Hej!
Min uppfattning är att många börjar med smakportioner redan när barnet är fyra månader och att det fungerar alldelses utmärkt. Man skall dock, när man än börjar, vara lyhörd för barnets signaler och vara beredd att backa om det krävs. Det brukar ta åtminstone mellan två till fyra månader för barnet att övergå till övervägande "fast" mat.
Gillar han gröten kan du förmodligen öka till en hel portion under en vecka, under förutsättning att hans mage klarar det förstås. Jag skulle dock rekommendera att du hellre tillför andra smakisar, istället för att erbjuda enbart gröt. Helt enkelt för att erbjuda mer varierad kost och ge honom chans att vänja sig vid andra smaker.
Börja med pureer som potatis, majs, morot, palsternacka till exempel. Ta dock en smak i taget, så att du kan urskilja om han eventuellt skulle reagera på något.
Börjar du nu, då han är fyra och en halv månad, skulle jag tro att du hunnit byta ut två mål under dagen tills det skulle vara dags för dig att börja jobba. Men som sagt det är väldigt individuellt hur barn hanterar matövergången och man måste alltid vara observant på barnets signaler.
Dricka bör man naturligtvis alltid erbjuda efter en måltid, även om barnmaten är mer vätskebaserad och det sällan är speciellt intresserade av att dricka. Det kan dock vara skönt att veta att normalt reglerar friska barn sitt vätskeintag alldeles utmärkt själva. Låt honom alltså vänja sig vid pipmugg eller flaska, men som som sagt förvänta dig inte att han dricker några större mängder.
Sätt upp ett mål, men forcera inte introduktionen mer än han tillåter, så skall det nog gå jättebra!
MVH Christine