• 2soon3

Förskollärarutbildning på Distans - vart finns det?

Som rubriken säger, vart kan man läsa förskollärar utbildingen på distans?
    Bor i södra dalarana, så för mig skulle det passa med tex Falun, Borlänge, Gävle, Västerås...
    Om jag har förstått rätt, så är den borttagen i Falun?
    Nån som vet?

Planerar läsa in några grundämnen nästa höst och börja plugga till förskollärare VT 2012...

• Svar på tråden Förskollärarutbildning på Distans - vart finns det?
  • MartinaE

Det finns i Gävle =) Säkert på fler ställen med, men jag vet bestämt att det finns där iaf =)

• 2soon3

Okej, det är inom pendlignsbart avstånd för mig... har du någon länk med mera info?

• Karolinan01

Gävle, Luleå, Karlstad samt Linnéuniversitetet.

• 2soon3

När man googlar på detta med förskollärar utbildningar så får man upp artiklar om att de inte längre har behörighet att examinerar i Falun och Gävle, det är därför jag undrar i en särskild tråd... tex på Högskolan dalarna hittar jag inte utbildningen längre...

• Karolinan01
    2soon3 skrev 2011-03-11 22:41:30 följande:
    När man googlar på detta med förskollärar utbildningar så får man upp artiklar om att de inte längre har behörighet att examinerar i Falun och Gävle, det är därför jag undrar i en särskild tråd... tex på Högskolan dalarna hittar jag inte utbildningen längre...
    De skolor som fått sin examinationsrätt kommer troligen att få tillbaka den till våren 2012, gå in på studera så får du aktuella uppgifter.
  • 2soon3

Jag försöker kolla på studera.nu vilka distansutbilndingar som finns till vårtermingen 2012... men hittar ingen, inte falu, västerås eller gävle...
    Nån som vet nåt?
    Själv planerar jag att läsa upp några ämnen nu under sommar/höst, när jag avslutar min sista föräldraledighet...
    Och sen var planen förskollärarutbildning i 3,5 år på distans... hoppas det inte kommer bli inställt nu...
    Varför har de inte kvar examineringsrättern tro?
    Hittar inget på studera om att de troligen får tillbaka 2012....gör ni?

• MartinaE

Jag pluggade i gävle och det var snack om att de skulle få ex-rätten indragen för några år sedan, då berodde det på att lärarutbildarna hade för låg utbildning, dvs inga professorer och doktorer inom vissa ämnen. Antar att det beror på samma sak fortfarande. För övrigt var jag INTE nöjd med min utbildning i gävle och har du möjlighet att läsa i uppsala så får du en bredare utbildning. Vi flyttade till uppsala och även förskollönerna är betydligt högre här än i gävle/falun området =) Jag fick 22500 som ingångslön här! Jämfört med 19000 i gävleområdet.

• Rastafairy

i Juni skulle de i Gävle få veta om de är berättigade att ge ut förskollärarutbildning i höst redan. Det gick att söka normalt i vår. Jag hoppas verkligen de startar. Har tre pedagogik att gå + matte o skrivdelen. Alla andra kurser har jag hunnit gå som lösa kurser i falun.

• KJH82

Jag ska också läsa till förskollärare på distans. Bor i Borlänge.
    Skulle helst vilja börja läsa vårterminen 2012 men Gävles utbildning startar bara på höstterminen. Vore skönt om utbildningen startade i Falun igen.
    Ska satsa på att göra högkoleprovet också för att ha lite bättre odds att bli antagen.
    Vi kanske ses framöver

• mama90j

Men kan man läsa förskollärarutbildningen på distans i Uppsala? 
    Var mer än vad jag visste isåfall  

• Monica82

ej
    Har tänkt att söka distans utbildningen via Alingsås i Karlstad och undrar om någon av er som läser på distans har lust att berätta lite om upplägget? hur ofta är man på skolan? hur gör man med grupparbeten?  

• Boppi
    Monica82 skrev 2011-09-28 21:39:05 följande:
    ej
    Har tänkt att söka distans utbildningen via Alingsås i Karlstad och undrar om någon av er som läser på distans har lust att berätta lite om upplägget? hur ofta är man på skolan? hur gör man med grupparbeten?  

Hej!

Läser den utbildningen fast från en annan ort. Utbildningen går på distans från Karlstad och man har föreläsningar på telebild på sitt lärcenter en dag i veckan. Man är ju en "klass" på varje lärcenter och tillsammans med dem gör man grupparbeten. Man är i Karlstad ca 3-4 ggr per termin och då 2 dagar i taget. Då har man sådant som kan vara svårt att genomföra via telebild ex. seminarium, vissa tentor o redovsingar, workshops m.m. Jag är väldigt nöjd med upplägget och för mig funkar det bra. Praktik har man på en förskola i närheten och vissa tentor samt redovsingar gör man även via telebild. Det bästa är att man har ju mycket frihet att planera sin tid men det kräver ju även att man kan vara diciplinerad. Jag hinner med både familjen och lite extrajobb då och då. 
  • Monica82
    Boppi skrev 2011-10-01 22:07:36 följande:

Hej!

Läser den utbildningen fast från en annan ort. Utbildningen går på distans från Karlstad och man har föreläsningar på telebild på sitt lärcenter en dag i veckan. Man är ju en "klass" på varje lärcenter och tillsammans med dem gör man grupparbeten. Man är i Karlstad ca 3-4 ggr per termin och då 2 dagar i taget. Då har man sådant som kan vara svårt att genomföra via telebild ex. seminarium, vissa tentor o redovsingar, workshops m.m. Jag är väldigt nöjd med upplägget och för mig funkar det bra. Praktik har man på en förskola i närheten och vissa tentor samt redovsingar gör man även via telebild. Det bästa är att man har ju mycket frihet att planera sin tid men det kräver ju även att man kan vara diciplinerad. Jag hinner med både familjen och lite extrajobb då och då. 

Tack för svar! Men hur ofta träffar man sin klass?? Låter som ett toppen upplägg för mig! Hur fungerar det dock när man ska till Arslstad med boende och så?
  • Boppi
    Monica82 skrev 2011-10-02 14:32:05 följande:

Tack för svar! Men hur ofta träffar man sin klass?? Låter som ett toppen upplägg för mig! Hur fungerar det dock när man ska till Arslstad med boende och så?

Klassen träffar du ju varje vecka på ditt lärcenter när ni har telebildsföreläsningar, allså en gång i veckan. Men sen gör ni ju upp själva i gruppen hur mycket ni behöver ses utöver det!
    Boende fixar man ju själv, ex. vandrarhem eller hotell eller om man kanske känner någon man kan bo hos. 
  • Monica82
    Boppi skrev 2011-10-02 21:55:39 följande:

Klassen träffar du ju varje vecka på ditt lärcenter när ni har telebildsföreläsningar, allså en gång i veckan. Men sen gör ni ju upp själva i gruppen hur mycket ni behöver ses utöver det!
    Boende fixar man ju själv, ex. vandrarhem eller hotell eller om man kanske känner någon man kan bo hos. 

Tack så jätte mkt för svar, undrar iom jag troligtvis kommer ha ett tredje barn om allt går som det ska till nästa sommar. Vill ju dock studera och tycker då distans lät som de skulle fungera bra!
Svar på tråden Förskollärarutbildning på Distans - vart finns det?