• Coca cola light

Skulle du vaccinera mot Hepatit A och B och du skulle till Grekland?

Vi ska till Rhodos nu i vår och har fått så dubbla budksap angående vaccination så nu undrar jag hur ni andra skulle göra.

• Svar på tråden Skulle du vaccinera mot Hepatit A och B och du skulle till Grekland?
  • Fru Kwasthilda

Om det är 50 ggr högre risk för hepatit A i Grekland jämfört med Sverige och man är i Grekland 1 vecka på ett ä år så är det större risk att under det året smittas i Sverige. Tänk på det. Hepatit B smittar på samma sätt som HIV. Så mitt svar är nej :)

• Dixie

jag har tagit twinrix - känns bra att ha, tar man alla sprutorna har man ju skydd i 20 år!

• mia maria

Jag har alltid rest till Medelhavet utan vaccin, men man gör ju som sagt som man själv känner är bäst!

• MrsB2011

Ja, Heatit B känns ju faktiskt ganska onödigt om man ska till medelhavet,
    men om man nu vet att man ska resa runt mycket i övriga världen under de kommande 20 åren så kan man ju vaccinera sig mot B med så har mn ju det gjort.
    Annars är det lite onödigt!

Jag var i grekland utan vaccin mot någotdera. Har varit i medelhavet 6 gånger de senaste 10 åren och aldrig vaccinerat mig. Har heller aldrig blivit sjuk.

• Lovisa09

har varit i Grekland flera gånger, utan vaccin. Nu är jag vaccinerad efter en resa till Thailand så nu har jag skyddet men skulle jag inte haft vaccinerat mig skulle jag inte gjort det för en resa till Grekland. Däremot ska vi til turkiet och då ska jag vaccinera min flicka för Hep A, B har hon redan fått..

• MrsB2011

Ska man vaccinera sig när man åker till Turkiet!?
    Var där för 5 år sen utan vaccin men klarade mig jättebra ändå! liksom de andra 4 i familjen.
    Då var det ingen som sa något om vaccination..

Är det rekommendationer på det nu?

• MrsB2011

Undrar mest eftersom vi ska till Turkiet i sommar :)
    sen ska vi till thailand i vinter så frågan är om man ska vaccinera sig mot Hepatiten redan nu innan turkiet då..

• mammapuh

MrsB22011

Jag tycker inte att man behöver vaccinera sig för att åka till Grekland. Men det är ju bättre att göra det innan ni åker dit om ni nu vet att ni ändå ska ta sprutorna innan ni ska till Thailand! Oj nu rör jag samman det! Ni skulle till Tukiet! Om jag inte har fel för mig så är det större risk i Turkiet än i Grekland.........

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • MrsB2011
    mammapuh skrev 2011-03-13 13:49:37 följande:
    MrsB22011

Jag tycker inte att man behöver vaccinera sig för att åka till Grekland. Men det är ju bättre att göra det innan ni åker dit om ni nu vet att ni ändå ska ta sprutorna innan ni ska till Thailand! Oj nu rör jag samman det! Ni skulle till Tukiet! Om jag inte har fel för mig så är det större risk i Turkiet än i Grekland.........
    okej då vet jag det :)
    Vi kanske skulle ta och vaccinera oss nu framåt vårkanten då!!
    För säkerhets skull :P
Svar på tråden Skulle du vaccinera mot Hepatit A och B och du skulle till Grekland?