• MrPlow

    Ska ha barnen 50/50 men folkbokförd heltid hos mamman

    Hej

    Jag är i fullgång att separera med min sambo. Vi är inte ovänner på något sätt, utan försöker lösa det hela så bra som möjligt och hjälper varandra.

    Vi har bestämt att vi ska ha barnen 50/50, fast hon vill att de ska vara folkbokförda heltid hos henne eftersom hon får mer i bostadsbidrag då, eftersom hon studerar.

    Jag har dock lite funderingar kring detta och om det kan finnas något negativt för mig i detta.

    Mina funderingar är:

    1. Jag ska bo kvar i den orten vi bor i nu. Men om hon vid ett senare tillfälle bestämmer sig för att flytta till en annan ort. Hur blir det med dagis och skola då? Har jag någon "rätt" att inte gå med på det då, för att det blir omständigt för barnen? Vad har jag som pappa rätt att säga om de skulle varit folkbokförda hos oss båda

    2. Jag är i tankarna att ta ut föräldrarledigt. Jag har 60dagar kvar. Hur lägger man upp det om barnen bor 50/50? Kan man bara ta ut dagar de veckor barnen är hos mig?

    3. Kan man ta ut föräldrarledigt om barnen inte är folkbokförda hos mig?

    4. Något annat som är bra att veta för mig om barnen inte är folkbokförda hos mig trots att vi skall ha dem 50/50?

  • Svar på tråden Ska ha barnen 50/50 men folkbokförd heltid hos mamman
  • PerG

    Om du med folkbokföring menar vart barnen är skrivna (så du inte pratar om vårdnad?):

    1. Om ni har gemensam vårdnad så måste ju du "godkänna" flytten isåfall (dock tror jag att det i praktiken går att komma runt eftersom skatteverket bara ska fastställa vart barnet bor... dock kan jag tänka mig att det ligger henne till last vid en eventuell vårdnadstvist).

    2. Ja, du kan ju bara ta föräldrapenning för de dagar när du har barnen.

    3. Jadå. Så länge du har dagar kvar att ta ut..

  • MrPlow
    PerG skrev 2011-03-12 23:58:05 följande:
    Om du med folkbokföring menar vart barnen är skrivna (så du inte pratar om vårdnad?):

    1. Om ni har gemensam vårdnad så måste ju du "godkänna" flytten isåfall (dock tror jag att det i praktiken går att komma runt eftersom skatteverket bara ska fastställa vart barnet bor... dock kan jag tänka mig att det ligger henne till last vid en eventuell vårdnadstvist).

    2. Ja, du kan ju bara ta föräldrapenning för de dagar när du har barnen.

    3. Jadå. Så länge du har dagar kvar att ta ut..
    Jag pratar om både vårdnad och var de är skrivna :-P

    (1) Ja, vi har gemensam vårdnad, men de ska vara folkbokförda hos henne. Alltså på papper bor de heltid hos henne, men vi har ändå gemensam vårdnad. Alltså 50/50. Varannan vecka
  • Spoky

    1: Barnen är skrivna på den ort där de har sin huvudsakliga dygnsvila. Bor de 50/50 så är det den ort där de tillbringar mest tid.

    Ex: Om du bor närmast barnens dagis/skola så skall barnen vara skrivna hos dig. Detta då barnen tillbringar mest tid på den ort där du och skolan "befinner sig" eller hur jag ska uttrycka det.

    När det gäller hennes ekonomi så ska du inte "gå i fällan" och vara snäll. Du har din ekonomi och hon har sin. Lika bra att utgå ifrån det ifrån början.

    Hon kan inte "byta" skola eller ens placera barnen i någon skola utan att bägge föräldrarna (de som har delad vårdnad) godkänner det.

    2: Du kan bara ta ut pappadagar då du är ledig ifrån jobbet och är tillsammans med dina barn.

    3: Var barnen är folkbokförda saknar betydelse.

