• Äldre 12 Mar 07:51
    42831 visningar
    16 svar
    16
    42831

    Kan jag hämta ut ett paket som min man har beställt?

    Hej.
    Jag har beställt ett par skor til våran dotter i min mans namn och nu har det kommit ett sms avi att dom kan hämtas ut i kiosken.
    Min man jobbar idag och kommer inte hem förens sent.
    Vet någon om jag kan hämta ut paketet om jag har hans legitimation och nummret från sms avin?
    Är tacksam för svar.
     

  • Svar på tråden Kan jag hämta ut ett paket som min man har beställt?
  • mispla­cednam­e
    Äldre 12 Mar 07:53
    #1

    Borde rimligtvis å om du har bådas legitimation.

  • antisp­antis
    Äldre 12 Mar 07:53
    #2

    Jag hämtade ut vårat telia paket i min mans namn, tog med mig hans pass, eftersom han måste ha sitt leg själv. det var inga som helst problem

  • MimmiP
    Äldre 12 Mar 07:55
    #3

    Ja det kan man, om man har bådas legitimation. Jag har gjort det flera gånger iaf.

  • Äldre 12 Mar 07:57
    #4

    Okej vad bra! ska gå iväg och se om det går då
    Tack för svaren 

  • Äldre 12 Mar 07:58
    #5

    Kom på nu att jag vet att det går om man har fått hem en pappers avi och då behövs ju underskrift och legitimation men det här är en sms avi gör det någon skillnad tro?

  • MrC
    Äldre 12 Mar 08:00
    #6

    Nya regler. Posten är stenhård nu. Man kan inte hämta andras paket.
    Men... om du har en fullmakt + bådas legitimation så går det.
    Kan vara en fördel om hans mobilnummer också står på fullmakten så posten kan ringa och kolla.
    Ni som hämtat ut paket åt andra - var det postförskott och var det länge sedan?
    Kan vara annat om man bor i en liten håla där alla känner alla. Men här i Stockholm är det helt omöjligt nu.
    Good luck!

  • antisp­antis
    Äldre 12 Mar 09:30
    #7

    Jag hämta ut min mans paket igår, har inga fullmakter med mig, vi hade sagt till telia att skicka sms avi till min mobil, vilket jag fick. Hade bara med hans pass (han jobbar inte i närheten och kommer inte hem förrän den 22) Vi Hade postförskott på den så vet inte om det var därför vi fick den utlämnat eller inte.

  • MrC
    Äldre 12 Mar 10:28
    #8
    antispantis skrev 2011-03-12 09:30:12 följande:
    Jag hämta ut min mans paket igår, har inga fullmakter med mig, vi hade sagt till telia att skicka sms avi till min mobil, vilket jag fick. Hade bara med hans pass (han jobbar inte i närheten och kommer inte hem förrän den 22) Vi Hade postförskott på den så vet inte om det var därför vi fick den utlämnat eller inte.
    Kan vara för att det var pf. Bedragare brukar inte betala för sig liksom.
    Bor du i en liten håla där alla litar på varandra?
  • ego
    Äldre 12 Mar 10:35
    #9
    http://www.posten.se/c/info_legitimationskrav?letter=L&page=info_legitimationskrav

