• Anonym

Kan man få ensam vårdnad utan rättegång? (långt)

Jag känner ett barn, som växte upp med båda sina föräldrar.. Tills en dag när hon träffade en ny och flyttade till annan ort.. Barnet va då 4år, hon vägrade träffa barnet.. Pappan stod där ensam med ett barn och underade vad han gjort för fel.. När mamman hade fått "lekt" av sig lite gick hon med på att ha sitt barn varannan/ var tredje helg.. Vid varje överlämning hade hon alltid något att bråka om.. Tillslut gick hon upp i rätten och ville ha boenderätten, men förlorade två gånger i tingsrätten, efter sista överklagan gick det upp i hovrätten och där van hon.. Ett 7 årigt barn fick då slitas upp från sina rötter och sin trygghet och flytta till sin mamma 20 mil ifrån.. Allt gick bra till en början, förutom att barnet mådde skit av att få börja ny skola och inte kunna träffa sina vänner längre.. Han fick åka till sin pappa varannan helg.. Ganska så snart böjade barnet ringa till sin pappa flera ggr i veckan och grät hjärtskärande för att han hade bråkat med sin mamma, mamman betedde sig som ett as och menade på att barnet förtjänade det.. Bråken mellan mamman och pappan började komma tätare och tillslut började mamman vägra möta pappan på halva vägen så han fick vid ett flertal tillfällen åka hela vägen för att hämta barnet.. I två års tid va det strul av alla former, soc blev inkopplade, BUP blev stödet.. En dag, fick mamman för sig att sonen inte längre fick bo kvar hos henne, så han fick flytta tebax till pappan.. Ytterligare en gång blir barnet upprivet.. Då 10 år gammal.. Barnet har nu bott hos sin pappa i lite mer än 2 år och barnet har det hur bra som helst, han har fått träffa sin mamma varannan helg och det har funkat näst intill smärtfritt.. Tills i somras, då brakade helvetet lös.. Mamman ville helt plötsligt inte träffa sin son mer, det gick längre och längre tid mellan träffarna och nu har han inte träffat sin mamma sen i oktober.. Barnet har ofta ont i magen, ofta flera ggr i veckan.. Han mår jätte dåligt! Hon har gått med på att ändra domstolsbeslutet så nu har pappan boenderätten.. Hon vill verkligen inte träffa sitt barn.. Barnet skulle egentligen åkt dit förra helgen, och som han har längtat, men rätt va det va några dagar innan helgen fick han inte komma längre..
    Jag kan säga att denna 12åring är den mest underbara individ som helst, men har blivit sårad för mkt och tar ut det på sin pappa, han straffar honom och bråkar och sätter sig på tvären hela tiden.. Pappan går sönder av att se sitt barn gå sönder..
    Jag har alltid sagt att barn ska ha rätt till båda sina föräldrar, men i det här fallet gör mamman mer skada än nytta..

Jag pratar med pappan dagligen och vi har erbjudit oss att vara stödfamilj då barnet trivs hos oss och gillar mig skarpt.. (pappan är mit ex och mitt barns pappa) Men pappan säger att det inte går så länge dom har gemensam vårdnad då hon säkert säger nej.. Hon har makt över ett barn som hon skiter i.. Ska det verkligen vara så?
  • Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad utan rättegång? (långt)
  • Dalton

Pappan har rätt att låta barnet vara hos er under sin tid så ni behöver inget godkännande från mamman.

Eller menar du att soc ska placera barnet formellt hos er? Om ni inte går via soc så kan det ju inte bli något problem, ni kan ju vara barnvakter helt enkelt.

• Anonym (insatt)

Ja, man kan skriva ett gemensamt avtal om vårdnaden hos familjerätten som godkänner avtalet om det bedöms vara till barnets bästa. Då behövs ingen rättegång..

• Sunstar83

Ja, enskild vårdnad går att få utan tingsrätt MEN då måste den andra vårdnadshavaren frivillig skriva över vårdnaden till den andre föräldern.

Annars måste ärendet upp i tingsrätten.

Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Anonym
    Dalton skrev 2011-03-12 22:51:18 följande:
    Pappan har rätt att låta barnet vara hos er under sin tid så ni behöver inget godkännande från mamman.

Eller menar du att soc ska placera barnet formellt hos er? Om ni inte går via soc så kan det ju inte bli något problem, ni kan ju vara barnvakter helt enkelt.
    Nej det behöver abslout inte gå via soc.. Men jag tänker mest om mamman lägger sig i det och börjar härja för det.. Då tänkte jag att om det är en "placering" så finns det på papper att det är bäst för barnet..
    Anonym (insatt) skrev 2011-03-12 22:52:37 följande:
    Ja, man kan skriva ett gemensamt avtal om vårdnaden hos familjerätten som godkänner avtalet om det bedöms vara till barnets bästa. Då behövs ingen rättegång..
    Så det är då familjerätten som bestämmer det? Och mamman har ingen talan?
    Kostnader för det?
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-03-12 23:04:06 följande:
    Nej det behöver abslout inte gå via soc.. Men jag tänker mest om mamman lägger sig i det och börjar härja för det.. Då tänkte jag att om det är en "placering" så finns det på papper att det är bäst för barnet..
    Kostnader för det?
    Familjeerätten kan inte bestämma. Precis som jag skrev så måste det vara en gemensam överenskommelse som familjerätten godkänner. Men deras hjälp kostar inget ....
  • Sunstar83
    Anonym skrev 2011-03-12 23:04:06 följande:
    Kostnader för det?
    Familjerätten är inte en egentlig "rätt", de kan inte ta ifrån mamman vårdnaden, det kan bara tingsrätt eller hovrätt göra, familjerätten är där föräldrarna kan få hjälp att samarbeta och skriva avtal men det kräver att bägge parter är överens. Kostnader kan jag dock inte uttala mig om.
    Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Anonym

