"Mammig" katt - har han separationsångest?
Min katt är snart 6 år. Har alltid varit jättekelig och social, men på en mysig nivå. Sovit med mig i sängen, legat bredvid mig i soffan och kommit för att bli klappad emellanåt.
För ca 1 månad sen flyttade jag och katten ifrån min sambo som vi bott med i 3 år och nu lämnar inte katten mig ifred i 2 minuter.
När jag kommer innanför ytterdörren klättrar han upp på mig och vill bli runtburen vart jag än går, oavsett om jag varit ute i timmar eller bara för att slänga sopor.
Han vill sitta i mitt knä HELA tiden när jag ser på tv eller sitter vid datorn och stryker sitt ansikte mot mitt konstant så jag inte ser nånting av det jag försöker titta på. T.o.m när jag sitter på toa vill han upp i knäet och kela.
Han väcker mig flera gånger per natt genom att "stånga" sitt huvud hårt mot mitt och ger inte upp föränn man klappar honom en längre stund. Bara när jag duschar låter han mig vara men sitter utanför duschen och väntar för att börja klättra på mig så fort jag kommer ut.
Jag älskar honom jättemycket men tycker det börjar bli jobbigt. Jag vill inte putta bort honom eller ignorera för då får jag dåligt samvete.
Har han börjat med detta beteendet för att han saknar min f.d sambo? Kan katter få sån separationsångest?