• fröken G

Hur får ni i era barn hostmedicin utan problem?

Jag har ett problem..
    Min son som är 1 år har en sån hemsk hosta och han har fått mollipect av läkaren tidigare. Jag har nu försökt att ge honom hostmedicinen men han kräks upp allting såfort han svalt det! Har försökt att ge långsamt och pö om pö men såfort han svalt så kräks han upp allt som finns i magen! Det är dessutom ett himla sjå bara att få in sprutan i munnen, han får panik! Men han hostar ju så mycket att han (och vi) knappt får någon sömn om nätterna vilket resulterar i zombi-liknande dagar, så vi måste ju få i honom medicinen så han blir bättre...
    Vad gör ni? Snälla ge mig alla tips och råd ni har!

• Svar på tråden Hur får ni i era barn hostmedicin utan problem?
  • Skogsflikkan

Mollipect smakar pecka... hopplöst att få i barn och vuxna... förstår helt och fullt varför han kräks, för det smakar verkligen blääää. 
    Ring och fråga om det inte finns någon annan medicin som ni kan få istället. Här hemma har vi alltid kört med Ventoline eller Lepheton. Det sistnämnda skriver de sällan ut till så små barn...
    Men Ventoline borde han kunna få, det är visserligen inte hostdämpande, men det är slemlösande och luftrörsvidgande. 

• The bad seed

Har tvärr ingen råd... Men du får vel höre om du kan få recept på nåt annat? 
    Det der funker jo tydligen inte! Stakkarn...
    Forstår han godt. Mollipect smaker röv!
    Men av en eller annan grunn elsker min datter all form av hostemedisin. Til og med Mollipecten vil hun ha så fort hun hoster litt. Men så elsker hun tran (fiskeolje) også da så... Hun ER konstig! ;) 
    Ventolin har inte fungert noe särlig her, men er jo ikke hostedempende nei.  

• fröken G

Okej. Är Ventoline ungefär liknande som Mollipect då förutom just på smaken? Det vet man ju själv att det smakar peck! Men vad ska man göra.. Herregud stackarn hostar ju nästan sönder sig.

Får ringa bvc och rådfråga på måndag morgon. Så jäkla trist att man inget kan göra under helgerna bara! Jovisst akuten finns ju men där kan man ju inte sitta i femtioelva timmar med en kinkig lilleman..

• fröken G
    The bad seed skrev 2011-03-12 13:29:18 följande:
    Har tvärr ingen råd... Men du får vel höre om du kan få recept på nåt annat? 
    Det der funker jo tydligen inte! Stakkarn...
    Forstår han godt. Mollipect smaker röv!
    Men av en eller annan grunn elsker min datter all form av hostemedisin. Til og med Mollipecten vil hun ha så fort hun hoster litt. Men så elsker hun tran (fiskeolje) også da så... Hun ER konstig! ;) 
    Ventolin har inte fungert noe särlig her, men er jo ikke hostedempende nei.  
    Men du vad härlig med en sån dotter! Att det går som en dans att ge hostmedicin
    Ja det känns inte alls bra att man tvingar i honom mollipect som smakar riktigt illa och att han sen kräks upp allting! Man får ont i hjärtat..
    Hm, ja Ventolin har jag ju just aldrig hört talas om innan..
  • mandelblomma

lägger på en klick av något gott över den, chokladsås, kola sås eller vad de nu gillar :)

• fröken G
    mandelblomma skrev 2011-03-12 13:35:09 följande:
    lägger på en klick av något gott över den, chokladsås, kola sås eller vad de nu gillar :)
    Men jag ger ju i en doseringsspruta. Dessutom har jag hört att man inte ska göra så för att de då associerar det goda med hemsk medicin och då inte längre vill ha det goda längre.. Har det hänt ditt/dina barn?
  • mandelblomma
    fröken G skrev 2011-03-12 13:55:45 följande:
    Men jag ger ju i en doseringsspruta. Dessutom har jag hört att man inte ska göra så för att de då associerar det goda med hemsk medicin och då inte längre vill ha det goda längre.. Har det hänt ditt/dina barn?
    händer det att de inte vill ha cola/choklad sås spelar ju eg. inte så stor roll ;)
    Ta över den uppmätta hostmedicinen på en sked eller ett lite snapsglas och ringla på lite chokladsås.
  • Mrs girl

jag blandar det i saft eller oboy, funkar toppen. sen tycker jag att mollipect inte rikitg funkar, nästan så receptfri bisolvon funkar bättre. har även provat ventoline och det är ju en luftviddgande medecin men den funkade bättre än mollipecten.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Skogsflikkan

Mollipect är väl hostdämpande? Det är inte Ventoline, men har han slemhosta så lugnar ju den ner sig väldigt mycket om han får något som är slemlösande och luftrörsvidgande. 

BVC ska du inte ringa när ditt barn är sjukt, de är mer för friskvård om man säger så. Är ditt barn sjukt ska du ringa till vårdcentralen istället.

Till akuten vill man kanske inte åka för hosta, och inte få komma in få vänta flera timmar på att få träffa en läkare. Så för att klara helgen så kan ni ju testa någon hostdämpande medicin som säljs receptfritt. Sådant säljs ju ofta i vanliga ICA eller Coop.
    Eller så använder du den hostmedicin du har och sen blandar den med något annat, som typ Oboy.

Lycka till ! 

Svar på tråden Hur får ni i era barn hostmedicin utan problem?