• luspudel

Finns det sömntabletter man kan äta som gravid?

Jag är gravid i v 36+5 för att vara exakt, och jag har förhöjda levervärden och därmed en extrem klåda över hela kroppen. Jag har stora sår på hela benen, hela armarna, bröstet ...

Detta gör ju förstås att jag inte kan sova nästan alls på nätterna Och eftersom jag är hemma på heltid med en 20-månaders är min nattsömn väldigt viktig.

Ringde precis till förlossningen för att få råd men det var upptaget, skall försöka igen. Men tänkte höra om någon vet något sömnmedel man kan äta som gravid?

Kan ju tillägga att jag i min förra graviditet blev igångsatt i v 38+2 pga levervärdena.

• Svar på tråden Finns det sömntabletter man kan äta som gravid?
  • paperplanes

Propavan tror jag man kan äta, likaså theralen. Att tänka på är att sömnbrist kan vara skadligt och det kan i många fall vara fullt befogat att medicinera, speciellt de ofarliga förstås.

• luspudel

Okej, tack Funderar på om de vill ge något när det är så långt gånget eller om de hellre sätter igång förlossningen... Återstår att se vad dom tycker. Tack för svaret

• Probably

Valerina kan man testa annars

• luspudel

Det finns på hälsokosten va?

Är det vanligt att man blir dåsig på dagarna om man äter något preparat för sömnen?

• Probably
    luspudel skrev 2011-03-12 19:47:54 följande:

Det finns på hälsokosten va?

Är det vanligt att man blir dåsig på dagarna om man äter något preparat för sömnen?

Valerina finns i hälsokosten.

Man kan bli dåsig om dagarna om man tar sömnmedel. Men inte av valerina eller andra insomningstabl. Däremot av propavan kan man bli det.
  • Greta Mullberg

Jag fick propavan pga sömnbrist i slutet av graviditeten. Förlossningsläkaren ville pröva det först och pillrerna gjorde iaf att jag höll ut två veckor innan det blev en igångsättning i v. 38+4 vilket jag är väldigt glad över. Helst hade jag sett att de funkade så pass bra att jag slapp induktion över huvud taget men nu blev det som det blev. Hamnar jag dock i samma situation nästa gång så får maken vara hemma istället och ta hand om sonen tills förlossningen sätts igång av sig själv. Hoppas du får sova ordentligt snart!

-Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • Pyris

Jag fick inte äta Valerina när jag var gravid. Det finns inte tillräckligt med information om den ännu.

Däremot fick jag Propavan när jag var gravid. 

• luspudel

Pyris skrev 2011-03-12 19:56:40 följande:
    Jag fick inte äta Valerina när jag var gravid. Det finns inte tillräckligt med information om den ännu.

Däremot fick jag Propavan när jag var gravid. 

När var det du var gravid då? Måste se om jag kan hitta nån info om Valerina. Vill inte behöva äta något alls egentligen men...

• Pyris

2009 senast.

Googla och se om du får fram något om dom. 

• Probably
    luspudel skrev 2011-03-12 20:00:29 följande:

När var det du var gravid då? Måste se om jag kan hitta nån info om Valerina. Vill inte behöva äta något alls egentligen men...

Läste nu att valerina inte rekomenderas till gravida. Men be annars att få utskrivet Zopiclone Actavis.
  • luspudel

Aha, där kom svaret innan jag ens hann googla Då får jag se vad läkarna tycker helt enkelt!

• luspudel

Läste om Propavan på fass precis, man skall inte ta det om man har nedsatt leverfunktion så dom tabletterna får jag nog inte... Ska läsa om de andra ni föreslog också

• paperplanes

Stryk theralen förresten, det är visst riskabelt, iaf i sista trimestern.

• paperplanes

Kom på Lergigan... den är iofs rätt lik propavan.

• luspudel

Ja,det verkar vara den som eventuellt kan funka... Ingen annan ska man ta som gravid eller om man har leverproblem, så det verkar kört. Fan. Har för mig man kan bli rejält dåsig på dagarna av Lergigan? Är väl olika förstås men...

• Probably
    paperplanes skrev 2011-03-12 21:20:15 följande:
    Kom på Lergigan... den är iofs rätt lik propavan.
    Lergigan kan man ta som gravid.
  • Pirum

Jag tar Lergigan till natten och det funkar över förväntan. Jag tar den 2-3 timmar innan sänggåendet så det kräver lite mer planering än en insomningstablett. Det är samma som man får mot gravillamående fast då heter tabletten Lergigan Comp och innehåller även koffein för att kompensera dåsighetseffekten.

För mig håller effekten i sig rätt länge så tar man för sent så kan man bli dåsig dagen efter.

• luspudel

Har varit på sjukhuset idag och det blev Lergigan. Får se hur det fungerar, jag ska öka dosen av Tavegyl (vilket skräp...) först och sedan börja med Lergiganen. Hoppas verkligendet hjälper!

• lovenotyou

jag har theralen mot sömnen, dock tror jag inte det är s hälsosamt så pass långt in i graviditeten som du är..
    äter samtidigt 6 tab lergigan om dagen..

Svar på tråden Finns det sömntabletter man kan äta som gravid?