• Alicia 72

Ni som fått "bra" värden på KUB men ändå visat sig bära på ett barn med DS, vad hade ni för KUB-risk?

Hej!
    Man hör ju ofta om att KUB är så missvisande, att gravida som får låg risk ändå visar sig bära på ett barn med kromosomavvikelser och tvärtom.
    Därför vore det intressant att veta vilken risk ni som fick bra siffror fick men där det ändå visade sig att ni bar på ett barn med DS.
    Vill också gärna veta eran ålder som NUPP-siffran ni fick på barnet.

Stort tack för att ni delar era erfarenheter!

Alicia

• Svar på tråden Ni som fått "bra" värden på KUB men ändå visat sig bära på ett barn med DS, vad hade ni för KUB-risk?
  • Mrs West

Jag fick 1:20214. När sonen var 2 visade det sig att han har en ovanlig kromosomavvikelse. Han har liknande symptom som ett barn med downs har. Vill man göra ett riktigt test ska man göra fvp eller mkp. Man ska också göra den fullständiga analysen där alla kromosomer analyseras. Tycker sjukvården är dåliga på att informera om detta. Ovanliga avvikelser kan ge riktigt tråkiga sjukdomar. Just det, jag var 29 år.

• Alicia 72
    Mrs West skrev 2011-03-12 08:10:31 följande:
    Jag fick 1:20214. När sonen var 2 visade det sig att han har en ovanlig kromosomavvikelse. Han har liknande symptom som ett barn med downs har. Vill man göra ett riktigt test ska man göra fvp eller mkp. Man ska också göra den fullständiga analysen där alla kromosomer analyseras. Tycker sjukvården är dåliga på att informera om detta. Ovanliga avvikelser kan ge riktigt tråkiga sjukdomar. Just det, jag var 29 år.
    1:20214? Jag har gjort KUB med båda mina graviditeter och fått informationen att 1:20000 är den lägsta risken man kan få?

Det var verkligen en hög siffra men som alltså ändå visade fel.
    Vet man att det hade upptäckts vid ett FVP?

Alicia
  • Mrs Moneybags
    Alicia 72 skrev 2011-03-12 08:39:59 följande:
    1:20214? Jag har gjort KUB med båda mina graviditeter och fått informationen att 1:20000 är den lägsta risken man kan få?

Det var verkligen en hög siffra men som alltså ändå visade fel.
    Vet man att det hade upptäckts vid ett FVP?

Alicia
    Hon kanske skrev fel och menade 2014?

Jag har också hört att 1:20000 är den lägsta risken, det är vad min barnmorska sa + en läkare. 
  • Flisan79

Jag har hört från ett par håll siffror över 20 000 men vet inte heller var eller varför. När jag gjort mina 2 KUB har max varit 1:20 000 (vilket jag även fick med båda..lite ot)

Mrs West barn hade väl inte en av de tre kromosonavikelser man kollar så det är ju i denna fråga lite orelevant egentligen om jag förstår frågan rätt.

Däremot är ju siffrorna bara en uppskattning och även om man får bästa resultat finns alltid en risk även om den då är oerhört liten. Samma sak att man kan få ett friskt barn trots att man får 1:2.

• Mrs West

Fick verkligen 1:20214. Kubtestet stämde ju, sonen hade inte downs. Det jag menar är att det är ett rätt värdelöst test. Vill man ha ett riktigt svar måste man göra fvp eller mkp och med den långa analysen. Då hade man upptäckt hans fel.

• Flisan79
    Mrs West skrev 2011-03-12 19:57:32 följande:
    Fick verkligen 1:20214. Kubtestet stämde ju, sonen hade inte downs. Det jag menar är att det är ett rätt värdelöst test. Vill man ha ett riktigt svar måste man göra fvp eller mkp och med den långa analysen. Då hade man upptäckt hans fel.
    Fast KUB är ju helt riskfritt medans FVP/MVP har en missfallsrisk på 0,5-1%. Den risken är betydligt större än att barnet skulle ha en mindre vanlig kromosonavikelse.

När jag har gjort KUB har de varit noga med att understryka både detta faktum och att det är just en riskbedömning.
  • Eleator

"Man hör ju ofta om att KUB är så missvisande, att gravida som får låg risk ändå visar sig bära på ett barn med kromosomavvikelser och tvärtom."

Jag har inte hört att det ska vara så missvisande. KUB hittar 90% av barnen med vissa typer av kromosomstörningar, men visst, det missar 10%. Det man får är en statistisk sannolikhet, inget annat. 

• anne h
    Eleator skrev 2011-03-22 15:21:20 följande:
    "Man hör ju ofta om att KUB är så missvisande, att gravida som får låg risk ändå visar sig bära på ett barn med kromosomavvikelser och tvärtom."

Jag har inte hört att det ska vara så missvisande. KUB hittar 90% av barnen med vissa typer av kromosomstörningar, men visst, det missar 10%. Det man får är en statistisk sannolikhet, inget annat. 
    å andra sidan om man inte gör något test alls så torde väl sannolikheten för att barnet inte har någon kromosomavvikelse (dvs de "vanliga" T13, T18, T21) vara högre än 90% med tanke på hur få som har dem som föds varje år
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ni som fått "bra" värden på KUB men ändå visat sig bära på ett barn med DS, vad hade ni för KUB-risk?