• tjocksockan

Barn som inte vill göra NÅGONITING?Hjälp!

Mitt barn som är 10 år vill inte göra NÅNTING. Bara vara hemma. Sitta vid datorn eller så. Det har alltid varit så mer eller mindre men det blir värre och värre tycker jag.
    Han tycker skolan är ok men inte kul och det får inte hända något särskilt som idrott eller friluftsdag tex. Då blir det jättejobbigt. Likadant när man vill få med honom för att bada, åka skidor eller cykla osv. Han får utbrott skriker att man förstör hans dag hans liv osv. Mycket bråk och mycket dramatik.
    Han har ett par kompisar som han är med när de ringer och frågar. Men han vill helst inte och ringer aldrig själv om vi inte tvingar honom. Vill inte följa med och fiska eller åka skidor...

Jag är rädd att han ska bli helt ensam. Stå där helt utan kompisar. Jag är rädd att han ska bli svag och sjuk som inte ä'r ute i friska luftenoch röra på sig. ( Jo vi tvingar ju honom att följa med ut lite varje dag.) Jag är rädd att han ska bli okunnig och inte ha några intressen. Han vill absolut inte gå på fotboll, spela ett instrument gå på skouter eller så.

Vi har fått tvinga honom med MASSOR av bråk för att han ska lära sig simma, cykla, åka skridskor och sådant som man måste kunna.

Han vill INGENTING! Vi har mycket bråk och stora scener här OFTA. Jag ORKAR inte mer.
    Vad ska vi göra? Har någon varit med om liknande?
    Tacksam för tips och råd! Känner mig desperat!

• Svar på tråden Barn som inte vill göra NÅGONITING?Hjälp!
  • Joan87

:( Vad jobbigt TS.. Tyvärr har jag ingen aning.. Men puffar!

Kram!

• MammaG

Låter lite som min son. Han får iofs inga utbrott, men han blir väldigt orolig när det kommer något nytt som bryter vardagslunken. Vi är ute och rör oss i naturen en hel del, men han vill inte heller inte gå på några aktiviteter av något slag. Jag tänker som så att den önskan kommer när han är redo. Nu är han tre år yngre än din son, men i allafall.
    Min son är dock väldigt vetgirig och intresserad av saker, så jag har inte farhågan att han ska bli okunnig och utan intressen, för det har han redan, men är inte intresserad av fotboll och sådant. När det är dags för gymnastik så kan han bli gråtfärdig när vi ska gå till förskolan

I sommar ska vi börja simma, och det vet jag att han bävar för, mer för att han är rädd än av någon annan anledning

• Miew

Min son på snart 9 är likadan, han vill bara ligga i soffan och titta TV, eller spela dator.
    Fast visserligen så gillar han att vara med kompisar, men vi bor så pass långt bort från "civilisationen" att det är sällan han kan leka med någon.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • tjocksockan

Ni som har liknande problem. Vad gör ni? Låter ni dem vara? Eller  tjatar ni?

Jag känner att jag hamnat i" tjatarträsket". Jag vill ju egentligen bara stärka honom men vet inte hur.

• AndiPandi

Tyvärr känner jag så väl igen mig Vår son är sex år och vill absolut ingenting (utom att spela PS3/datorspel/Nintendo). Allt annat kräver övertalning, lock och pock, mutor eller direkt tvång. Framförallt om det är något nytt han ska lära sig (som att åka skridskor, cykla, simma etc.). Ibland blir jag fullständigt skogstokig och tvingar ut honom, ibland tänker jag att jag måste respektera honom och det han tycker är roligt och låta honom vara men han skulle nog kunna sitta vid datorn en hel dag om jag lät honom göra det så jag tjatar och mår dåligt av det.

När han väl lärt sig något och kan det riktigt bra (som nu att åka slalom) så går det lite lättare att locka ut honom till det men sen vill han tillbaka till sin dator igen och det känns som att det bara är det som är riktigt roligt Känns oerhört tråkigt att han inte vill något och inte har någon egen drivkraft att göra något och jag undrar bara vad vi gjort för fel. Lillasyster är hans raka motsats, entusiastisk i allt, social, framåt och drivande.

Ja tyvärr har jag inga tips, men jag känner igen mig och skulle så gärna vilja ha lösningen på det här.

Svar på tråden Barn som inte vill göra NÅGONITING?Hjälp!