    4: Har mamman barnbidraget idag? I så fall kan du glömma att få del av det. Vill mannan så kan du få delar eller hela, men inte annars.

  • Memnok77
    MrPlow skrev 2011-03-13 08:48:39 följande:
    Jag pratar om både vårdnad och var de är skrivna :-P

    (1) Ja, vi har gemensam vårdnad, men de ska vara folkbokförda hos henne. Alltså på papper bor de heltid hos henne, men vi har ändå gemensam vårdnad. Alltså 50/50. Varannan vecka
    Gå inte med på att ge henne ensam vårdnad, även om det bara är på "papper". Du har inte en aning om vilken relation ni kommer få i framtiden eller vad som händer när du eller hon skaffar en ny partner. Kör på gemensam vårdnad och subventionera henne informellt om det skulle vara nödvändigt.
  • qwoxy

    Blanda inte ihop begreppen. Det spelar i prinicp ingen roll var barnen är folkbokförda. Barnet ska vara folkbokfört där det tillbringar mest tid. Är de lika mycket hos er båda spelar det ingen roll var folkbokföring sker. Officiella papper bör dock komma till "boendeföräldern".

    "Boendeföräldern" är den barnet är folkbokförd hos och den andre är "umgängesförälder". Det bör inte spela någon större roll.

    Vårdnad och umgänge har inget med boende att göra. Bor någon kvar i den tidigare gemensamma bostaden är det väl enklast att låta folkbokföringen förbli oförändrad.

  • MrPlow

    Så om jag fattat detta rätt:

    Vi bor i ett hus.

    Vi säljer huset och flyttar isär. Vi flyttar inom orten båda två till varsin lägenhet.

    Vi har gemensam vårdnad. Barnen är folkbokförda hos henne.

    Tiden går, kanske några månader. Hon träffar någon annan från en annan ort och vill flytta ihop med honom, till den orten han bor på.

    Jag kan alltså sätta mig emot detta trots att barnen är folkbokförda hos henne och att folkbokföringen följer med henne.

    Vad händer om hon flyttar i alla fall? Är hon tvingad att köra barnen till skolan till orten jag bor på då?

  • Yasa

    Mrplow: har nigemensam vårdnad så kommer ni tillsammans överns om vem som barnen ska bo med och alltså vara folkbokförda hos. Och blir du inte boende förälder så ska du skriva under alla pappar som rör era gemensamma barn men nu är det så enkelt att kring gå det för skatteverket flyttar automatiskt folkbokföringen om barnen har mer dygnsvila hos mamman och skulle de då flytta några mil bort så och du inte godkänner val av skola/dagis så kan de sättas in i skolan ändå för vi har nåt som heter skolplikt. Och du som umgängesförälder åker dessutom på att betala hela resan om den ärr under 10 mil. Detta hände min bror som var snäll och gav folkbokföringen till sin studerande ex sambo


  • qwoxy

    Men det handlar väl inte om att vara snäll. Där barnen bor mest ska de vara folkbokförda enligt lag, så det är väl inte så mycket att diskutera?

  • MrPlow
    qwoxy skrev 2011-03-21 13:25:36 följande:
    Men det handlar väl inte om att vara snäll. Där barnen bor mest ska de vara folkbokförda enligt lag, så det är väl inte så mycket att diskutera?
    Mest? De ska bo lika mycket hos båda och vi ska ha gemensamvårdnad. Mitt bekymmer är hur det blir med barnen och dagis om(när?) hon flyttar till en annan ort. Jag vill inte bli den som ska ha barnen varannan helg. Det ska vara 50/50.
  • Seglarn6

    Troligen bäst att reda ut detta med en gång, gärna med juridisk hjälp.
    Det finns massor med exempel där mannen råkat illa ut vad gäller umgänge med barnen, eller ekonomiskt, efter en separation.
    Om ni är överens, passa då på att med hjälp av jurist gå igenom allt INNAN det är försent.
    T ex om mamman får för sig att flytta, så får du stå för alla resor, det finns många olika sätt att djävlas på.
    Så, red ut allt INNAN det är försent för normala samtal.
    /seglarn 

  • PappaBjörn

    Med hälsning från min tjej:

    Var barnen är skrivna har bara betydelse för bostadsbidraget. Är vårdnaden gemensam så är den gemensam oavsett var barnen är skrivna.

