• BaraCarolina

vaccination

Jag har en liten sötnos som är 4 månader nu och han har fått sin första vacination. Allt gick bra och så.

Min frågan är nu att jag skulle behöva köra till Italien med en vän. Vi kommer vara borta i 4 dagar.
    Min fråga är om han behöver vaccination för att göra denna resa?

Skulle behöva åka på lördag nästa vecka.

Jag tänkte att jag kan ju ta me te kokare och vatten, det är inga problem. ( min mjölk har tagit slut han äter ersättning)

Om han inte behöver vacineras eller om det inte går för han måste och det är för sen att göra den så åker vi så klart inte. Men om ingen vacination behövs. Så åker vi.
    Något annat man måste tänka på som du kommer att tänka på, på rak arm...

• Svar på tråden vaccination
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vad skönt att vaccineringen gick bra!

Min erfarenhet är att du du inte behöver vaccinera din son, då han endast är fyra månader, för en vistelse i Italien i fyra dagar. Hade han varit äldre och/eller ni skulle varit borta längre skulle det kunnat sett annorlunda ut.

Var lika uppmärksam som du är hemma. Det vill säga ha god handhygien, undvik stora folksamlingar, var noga med skötseln av flaskorna och räkna med att göra många uppehåll/pauser under bilresans gång. Ta med ett litet husapotet, även om min erfarenhet av apoteken i sydeuropa är väldigt bra, så kan det vara skönt med innhållsförteckning på svenska!

Glöm inte passet till dig och din son, även om vi är med i Schengensamarbetet så kan man behöva styrka sitt medborgarskap.

MVH Christine

• BaraCarolina

Tack för ditt svar :)
    Ska fixa lite husapotek. Fast jag antar att jag redan har det mesta hemma.

• BVC Sköterskan

Trevlig resa och kör försiktigt!

/Christine

Svar på tråden vaccination