Inflammation i tandbenet (längst in vid visdomstand)...Hjälp, hur gör man??
Jag har fått inflammation i tandbenet, allra längst in mellan en visdomstand och tanden framför. Visdomstanden ligger lutat 90 grader framåt och har inte kommit upp egentligen. Men den puttar på tanden framför. Eftersom det är väldigt svårt att komma åt och borsta där, så har det tyvärr blivit en tandköttsficka (6 mm djup) mellan visdomstanden och tanden framför.
Jag har tyckt att jag skött mina tänder jättebra, och har inte varit medveten om detta förrän jag var hos tandläkaren senast...
Jag använder mellanrumstandborstar mellan tänderna (fast där bakom går det inte att borsta med mellanrumsborstar tyvärr) och tandborste + tandkräm förstås. På alla andra ställen i munnen är det därför väldigt välskött, så jag var inte beredd på att ha mer än möjligtvis tandköttsinflammation vid visdomstanden...
Försöker göra rent med tandtråd, men skulle behöva en tandtråd med "borst" på för att ha en chans att få det rent. Har nyligen inhandlat något som påminner om en sådan (egentligen för rengöring av implantat, men men). Jag HOPPAS att det blir bättre och att inflammationen i tandbenet går tillbaka.
Något som vet om inflammerade tandben går att rädda genom noggrann tandborstning och så bra rengöring man kan (av tandköttsfickor)?? Jag har läst om tandsköttsinflammationer som går ned i tandbenet, och att det finns risk att man tappar tänder och att det sprider sig i hela nederkäken (eller överkäken). Tacksam för tips. Är ju inte ens medelålders och vill ha mina tänder kvar...!