• frukarlssonn

Magsjuka och nu inte bajsat på två dagar?

Har bara en liten fråga och undrar va ni har för erfarenheter. Det är så att min dotter blev magsjuk förra lördagen. Spydde och det gick över ganska fort. Men på måndagen fick hon världens diarée och det rann som vatten hela dagen. På tisdag va hon mkt bättre men ff diarée en gång, samma på onsdagen. Sedan har hon inte bajsat alls. Misstänker såklart att det är för att tarmarna är helt tomma men annars går det max en dag emellan som hon bajsar. Hon mår ju bra fö och verkar inte ett dugg förstoppad. Men samtidigt vet jag att de helst ska bajsa varje dag. Jag undrar bara om detta kan va normalt, ska jag försöka ge henne katrinplommon eller vänta ut en dag till? Vill ju inte att hon helt plötligt ska få jätteont pga förstoppning.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Svar på tråden Magsjuka och nu inte bajsat på två dagar?
  • anju79

Hur gammal är hon? Helt normalt att tarmarna tar några dagar på dig att hämta sig efter en magsjuka. Om hon är pigg o mår bra så gör det inget att det går några dagar mellan avföringarna.

• frukarlssonn

Ska tilägga att det gäller min dotter på 1.5 år.

• frukarlssonn
    anju79 skrev 2011-03-12 08:23:28 följande:
    Hur gammal är hon? Helt normalt att tarmarna tar några dagar på dig att hämta sig efter en magsjuka. Om hon är pigg o mår bra så gör det inget att det går några dagar mellan avföringarna.
    Ja det borde ju inte va ngn fara. Vet ju själv hur det är. Har man tömt mage o tarm på allt innehåll så tar det tid innan man går på toa nästa gång. Enda jag funderade på va just att de ska bajsta ofta men i sådana här fall måste det ju bli lite annorlunda innan det kommer igång igen.
  • vittra

Det finns inget krav att de ska bajsa varje dag för att må bra, vara sunda och friska
    Och precis som du säger så är det ju helt normalt efter en magsjuka. Alltså de har ju liksom ingenting kvar, så vad finns att bajsa ut? Slappna av, det är helt normalt

• frukarlssonn
    vittra skrev 2011-03-12 09:06:53 följande:
    Det finns inget krav att de ska bajsa varje dag för att må bra, vara sunda och friska
    Och precis som du säger så är det ju helt normalt efter en magsjuka. Alltså de har ju liksom ingenting kvar, så vad finns att bajsa ut? Slappna av, det är helt normalt
    Ok va bra, tack
  • mandelblomma

det är helt normalt att inte bajsa på ett tag efter magsjuka, det finns ju liksom inte så mycket i systemet.

• frukarlssonn
    mandelblomma skrev 2011-03-12 11:50:45 följande:
    det är helt normalt att inte bajsa på ett tag efter magsjuka, det finns ju liksom inte så mycket i systemet.
    Nej men så måste det va. Bara inte van att det går så lång tid men ändå så är det ju eg logiskt Men men, ja man funderade ju lite.
  • En Åsa

MIn dotter brukar alltid bli hård i magen efter hon har haft diarre. Dricka katrinplommonjos i några dagar brukar räcka för att det ska bli som vanligt igen.

• frukarlssonn
    En Åsa skrev 2011-03-12 12:24:01 följande:
    MIn dotter brukar alltid bli hård i magen efter hon har haft diarre. Dricka katrinplommonjos i några dagar brukar räcka för att det ska bli som vanligt igen.
    Ok. Ja det tar väl ett tag att komma i balans. Ska köpa det om hon får svårt och bajsa. Har ju katrinplommonburk hemma med
  • frukarlssonn

Nu kom bajset, två ggr i rad Första omgången va hårt, andra va lite lösare. Skönt

• Lussekatten87

Ofta är det så efter magsjuka, de har inget kvar i tarmen och om man sedan ger mat som vitt bröd,ris,blåbärssoppa osv så blir de hårda istället .

Svar på tråden Magsjuka och nu inte bajsat på två dagar?