    Hon SJÄLV kan flytta utan ditt godkännande men barnens flyttanmälan måste du skriva under för att den ska godkännas DOCK: OM hon flyttar utan att tala om det för dig så KAN barnen anses ha rotat sig på den nya orten om du reagerar i efterhand och skrivas hos henne iaf!
    Du måste alltså så snart du får höra talas om ev flytt kräva att barnen skrivs hos dig istället. Ring familjerätten så får du hjälp om något sådant skulle ske alt folkbokföringen och fråga hur du ska gå till väga.

    Hon kan inte skriva in dem i en skola eller på dagis utan ditt godkännande. Kan ni inte komma överens skrivs barnen in på det dagis/skola som ligger närmast barnens folkbokföringsadress. (Ang dagis kan det vara så att det blir det närmaste dagiset som det finns plats på tror min tjej, hon vet inte där)

    Umgängsföräldern är den som ska stå för alla hämtningar och lämningar av barnen även kostnaden om det inte är mer än 10 min och/eller kan anses ge en betydande kostnad för umgängesföräldern. Utöver 10 mil ska boendeföräldern hjälpa till efter förmåga till det billigaste färdsättet. Detta är ingen lag men praxis.
    Hur det döms om man tar det till rätten kan bero på vem det är som har flyttat.

    För dig som pappa spelar det alltså ingen roll vart barnen är skrivna annat än att du inte kan få lika stort bostadsbidrag om du skulle söka det.

    Ang barnbidraget så är det så att om mamman vägrar dela så kan du inget annat göra än stämma henne.
    Hon bör då dock stå för de flesta inköpen alt hela dagisavgiften, det kan ni komma överens om.
    Dagisavgiften kan man annars få delad så du betalar din halva och hon sin.

  • Ramses

    När jag separerade från mitt ex så blev barnen automatiskt skrivna hos mig eftersom jag bodde kvar på den gamla adressen. När jag sedan köpte hus och flyttade blev barnen skrivna hos exet eftersom hon bodde närmare barnens skola och dom bor 50/50 hos respektive förälder.

    Jag gick dock inte med på detta frivilligt även om jag visste att det skulle bli så, då jag inte ville ha ett "godkännande" från mig i skrift. Kände att det kunde komma mig till last vid ev. vårdnadstvist. 

    Har också varit orolig för att exet skall flytta långt bort med barnen. Men jag får lita på att samma regler gäller även på andra hållet. Glad

  • e2zippo

    Förstår att du är orolig, jag sitter i en liknade sits och ska ringa familjerätten imorgon, men jag är helt till mig i kroppen nu då jag precis fick höra några saker.

    Förlåt för att jag kapar tråden, men det är i princip exakt samma sak det handlar om.

    Såhär ser det ut för mig.

    Jag och mamman separerade i september 2012 och flyttade till olika bostäder inom samma ort, ingen bodde kvar i gamla huset, vi bestämde då att våran son skulle vara skriven (folkbokförd?) hos henne (anledning kommer jag inte ihåg riktigt). 

    Vi har delad vårdnad 50/50 och fram tills nu har det fungerat bra, vi har inte alls varit ovänner. 

    Nu har hon träffat en ny på annan ort som är 20 mil bort och ska flytta dit, och jag trodde att iom att vår son var folkbokförd i nuvarande orten så skulle han komma att gå i skola här.

    Nu har mamman hört iom att sonen är skriven hos henne och hon ska flytta till Stockholm så följer folkbokföringen med henne, och därmed kommer han gå i skola i den nya orten?

