• Farfalla

HUR pottränar man?

Har börjat fundera på att potträna min sessa på 13månader..

Men HUR ska vi börja?? :O 

• Svar på tråden HUR pottränar man?
  • LillaNovaK

Vår dotter var ca 22 månader när vi började träna seriöst.

Vi satte ett papper ovanför pottan och varje gång det kom något i pottan så fick hon sätta ett klistermärke på pappret och när det fanns ett visst antal så fick hon en present.

Funkade riktigt bra och hon tyckte det var roligt och såg det som en lek. Givetvis hade hon ett eget intresse, annars kan det kanske bli svårt.

Vi kommenterade aldrig om det hände olyckor, det var bara att torka upp och se glad ut!

• Farfalla

Fick iden igår då vi var på vårdcentralen, dom ville ha kissprov i en mugg och vi höll upp henne och sa bara "ksss" och hon kissade direkt!

Kanske tur/slump, men hon har inte druckit så mkt och haft över 40 i feber i några dagar... Så det var bara så chockerande!

Sen så blev min systerdotter blöjfri på dagen då hon var 1år o 4månader.. Ska nog ta mig ett samtal med syster min ;) 

• majken01

Man pottränar inte! Barnet visar själv när intresse finns!

Life sucks!!!
  • Farfalla
    majken01 skrev 2011-03-11 22:51:56 följande:
    Haha intressant underrubrik familjeliv isf valt.... :P
  • idisb

jag började så fort dom kunde gå o gjorde då såhär:
    Så fort vi va inne så tog jag av blöjan och gick med jämna mellan rum och satte dom på sin spelade toa stol som spelade musik när det kom något.
    När dom började kissa så lyfte jag dom och satte dom på stolen som jag hade med mig i rummet. Ibland fick dom ha blöjan någon timma för slippa känna stress över det.
    Jag tog det jätte lugnt och brydde mig inte om när det kom på golvet.

Detta gick jätte fort! min stora tjej va blöjfri vid 18 mån men gick tillbaka när lilla syster kom. Lillan va blöjfri redan vid 1 år och vid 1 år och 5 mån på natten med. SÅ länge man inte stressa dom och ha tålamod

• vittra

Ni kan ju tex börja med att köpa en potta
    Steg två är att visa den och säga, här kan man kissa och bajsa.

För våra har pottan varit en naturlig del av vardagen eftersom de fått sitta på den redan som bebisar. Så vi har liksom aldrig behövt "potträna". Äldsta var torr hemma väldigt tidigt, minns inte ens när. Vid 17 månader tog vi bort blöjorna för gott, då hade hon bara haft dem när vi var ute ibland och så (vi har tygblöjor). På nätterna började hon dock vara utan blöja tidigare än så. Vår minsta är nu bara knappt 7 månader men bajsar bara på pottan, kisset är det lite si och så med

Man kan sätta dem på pottan på ren rutin i början, tex på morgonen när de vaknar när man ändå byter blöja. Innan eller efter mat. Innan och efter vilor. Och naturligtvis innan de lägger sig. Sen är det ju en stor fördel att låta dem vara utan blöja mycket så att de lär sig känna igen kroppens signaler för när de är kiss- och bajsnödiga.

Tycker det låter bra att ni ska börja nu, jag har hört att en bra ålder är mellan 1-1½ år för då är de i allmänhet väldigt samarbetsvilliga. Så småningom blir ju blöjan mer en vana, och framförallt riskerar det att bli något de kan trotsa kring om de märker att föräldern väldigt gärna vill ha bort den där blöjan när de börjar bli 2½-3½ år.

• idisb

måste bara tillägga, läst så mkt om att man inte ska tvinga barnen, men är det bättre då att ha blöja länge så barnen förlitar sig på dom?
    dagens blöjor är så bra att barnen ta längre tid på sig att bli blöjfria, många först vid 3-4 år

• Farfalla

Haha ja pottan har skaffat sen en tid tillbaka...så den står mest och dammar just nu ;)

Ska försöka lite mer med tösen när hon är friskare, nu har hon så hög feber kring 40 dom senaste dagarna..

