Skillnad mellan psykiatriker - psykolog - psykoterapeut?
Ja, som rubriken säger, finns det någon som är något av ovanstående och som skulle kunna förklara skillnaden för mig?
Ja, som rubriken säger, finns det någon som är något av ovanstående och som skulle kunna förklara skillnaden för mig?
en psykolog har även läkarutbildning
En psykiatriker är en sorts medicinsk läkare som ansvara för mdicinsk behandling av patienter med psykiska problem. Krävs altså en sorts läkarutbildning.
Psykolog är någon som gått psykologlinjen/programmet och fått psykologlegitimation. Det innebär att de får arbeta inom vård, skol och liknande.
psykoterapeut är en som har gått en psykoterapeututbildning och fått examen i detta. Här finns det olika skolor som tex den psykodynamiska (freud och så? och den kongitiva. deass kostar ofta pengar och jag tror att de kräver att man har någon sorts akademisk examen sen tidigare. Psykoterapeuter har samtalsterapi med männisdkor med psykiska problem.
En psykolog har ingen läkarutbildninig, däremot har en psykiatriker det!
Skulle just gå in och förklara, men Lum har redan gjort det så bra.
Vill bara tillägga att psykoterapeut kan man vara utöver de två andra, alltså t ex psykolog OCH psykoterapeut!
Kan tillägga att en psykolog kan jobba med allt möjligt, alltså inte bara med behandling av patienter. Man kna tex jobba med PR, med personalfrågor på en arbetsplats eller liknande.
Och så finns det de som har en fil kand eller en fil mag i psykologi och det betyder bar att det kan en himla massa om psykologi utan att få behandla människor med psykiska problem över huvud taget...
Tack!
Så, om man vill gå och prata av sig (lite "amerikanskt" liksom...) så ska man söka upp en prykotearapeut? Inte en psykolog. En psykiatriker är mera för "riktigt" psykiskt sjuka om man säger så
Om man är ute efter att prat av sig, är det absolut et psykoterapeut eller kurator man ska vända sig till. Problemet kan vara att det kostar ganks mycket penger med en terapeut... En psykolog kan också vara br, det beror hur denne arbetar och vilken erfarenhet den har.
Sen finns det ju olika typer av psykoterapeuter, och det kan vara bra att veta ungefär vad det är man vill ha innan man går till vilken terapeut som helst. Om du bara vill prat ska du ite gå till en kbt-terapeut skulle iallafall jag säga osv.
Kan alsta var bra tt informera sig vilken bakgrund terapeuten/psykologen har innan man går dit!
Hej Korallen! Kolla bara upp så att terapeuten är legitimerad. Det står alltid i annonsen. Terapeut kan vem som helst kalla sig annars.
Tjena calcio!
Long time no see!
Jodå, jag kollar. Ska bli lite kul att testa i alla fall. Som i USA nästan, där är det ju vanligt att man har sin lilla egen "shrink" ju
Det gör du rätt i! Lycka till!