    Hur funkar det egentligen med folkbokföringen, hänger den ihop med föräldern som barnet är skrivet hos?

    Än så länge är det inte aktuellt med skola utan bara dagis, och det hade vi tänkt lösa med två olika dagis på respektive ort, men om några år när det blir det så vill jag att han ska gå i skola här, inte 20 mil bort.

    Kan jag stoppa det på något vis?

    Ursäkta att jag ramblar men jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen.

     

  • tantamantan
    MrPlow skrev 2011-03-12 11:12:18 följande:
    Hej

    Jag är i fullgång att separera med min sambo. Vi är inte ovänner på något sätt, utan försöker lösa det hela så bra som möjligt och hjälper varandra.

    Vi har bestämt att vi ska ha barnen 50/50, fast hon vill att de ska vara folkbokförda heltid hos henne eftersom hon får mer i bostadsbidrag då, eftersom hon studerar.

    Jag har dock lite funderingar kring detta och om det kan finnas något negativt för mig i detta.

    Mina funderingar är:

    1. Jag ska bo kvar i den orten vi bor i nu. Men om hon vid ett senare tillfälle bestämmer sig för att flytta till en annan ort. Hur blir det med dagis och skola då? Har jag någon "rätt" att inte gå med på det då, för att det blir omständigt för barnen? Vad har jag som pappa rätt att säga om de skulle varit folkbokförda hos oss båda
    Barnen kan inte vara folkbokförda hos båda, de blir bokförda hos en av föräldrarna, detta har inget med ugmänget att göra men med bostadsbidraget.  Hon kan dock inte flytta utan ditt medgivande, får du indikationer på att hon förbereder en flytt kan du yrka på interimistiskt beslut om att du får boendet, men snabbt som attan. Är ni inte överens om vem som ska ha boendet så skrivs barnen i färsta hand där de har sin huvudsakliga dygnsvila, i andra hand hos den som bor kvar i hus/lgh barnet bodde i innan,  i tredje hand hos den som bor närmast dagis/skola. 
     

    2. Jag är i tankarna att ta ut föräldrarledigt. Jag har 60dagar kvar. Hur lägger man upp det om barnen bor 50/50? Kan man bara ta ut dagar de veckor barnen är hos mig?
    Ja, du kan ta ut de dagar du önskar, varqnnan v, varannan dag, en dag i v etc. Du väljer helt själv, men kan inte bestämma om hennes tid. För barnens skull kanske du kan ta dagarna även när mamman har barnen, hon kan ju hämta/lämna hos dig likväl som på dagis? kanske lättare med jobbet också.

    3. Kan man ta ut föräldrarledigt om barnen inte är folkbokförda hos mig?
    Ja, boendet och umgänget är två skilda saker.
    4. Något annat som är bra att veta för mig om barnen inte är folkbokförda hos mig trots att vi skall ha dem 50/50?
    Inget jag kan komma på nu direkt, mer än att barnen placeras i den skola de tilhör enligt sin folkbokföring och om bara du vill en annan skola så blird et ädnå den som de tillhör. Är ni inte överens men ingen vill skolan de tillhör TROR jag att det ändå blir den skolan de tillhör enl sin folkbokföringsadress.  
    Hade inte tid att läsa vad andra har svarat. Jag svarar understruket och med fetstill direkt under det du har skrivit.
  • bbb01

    Vi separerar och han ska bo kvar, jag flyttar till hus i närheten. Jag har förstått att även om barnen bor en natt mer i veckan hos mig i det nya huset får de inte folkbokföras där hur som helst även om båda är överens. Är det nån som vet hur mycket mer de måste tillbringa hos mig för att de ska få vara skrivna där? Vad kräver skatteverket, någon sorts avtal eller beslut på antal nätter de sover hos respektive förälder? Avståndet till skolan är i stort sett samma från båda bostäderna. Nån som varit i denna snåriga djungel och vet hur det funkar?