Gärna mer tips! :) 

• Aniko
    majken01 skrev 2011-03-11 22:51:56 följande:
    Men det är ju föräldern som måste introducera pottan för barnet, förklara och visa. Det är annars inte självklart att de förstår vilka alternativ som finns till blöjan... ju
    Träning kanske är fel ord men det är ett vedertaget begrepp så vad ska man annars kalla det...

Vi gjorde som så att vi köpte potta när han var ca 1,5 år gammal men det funkade inget vidare det. Han kissade på sig och kunde inte hålla sig till att gå till pottan. Efter att ha försökt några gånger med resultatet att han bara blev ledsen satte vi faktiskt på blöjan igen och lät det gå ett rätt så långt tag, ett år faktiskt tills vi försökte igen.

Då var det vår/sommar ute och varmt både inomhus och utomhus. Jag tog helt enkelt bort blöjan en dag och lät honom springa halvnaken, tog med honom till badrummet och visade pottan och sa att där ska han kissa eller bajsa. Självklart kissade han på sig ändå.  Jag tog honom då i handen och sa att prova att sitta på pottan i alla och att nästa gång så ska du kissa där. Samma sak gjorde jag när han bajsade ner sig. Han tyckte det var obehagligt och började gråta. Men han bajsade faktiskt bara på sig en gång och fattade poängen med pottan väldigt snabbt

Sen försökte jag sätta på honom shorts, utan blöja, och då började han kissa/bajsa på sig igen antagligen för att han trodde att han hade blöja igen. Men lärde sig även här rätt så snabbt att då går man till pottan,drar av sig byxan och sätter sig ner. Det gick rätt så smidigt.

Nästa steg var att gå ut en runda kring vårt hyreshus, även nu hade han shorts på. Jag fick fråga och påminna honom flera gånger "är du kissig, behöver du kissa?" När han sa "ja" visade jag honom till buskarna och lät honom kissa där. Han tyckte det var JÄTTEROLIGT och fantastiskt att man kunde uträtta sina behov på det sättet (vet inte varför) men han hade ju inte haft nån aaaning om det. Tyvärr så när vi kom till gräsplätten utanför Konsum så satte han sig och bajsade istället för att kissa och det var ju inte så lyckat Fick snabbt springa upp med honom och tvätta av rumpan.

Sedan gjorde vi längre och längre utflykter och då passade jag alltid på att så fort vi kom till nytt ställe kolla upp närmsta toalett och fråga/påminna honom om han var kissig.

Han blev blöjfri på nattetid väldigt snabbt också. 

För vår del gick det relativt smärtfritt och smidigt, vilket säkert berodde på att han var fysiskt/psykiskt mogen att sluta med blöja, tyckte det var spännande och även roligt. Det skedde utan tjat och bannor men däremot med mycket berör och uppmuntran. Det kanske inte går på samma sätt för andra barn såklart eller med vår bebis när han blir så pass stor men våra tips kan ju vara värt att prova. Men att han skulle ha lärt sig detta helt själv utan att någon visade eller förklarade för honom - det tror jag knappast. 
    På dagis gjorde man inga försök med sådant här vilket är självklart, tycker det är föräldrarnas huvudansvar och inte förskolans. Kanske skulle han ha kunnat lära sig på egen hand om han haft äldre syskon men det kanske skulle tagit längre tid och han var enda barnet.

Tänkte sedan tillägga att jag vet många föräldrar som "skryter" med hur tidiga deras barn blivit blöjfria men då visar det sig ofta att visst har barnet varit utan blöja men kissar fortfarande ner sig ofta. Är det inte då bättre att låta dem gå med blöja lite längre tills de verkligen klarar sig utan blöja... Jag har svägerskor från ett land kring Medelhavet och där kan man ju säga att det är status med bebis som blir blöjfri tidigt - men det hänger säkert ihop med att blöjor där är väldigt dyra och ofta av dålig kvalitet. Man kör med tygblöjor istället vilket kräver mycket tvätt och torkning...

Lycka till!
Svar på tråden HUR pottränar man?