• Förtrollad

"Mammig" katt - har han separationsångest?

Min katt är snart 6 år. Har alltid varit jättekelig och social, men på en mysig nivå. Sovit med mig i sängen, legat bredvid mig i soffan och kommit för att bli klappad emellanåt.

För ca 1 månad sen flyttade jag och katten ifrån min sambo som vi bott med i 3 år och nu lämnar inte katten mig ifred i 2 minuter.
    När jag kommer innanför ytterdörren klättrar han upp på mig och vill bli runtburen vart jag än går, oavsett om jag varit ute i timmar eller bara för att slänga sopor.
    Han vill sitta i mitt knä HELA tiden när jag ser på tv eller sitter vid datorn och stryker sitt ansikte mot mitt konstant så jag inte ser nånting av det jag försöker titta på. T.o.m när jag sitter på toa vill han upp i knäet och kela.
    Han väcker mig flera gånger per natt genom att "stånga" sitt huvud hårt mot mitt och ger inte upp föränn man klappar honom en längre stund. Bara när jag duschar låter han mig vara men sitter utanför duschen och väntar för att börja klättra på mig så fort jag kommer ut.

Jag älskar honom jättemycket men tycker det börjar bli jobbigt. Jag vill inte putta bort honom eller ignorera för då får jag dåligt samvete.

Har han börjat med detta beteendet för att han saknar min f.d sambo? Kan katter få sån separationsångest?

• Svar på tråden "Mammig" katt - har han separationsångest?
  • dagdrivarn

Visst kan en katt sakna en person, men du säger att du och katten har flyttat ifrån sambon, så i det här fallet tror jag mer att det handlar om en otrygghet pga nytt revir. Dvs. ny bostad.
    De flesta katter är mer revirbundna än människobundna och blir ganska uppskärrade av en ny miljö, de flesta som har katt kan intyga katternas oerhörda upprördhet om man så bara flyttar på något hemma, så fort de vaknat om de inte redan är med när man flyttar på dem så är de där och luktar och nosar och tittar och grubblar och en del till och med tjatar upprört och tycker att det är höjden av oförskämdhet av oss människor att rubba på cirklarna i deras revir.

Inte sällan hör man om fertila hanar eller honor som börjat markera helt plödsligt och den utlösande faktorn visar sig vara något så fånigt som en flyttad möbel Skrattande

Så vad jag vill ha sagt är att det troligast är att det är er nya bostad som gör honom osäker och därför söker han din närhet, känn dig hedrat att din katt visar dig sån tillit även om det förståss är jobbigt.

Så några råd då. För det första om han är jobbig putta ner honom, dalta INTE när du tycker synd om honom så talar du indirekt om för honom att det faktiskt finns något att oroa sig för. Bete dig som du alltid gjort, är han jobbig putta ner honom vill du ha honom i knä för att det är mysigt så låt honom sitta där osv.
    Du kan hjälpa honom genom att köpa Feliway och plugga in i ett eller flera uttag i hemmet beroende på hur stort du bor. Feliway finns att köpa hos veterinären och i välsorterade djuraffärer.

Undvik gärna att stöka om i den mån det går så att han får möjlighet att lära känna sitt nya revir i lugn och ro, lek gärna med honom, hitta på skojiga saker aktivera honom så han blir lite trött Skrattande

• Lumo

Din katt kanske vill ha en kattkompis? Vår katt fick kattungar o vi behöll en. Nu är den ungen ett år o guuuuu vad de kelar o gosar. De spoonar varann o myser hela dagarna, för att inte tala om hur mycket de busar (mamman är trots allt 10år o gammal bondkatt som vi adopterat iom kattungarna kom). Så söta.

• felicityporter

En separation och flytt kan vara en stor omställning för en liten katt och det kommer ta ett tag innan han kommer över det. Jag är helt säker på att "problemet" kommer lösa sig själv med tiden och jag tror inte att du behöver göra något speciellt, mer än att vara där för honom när han söker kontakt. Jag tror absolut inte att man skall försöka med något hobbypsykologiskt experiment och stöta bort honom när han söker närhet, tvärtom bör man försöka vara extra lyhörd och förstående.

Min ena katt blev precis likadan efter att hon varit inlagd på djursjukhus över en helg. Hon var ett plåster på mig i ett par månader efter det och ville konstant ligga i mitt knä, följa med in på toa, osv. Hon har visserligen alltid varit tillgiven, men det blev verkligen extremt efter sjukhusvistelsen. Det gick som sagt över och jag gjorde inget särskilt mer än att finnas där för henne. :)

• Förtrollad

Tack för era svar!

Han har flyttat förr och även rest med mig för weekendboende på annan ort och det har aldrig varit några problem förr (förutom bilresan som han inte är så förtjust i) men det kan ju vara nått med denna lägenheten som han inte gillar. Nån gammal lukt som sitter i från tidigare katt kanske. Eller så reagerar han på min sorg över flytten och vill trösta kanske?
    Hoppas på som senaste inlägget att det gör över snart av sig själv iallafall så jag får sova ordentligt.

• dagdrivarn
    felicityporter skrev 2011-03-12 15:49:11 följande:
    En separation och flytt kan vara en stor omställning för en liten katt och det kommer ta ett tag innan han kommer över det. Jag är helt säker på att "problemet" kommer lösa sig själv med tiden och jag tror inte att du behöver göra något speciellt, mer än att vara där för honom när han söker kontakt. Jag tror absolut inte att man skall försöka med något hobbypsykologiskt experiment och stöta bort honom när han söker närhet, tvärtom bör man försöka vara extra lyhörd och förstående.

Min ena katt blev precis likadan efter att hon varit inlagd på djursjukhus över en helg. Hon var ett plåster på mig i ett par månader efter det och ville konstant ligga i mitt knä, följa med in på toa, osv. Hon har visserligen alltid varit tillgiven, men det blev verkligen extremt efter sjukhusvistelsen. Det gick som sagt över och jag gjorde inget särskilt mer än att finnas där för henne. :)
    Intressant att du kallar en utbildad etologs råd vid liknande problem för hobbypsykologiskt experiment!
    Vet inte vad din utbildning är men att ge rådet att uppmuntra ett stressat och nervöst beteende är inte bara hobbyspykologist det är att ge djuret mänskliga tankar och värderingar.

Ts.
    Givetvis menades det inte att han inte skall få vara hos dig alls utan bara att du skall vara som vanligt med honom, har du tid och vill ha honom i famn så ha honom där, vill du inte eller har inte tid så putta ner honom.
Svar på tråden "Mammig" katt - har han separationsångest?