• PerG

Hur säger/skriver du bearnaisesås?

Har märkt att många kallar Bearnaisesås för "Bea" ibland. Jag har sett det både i stavning och i uttal... Hur gör ni? Stavar ni den som "Bea" för att stavningen är krånglig? Eller har det blivit ett etablerat ord för er så att ni både säger och skriver "Bea"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 23:18
    i alternativen syftar jag med "Bea" på både varianterna "Bea" och "Beasås"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur säger/skriver du bearnaisesås?
  • PerG
    Insatt skrev 2011-03-12 23:18:25 följande:
    bearnässås säger jag och srkiver bearnaisesås.
    Hur menar du? ;)... Menar du att du gör tillägg för det extra s:et så det blir "näs-sås" istället för "nä-sås"?
  • lykantrophona

Aldrig hört någon kalla det för "Bea"... Hur ofta behöver man ett slangord för en specifik sorts sås? Så jävla lång tid tar det inte att säga bearnaise ("bernäs"). Det är som att kalla ketchup för ketta eller något.

• pluvdo

Säger bearnäsås, skriver bearnaisesås.

Ingrid (hette hon va?) i Sveriges mästerkock sade "Bea" hela tiden när de skulle göra bearnaisesås och det tog flera minuter innan jag insåg att hon menade såsen och inte någon tant.

Bea låter löjligt.

• PerG
    lykantrophona skrev 2011-03-12 23:20:18 följande:
    Aldrig hört någon kalla det för "Bea"... Hur ofta behöver man ett slangord för en specifik sorts sås? Så jävla lång tid tar det inte att säga bearnaise ("bernäs"). Det är som att kalla ketchup för ketta eller något.
    Ett sidospå..."Kepchut" säger sonen på 3 år, så jag har börjat säga så när jag inte tänker efter ... ;)...
  • PerG
    pluvdo skrev 2011-03-12 23:20:46 följande:
    Säger bearnäsås, skriver bearnaisesås.

Ingrid (hette hon va?) i Sveriges mästerkock sade "Bea" hela tiden när de skulle göra bearnaisesås och det tog flera minuter innan jag insåg att hon menade såsen och inte någon tant.

Bea låter löjligt.
    Ja just det!... Jag visste att jag hade hört det nyligen nånstans men kunde inte placera vart! ;)... men det var inte första gången jag hört någon säga det iofs...
  • Sunnas

Jag skriver och säger beasås eller bara bea Förvånad Om jag inte är på restaurang eller liknande, då säger jag "bearnäsås" ungefär. Kunde väl aldrig tro att folk stör sig på folk som säger bea Tungan ute  Jag har snappat upp det av en massa andra häromkring så ensam om det är jag ju inte i alla fall..

• PerG
    Sunnas skrev 2011-03-12 23:26:15 följande:
    Jag skriver och säger beasås eller bara bea Förvånad Om jag inte är på restaurang eller liknande, då säger jag "bearnäsås" ungefär. Kunde väl aldrig tro att folk stör sig på folk som säger bea Tungan ute  Jag har snappat upp det av en massa andra häromkring så ensam om det är jag ju inte i alla fall..
    En teori: Är du från Uppsala eller nånstans däromkring? ;)
Svar på tråden Hur säger/skriver du bearnaisesås?