag har som krav att varje kväll så får hon hjälpa mig att städa undan på hennes rum. Bäddar sängen gör dock jag eftersom hon har en loftsäng.
städaundan hjälper han till med / fixar själv o han är 3,5. Det har han gjort länge mer el mindre!
Städa undan leksaker varje kväll har de fått göra från ca 2 års ålder. Då hjälpte vi föräldrar till också.
Nu är de 4-8 år och hjälps åt, det funkar bra.
Bädda sängen på morgonen känns svårt att kräva, vi har det nog stressigt ändå. Ibland gör de det ändå. Men de äldsta har loft- och våningssäng, så det är inte så där jätteenkelt...
Städa undan leksaker har vi alltid gjort. Sonen är 20 mån. Han vet att innan man plockar fram en ny låda med leksaker så får man plocka undan den man tagit fram först.
Bädda får han väl börja med när han väl sover i egen säng..,
min dotter är 14 månader och hon städar undan sina leksaker varje kväll (med hjälp, så klart). Bädda sängen ska hon få lära sig att göra när hon har den fysiska möjligheten till det.
Här kommer en som inte är sådär FL-perfekt
Min nyss fyllda 6åring städar efetr mycket tjat, men hon KAN det.
Bäddar inte för det gör vi typ aldrig här hemma Bättre mot kvalstren
Både hon och lillebror på2,5 VET att man ställer undan innan man börjar med nytt och på fsk städar de så snällt så
När stora har dagiskompisen här är de duktiga på att städa undan utan tjat ganska ofta faktiskt!
Men det är ungefär nu jag tycker att jag kan kräva det, delvis med min hjälp/tjat kanske.
Kvalstrena trivs otroligt bra i bäddade sängar, bara så ni vet. (bäddar endast sängarna om vi får finbesök, annars aldrig)
Mina barn är duktiga på att plocka ihop när de är hos mig, när de är hos pappa är de lite mer "kravkänsliga", men plockar snällt undan om det är städning nästa dag, de vill ju inte bli av med leksakerna. Bädda sängarna gör vi mycket sällan, och ska jag vara helt ärlig så vet de nog inte hur man gör heller. De är 5 och 7 år.
Hihi - bor i norrland, här är så torr luft så det finns inga kvalster i sängarna!! Bara en av fördelarna :)