• Anonym (Kanske ytlig)

Knottror på överarmarna - hur bli av med dem?

Jag har knottror på utsidan av överarmarna och har haft i många år. Det är inte finnar men ibland verkar det vara något vitt som kan klämmas ut. Det är inte bara en och annan prick utan många. Ibland blir det bättre och ibland sämre men det blir aldrig riktigt bra, alltså fin slät hy igen. Antar att det är ärrbildning av alla knottror men jag vet inte. Jag har inte kunnat sätta de bra perioderna i samband med någonting. Jag har i övrigt aldrig haft problem med hyn eller acne eller liknande. Det känns lite väl banalt för att gå till hudklinik och fråga, i alla fall till att börja med, så jag tänkte börja med att fråga er om det finns någon som vet vad detta kan vara och hur man blir av med det. Tack på förhand!

• Svar på tråden Knottror på överarmarna - hur bli av med dem?
  • Anonym (Hilma)

Det är rätt vanligt, kommer inte ihåg vad det heter - men minns att det diskuterades i en tråd här på FL. Min man har så. Helt ofarligt.

• Anonym (Kanske ytlig)

Nej farligt tror jag inte att det är men jag tycker inte att det är snyggt

• Anonym

Keratosis Pilaris. Testa salicylsyrevaselin, det mjukar upp litet. Eller scrubcreme.

• Leija

Använd 'skrubbhandske' i duschen och smörj med någon bra mjukgörande salva efter dusch, typ body butter eller sådär. Tycker jag fungerar bra mot mina 'knottror'.
    Det blir värre på vintern tycker jag, när det är torr luft och kallt.

• Anonym (Kanske ytlig)

Jag har testat att skrubba i duschen och smörja med mjukgörande efteråt men var kanske inte tillräckligt ihärdig. Hur länge tror ni att jag måste hålla på för att det ska ge någon verkan?

• Leija
    Anonym (Kanske ytlig) skrev 2011-03-11 22:44:11 följande:

Jag har testat att skrubba i duschen och smörja med mjukgörande efteråt men var kanske inte tillräckligt ihärdig. Hur länge tror ni att jag måste hålla på för att det ska ge någon verkan?

Varje gång du duschar.. Tills det är borta. Det försvinner inte helt, men man kan göra det bättre iaf.
    Jag använder gärna en helt torr o hård handduk och torkar ganska hårt med efteråt med, liksom skrubbar även efter dusch, ibland. Gör det inte varje gång eftersom det sliter mkt på huden och gör lite ont efteråt.
  • Anonym (hälsofreak)

Enligt en bok jag läste nyligen kan små knottror på överarmen möjligen vara ett tecken på brist på betakaroten, vitamin B-komplex och essentiella fettsyror.

Åtgärder:
    tag dagligen ovanstående tillskott
    (betakaroten 15 mg, B-vitaminkomplex 50 mg och essentiella fettsyror 500 mikrogram)

Ät enzymer för matsmältningen som hjälper till att ta upp andra näringsämnen.

Börja ät många olika livsmedel som innehåller höga halter av vitamin B12, såsom groddar, fisk, tempeh (jäst sojaprodukt), misosoppa och dulse (en slags alg)

Lycka till!

• ELHU

Jag har så, ibland mindre, ibland mkt. Skrubbar med svamp i duschen/badet, sedan smörjer jag.
    Vet att när jag förr i världen solade solarie så försvann de direkt, även när vi åker utomlands..
    Konstigt, nåt man får leva med. Förövrigt har jag mkt torr hud, värre på vintern.

• PetraK

Jag har PRECIS likadant, så jag vill gärna också ha tips!!
    Enda gången mina armar blir bättre är när jag är utomlands och smörjer armarna tio gånger om dan med fet solkräm!

Svar på tråden Knottror på överarmarna - hur bli av med dem?