Måste bara säga att pappan har slängt ut över 100 000kr på alla rättegångar plus advokatkostnader, och vi pratade om det senaste idag att han vet inte hur han ska få ihop pengar till en till rättegång.. Därför ville jag kolla om man kunde komma billigare undan liksom.. Sen tar det ju sån tid att få besked från en rättegång..

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-03-12 23:06:06 följande:
    Familjeerätten kan inte bestämma. Precis som jag skrev så måste det vara en gemensam överenskommelse som familjerätten godkänner. Men deras hjälp kostar inget ....
    Okej.. Jag missuppfattade..
  • Sunstar83
    Anonym skrev 2011-03-12 23:07:48 följande:

Måste bara säga att pappan har slängt ut över 100 000kr på alla rättegångar plus advokatkostnader, och vi pratade om det senaste idag att han vet inte hur han ska få ihop pengar till en till rättegång.. Därför ville jag kolla om man kunde komma billigare undan liksom.. Sen tar det ju sån tid att få besked från en rättegång..

Jo, tyvärr är det inte gratis. Om han inte har en försäkring som täcker vårdnadstvister så kan han ansöka om rättshjälp där han kan beviljas hjälp utifrån hans inkomst och ekonomiska förutsättningar.
  • Anonym
    Sunstar83 skrev 2011-03-12 23:10:25 följande:
    Jo, tyvärr är det inte gratis. Om han inte har en försäkring som täcker vårdnadstvister så kan han ansöka om rättshjälp där han kan beviljas hjälp utifrån hans inkomst och ekonomiska förutsättningar.
    Det där med rättshjälp får han ju bara om han vinner....Han får inte ens reseersättning om han förlorar,..
    Vad är det för försäkring?
  • Sunstar83
    Anonym skrev 2011-03-12 23:14:21 följande:
    Det där med rättshjälp får han ju bara om han vinner....Han får inte ens reseersättning om han förlorar,..
    Vad är det för försäkring?
    Vissa hemförsäkringar kan täcka juridiska kostnader, men många har som regel inte familje/vårdnadstvister. Dock är det ca 20-25% av kostnaderna.
  • Anonym
    Sunstar83 skrev 2011-03-12 23:26:57 följande:
    Vissa hemförsäkringar kan täcka juridiska kostnader, men många har som regel inte familje/vårdnadstvister. Dock är det ca 20-25% av kostnaderna.
    Okej.. Kan ju vara värt att kolla upp iaf.. Det är ju alltid nått, sista rättegången gick på 36000kr så 20-25% av det kan ju göra det hela lite mindre smärtsamt..
  • Heffa
    Anonym skrev 2011-03-12 23:07:48 följande:

Jag betalade inget alls i min tvist, hemförsäkringen täckte det.

För övrigt räcker det med ett dokument som skrivs under av mamman att hon ger vårdnaden till pappan, sedan skickar man det till tingsrätten. Då blir det ingen rättegång alls. Men då måste ju mamman avstå sin del av vårdnaden. Man måste alltså inte gå till familjerätten.

Over and out
  • Anonym
    Heffa skrev 2011-03-12 23:42:31 följande:

Jag betalade inget alls i min tvist, hemförsäkringen täckte det.

För övrigt räcker det med ett dokument som skrivs under av mamman att hon ger vårdnaden till pappan, sedan skickar man det till tingsrätten. Då blir det ingen rättegång alls. Men då måste ju mamman avstå sin del av vårdnaden. Man måste alltså inte gå till familjerätten.

Och avstå vårdnaden kan man bara göra sådär om man känner för det?
  • Dalton
    Anonym skrev 2011-03-12 23:09:12 följande:
    Okej.. Jag missuppfattade..
    Det är inte konstigt att du missuppfattar när folk går in  och ger helt irrelevanta råd. Hur ni kan göra om ni är överens med mamman är helt ointressant eftersom det står i ts att mamman inte kommer vilja enas.

Att hålla på och tjafsa med soc och familjerätt i det här fallet är att göra det krångligt i onödan. Om pappan och ni är överens så blanda inte in någon annan. Mamman kan inte lägga sig i de beslut pappan tar under den tid barnet bor hos honom. Då bestämmer han.

Är ni oroliga för att mamman ska stämma så kan ni stressa ner. Att pappan låter er vara stödfamilj är inte en orsak till att ändra barnets boende. Pappan kan dessutom hävda att han behöver avlastning eftersom mamman är frånvarande.

Lycka till.
Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad utan rättegång? (långt)