  • tantamantan
    bbb01 skrev 2013-07-15 12:48:04 följande:

    Vi separerar och han ska bo kvar, jag flyttar till hus i närheten. Jag har förstått att även om barnen bor en natt mer i veckan hos mig i det nya huset får de inte folkbokföras där hur som helst även om båda är överens. Är det nån som vet hur mycket mer de måste tillbringa hos mig för att de ska få vara skrivna där? Vad kräver skatteverket, någon sorts avtal eller beslut på antal nätter de sover hos respektive förälder? Avståndet till skolan är i stort sett samma från båda bostäderna. Nån som varit i denna snåriga djungel och vet hur det funkar?


    Barnan ska i första hand vara folkbokförda där de tillbringar mest dygnsvila, oavsett om det är en natt mer i månaden eller tio.
    I andra hand blir de kvarskrivna där de bodde förut.
    I tredje hand hos den som bor närmast dagis/skola där de går.

    Om pappan vägrar skriva under flyttanmälan för barnen kan du skicka in en själv, tror det finns en övrigt punkt, där kan du fylla i orsaken till att du vill ha dem skrivna hos dig och så gör de en undersökning om var de har den mesta dygnsvilan. Det som händer då är att barnen kvarskrivs på gamla adressen tills dess att det är utrett, även om ingen av er bor kvar där. För min sambo tog det knappt en månad att reda ut och det som hände var att underhållet hölls inne den månaden men det kom retroaktivt sen. Dock handlade det enbart som slarv från den andra föräldern som glömt att skriva under så det kanske tar lite längre tid om det tvistas om det.
  • tantamantan
    Ramses skrev 2013-02-13 08:24:43 följande:
    När jag separerade från mitt ex så blev barnen automatiskt skrivna hos mig eftersom jag bodde kvar på den gamla adressen. När jag sedan köpte hus och flyttade blev barnen skrivna hos exet eftersom hon bodde närmare barnens skola och dom bor 50/50 hos respektive förälder.

    Jag gick dock inte med på detta frivilligt även om jag visste att det skulle bli så, då jag inte ville ha ett "godkännande" från mig i skrift. Kände att det kunde komma mig till last vid ev. vårdnadstvist. 

    Har också varit orolig för att exet skall flytta långt bort med barnen. Men jag får lita på att samma regler gäller även på andra hållet. Glad

    Fast detta måste inte ske, utan det sker om man inte är överens. Man kan välja att barnen ska vara folkbokförda hos samma förälder som tidigare ändå.
  • tantamantan
    MrPlow skrev 2011-03-22 14:16:28 följande:
    Mest? De ska bo lika mycket hos båda och vi ska ha gemensamvårdnad. Mitt bekymmer är hur det blir med barnen och dagis om(när?) hon flyttar till en annan ort. Jag vill inte bli den som ska ha barnen varannan helg. Det ska vara 50/50.
    Om hon flyttar ska du genast begära att barnen skrivs interimistiskt hos DIG. Detta betyder att de folkbokförs hos dig, mot henens vilja (antagligen) och barnen får gå kvar i gamla skolan/dagis och att om hon har flyttat för långt för att kunna ha 50/50 av tiden så får HON bli umgängesförälder med varannan helg umgänge. 

    Om hon flyttar och ändrar barnens adress utan din underskrift så görs en utredning om var barnen har mesta dygnsvilan, eller vem som bor närmast dagis/skola. OM du inte agerar snabbt kan de komma fram till att barnen har rotat sig på den nya orten och för barnens bästa skrivs de då hos henne och du får antingen bli varannan helgförälder eller köra barnen varje dag. (Vissa kommuner har så att skolbarn får skolskjuts även om de har boende i två olika kommuner)   
Svar på tråden Ska ha barnen 50/50 men folkbokförd heltid hos mamman