• Bitelis

Laktosfri choklad?

Är inte säker på att denna tråd hamnat rätt, flytta gärna.

Har upptäckt att min minsta kille är laktosintolerant. 
    Det mesta är uppstyrt vad gäller kosten men ett bekymmer kvarstår, lördagsgodiset.

Finns det laktosfri choklad?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Laktosfri choklad?
  • MattiasFru

jag vet att det finns, tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. har en vän som är mjölkallergiker och hon har en chokladsort som hon kan äta iallafall.

• Heavenlyfaith

Lindt 70%iga
    Guld nougat
    After Eight (inte den billigare från ÖB etc)
    Wienernougat

Jag vet att nougat inte är choklad men vill tipsa om det jag känner till åt de hållet

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • vikarien

Är själv laktosintoellerant men klarar choklad rätt bra. Ju mörkare dessto bättre förstås, men gissar att det inte är så poppis hos ett barn :P

Har du märkt att han blivit dålig av vanlig choklad? Prova lite försiktigt annars, men undvik ren mjölkchoklad kanske.

• Vroooooom

Du har redan fått en del tips, som choklader med högre kakaohalt (ex Lindts 70%iga och Anthon Bergs 57%iga) och choklad gjord på rismjölk. Det är ganska ont om laktosfria mjölkchoklader men det finns t ex finsk laktosfri mjölkchoklad att hitta på nätet.

Om din pojke är stor nog för att svälja kapslar så har ju apoteket Lactrase som man kan ta innan man äter något med laktos i. Jag tycker dom är toppen och även om jag kanske fortfarande inte kan äta sånt som innehåller massa laktos så klarar jag i alla fall en del vanlig choklad om jag tar såna.

Det finns förresten massa nya goda laktosfria gräddglassar. Förr fanns ju bara Tofulines som inte var någon jättehöjdare men nu finns det massa gott. Alvesta, Åhus, Djurgårds Glace och Sia är några som har mumsig laktosfri glass.

A room without books is like a body without a soul
  • Heavenlyfaith
    vikarien skrev 2011-03-11 22:09:09 följande:
    Är själv laktosintoellerant men klarar choklad rätt bra. Ju mörkare dessto bättre förstås, men gissar att det inte är så poppis hos ett barn :P

Har du märkt att han blivit dålig av vanlig choklad? Prova lite försiktigt annars, men undvik ren mjölkchoklad kanske.
    Jag är själv laktosintolerant o kan inte ens äta vissa mörka med endast "spår av" så där är det väldigt individuellt. Till ett barn som sällan säger till om de har ont skulle jag hellre vara på den säkra sidan.
    mörk choklad är det enda min 5-årige son äter. Han tycker inte mjölkchoklad smakar "choklad", olika även sånt alltså. Man får testa sig fram. Dessutom är det bra hälsosammare så väl värt att testa.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Bitelis

Lillkillen är strax under 2 år så mörk choklad är tveksamt om det funkar, hade han inte haft en storebror hade jag strukit lördagsgodiset helt.
    Bra länkar, tack.

Också bra att veta att det finns flera glassmärken som funkar. Sist jag provade laktosfri glass var för 10 år sen, tofuline som smakade medium. Men de som finns nu verkar vara riktigt goda.

Synd att jag inte läste tråden i lördags då hade jag provat nougaten direkt men det får bli nästa helg.

Tack så mycket för all hjälp och för att ni svarade så snabbt. 

• Zenobia

Vi köper Änglamarks mörka choklad på konsum till sonen som är mjölk och gluten kännslig. Minns dock inte om det är spår i den.

Barnmatsbutiken som finns på nätet har choklad och sånt också.  

• Laktos

Hej Det finns 6 st laktosfria mjölkchoklad i vissa butiker som heter Jacquot

Många tips på facebook laktoisfrichoklad

• Choklad02

Jag upptäckte några dagar sen att man kan köpa laktosfri mjölkchoklad i Stockholm! Chokladen är från Finland (heter Brunberg) och den smakar faktiskt tom bättre än en vanlig mjölkchoklad. En jättegod choklad!

Går att köpa i Finska butiken som ligger i Hötorgshallen: finskabutiken.wordpress.com

Svar på tråden Laktosfri choklad?