    Går alldeles utmärkt att hämta paket åt någon annan OM man kan visa legitimation för båda.
    Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • Äldre 12 Mar 10:40
    #10
    MrC skrev 2011-03-12 08:00:50 följande:
    Nya regler. Posten är stenhård nu. Man kan inte hämta andras paket.
    Men... om du har en fullmakt + bådas legitimation så går det.
    Kan vara en fördel om hans mobilnummer också står på fullmakten så posten kan ringa och kolla.
    Ni som hämtat ut paket åt andra - var det postförskott och var det länge sedan?
    Kan vara annat om man bor i en liten håla där alla känner alla. Men här i Stockholm är det helt omöjligt nu.
    Good luck!
    Helt fel. Man kan hämta ut ett vanligt postpaket om man har bådas legitimation.
    De gånger man behöver fullmakt är om man hämtar ut ett paket eller rek där adressaten är ett företag eller en förening eller om man vill hämta ut till någon annan utan dennes legitimation.
    Fullmakterna ska dock lämnas in på ett postcenter av båda parterna som kan legitimera sig, alt, visa registreringsbevis om det är ett företag och det tar ungefär två veckor innan de går igenom.
  • ego
    Äldre 12 Mar 10:56
    #11
    MrC skrev 2011-03-12 08:00:50 följande:
    Nya regler. Posten är stenhård nu. Man kan inte hämta andras paket.
    Men... om du har en fullmakt + bådas legitimation så går det.
    Kan vara en fördel om hans mobilnummer också står på fullmakten så posten kan ringa och kolla.
    Ni som hämtat ut paket åt andra - var det postförskott och var det länge sedan?
    Kan vara annat om man bor i en liten håla där alla känner alla. Men här i Stockholm är det helt omöjligt nu.
    Good luck!
    Förstår inte vitsen med att skriva saker i ett forum som inte är sant?
    Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • MrC
    Äldre 12 Mar 10:58
    #12
    ego skrev 2011-03-12 10:56:17 följande:
    Förstår inte vitsen med att skriva saker i ett forum som inte är sant?
    Det kanske var sant utifrån mitt perspektiv och mina upplevelser.
    Det kanske är olika regler i olika delar av landet för att man har olika problem, beroende var man bor.
  • Äldre 12 Mar 11:00
    #13
    MrC skrev 2011-03-12 10:58:56 följande:
    Det kanske var sant utifrån mitt perspektiv och mina upplevelser.
    Det kanske är olika regler i olika delar av landet för att man har olika problem, beroende var man bor.
    Fast jag tvivlar inte på dig och attd et varit så för dig, som alltid med regler finns det folk som är för slappa och för tuffa.
    Men nästa gång vet du ju att de inte kan kräva en fullmakt om det är ett avnligt paket, be dem läsa reglerna eller ringa sin support.
  • ego
    Äldre 12 Mar 11:58
    #14
    MrC skrev 2011-03-12 10:58:56 följande:
    Det kanske var sant utifrån mitt perspektiv och mina upplevelser.
    Det kanske är olika regler i olika delar av landet för att man har olika problem, beroende var man bor.
    Det jag reagerade på var att du skrev att Posten har nya regler...det är ju inte sant. Sen om du har varit på ett utlämningsställe som hittar på egna regler är väl en sak. (Bor själv i Stockholm och har inga problem att hämta paket när jag har med sambons leg)
    Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • MrC
    Äldre 12 Mar 12:49
    #15
    ego skrev 2011-03-12 11:58:53 följande:
    Det jag reagerade på var att du skrev att Posten har nya regler...det är ju inte sant. Sen om du har varit på ett utlämningsställe som hittar på egna regler är väl en sak. (Bor själv i Stockholm och har inga problem att hämta paket när jag har med sambons leg)
    Till mig sa dom på utlämningsstället där jag bor att det är nya regler. Kanske jag inte ska lita på att dom har nya regler då? Men, vet du vad. Jag ska för säkerhetsskull nästa gång be att få se dom nya reglerna och be att få en kopia på dem.

    Slutsats: Jag ska aldrig mer lita på vad postkassörskan säger till mig.
  • JezzBe­rlin
    Äldre 30 Sep 20:01
    #16

    Kan jag hämta ut fruns paket om läget är som följer?

    Vi har beställt en ny mobil med abonnemang som kommer på posten imorgon måndag.
    Allt är beställt i fruns namn.
    ( inte postförskott )
    Dock har frun precis skickat in lapparna om byte av efternamn till mitt efternamn, dvs hon har fortfarande sitt gamla efternamn på sitt körkort/leg.... och det är det nya efternamnet som kommer stå på avin/paketet.

    Kan jag hämta ut paketet om jag har med mig bådas leg och påskriven avi?
    Och kan jag hämta ut paketet innan jag får avin, om jag tar med mig bådas leg och en utskrift från postens godssöknings sida med kolli id mm?

Svar på tråden Kan jag hämta ut ett paket som min man har beställt?