• Loriyana

Hur bestrider man en faktura?

Hej,

För ett år sedan anmälde jag min dotter till en danskurs vid Malmö Dansakademi. Vi fick ett bekräftelsemail men när vi kom till kursen sa de att det tyvärr var fullt. Jag visade dem bekräftelsen och gav dem också ett par väl valda ord och hon kom med iallafall. Jag betalade avgiften för kursen på plats. Jag var rätt missnöjd med hur Malmö Dansakademi hade skött situationen och bestämde mig för att inte anmäla dottern till nästa kurs. Men dottern tjatade och tjatade så efter ett år gick jag med på att låta henne dansa där igen.

Jag anmälde henne online, men fick ingen bekräftelse. Tiden för kursen närmade sig och jag kollade min mail dagligen. Jag gick sedan in på hemsidan och där stod det att kursen var fullsatt och att ENDAST DE SOM FÅTT BEKRÄFTELSE VIA E-MAIL SAMT SOM BETALAT AVGIFTEN var med i kursen. Dottern blev givetvis besviken men det var bara att ta det.

Nu ett par månader senare DIMPER DET NED EN FAKTURA i brevlådan från Malmö Dansakademi där de kräver mig på 980kr! Jag mailade tillbaka och sa att jag kräver att de makulerar fakturan eftersom jag inte fick någon bekräftelse men jag fick till svar att de minsann skickar bekräftelse till alla så jag måste ha gett dem "fel" e-mail adress. Detta stämmer inte alls med tanke på att jag fått reklam från dem ända sedan dess! Hur som helst vägrar de makulera fakturan.

Vad gör jag nu? Jag vill inte att det ska gå till inkasso men samtidigt vill jag ju inte betala för en kurs min dotter inte fått gå och det är uppenbart att det är Malmö Dansakademi som gjort fel.

• Svar på tråden Hur bestrider man en faktura?
  • ardath bey

De får väl visa utskrift på sitt bekräftelsemail. Annars har de väl inget att komma med.

• Loriyana
    ardath bey skrev 2011-03-13 08:55:33 följande:
    De får väl visa utskrift på sitt bekräftelsemail. Annars har de väl inget att komma med.
    Men de har ju uppenbarligen inget att komma med...men likväl så fakturerar de mig samt hotar med inkasso. Vad kan man som konsument göra? Vilka rättigheter har jag?
  • Sess82

Jag skulle nog ringt ARN och frågat. Kan tänka mig att du får betala fakturan så länge tills ett beslut tagits av dom. Lycka till!

Ilias 080413, Anastacia 090523
  • arianne03
    Sess82 skrev 2011-03-13 09:19:01 följande:
    Jag skulle nog ringt ARN och frågat. Kan tänka mig att du får betala fakturan så länge tills ett beslut tagits av dom. Lycka till!
    Nej, betala inte! Då godkänner du fakturan! Be dem maila sitt skickade mail, så du kan se bekräftelsen på vilken mailadress de skickat ut till!
  • Loriyana
    arianne03 skrev 2011-03-13 09:36:59 följande:
    Nej, betala inte! Då godkänner du fakturan! Be dem maila sitt skickade mail, så du kan se bekräftelsen på vilken mailadress de skickat ut till!
    Jo en bekant till mig råkade ut för en liknande sak, han betalade fakturan för att slippa inkasso och då fick han höra att han hade godkännt fakturan eftersom han betalat den.
  • jassikan

Har du kolla eventuell spammapp?
    Använder du hotmail så är risken stor att det hamnar mail i den som inte hör hemma där.

De borde dock kunna påvisa när och vart de skickat bekräftelsen. I annat fall hade jag bestridit den.

Bästa sättet att bestrida en faktura är att skicka en bestridan via vanlig snigelpost och helst rek. så du är säker på att de mottagit ditt brev.
    Ta en kopia på fakturan, behåll kopian, och sedan skickar du din bestridan tillsammans med originalfaktura till dem. Tänk på att bestrida fakturan i tid, innan den förfaller och spara all dokumentation.

• 84 Anna

Du måste bestrida fakturan skriftligt. Se till att göra det på en gång så tickar inte tiden iväg.

• puss

så länge du bestrider fakturan är den "under utredning" och kan inte gå till inkasso.

up yours
  • Loriyana

Ja jag kollade min spammail. Min dotter ville verkligen gå den danskursen så jag kollade både min inbox och min spam dagligen.

Men exakt HUR bestrider jag fakturan? Vem skriver jag till?

• Waldo

Du ska INTE betala fakturan

Du ska skriva ett brev till dem, eftersom dom uppenbarligen har problem med sin mailfunktion

"Jag vill härmed överklaga faktura XXXXXX.

Med anledning av att jag ej fått bekräftelse på att kursen skulle börja, allt enligt
    era instruktioner på er hemsida, har vi heller inte kunnat deltaga i någon kurs.
     Vill ni hävda annat vill vi se underlag på närvaro och inskrivningsdokument."

Skriv något sådan, med egna ord .

Man har alltid rätt att besrtida en faktura som är oriktig. Företaget ska reda ut det. Visst kan dom hota med inkasso om dom vill det med det leder ingen vart.
    Dom kan tom skicka det till inkasso om dom vill och gör man samma procedur. Man överklagar med samma ord och så får inkasaso reda ut det.

Med du ska inte betala, för gör du det erkänner du skulden och får aldrig tillbaka pengarna

• Loriyana

Tack för hjälpen! Jag har mailat till dem nu. Det är helt absurt hur det "företaget" sköts :(

• jassikan
    BuoBä skrev 2011-03-14 15:16:28 följande:

Skicka ett riktigt pappersbrev där du bestrider. Här har du tydliga instruktioner, och även en mall för brevet:

www.konsumentverket.se/Klaga/Vara-du-inte-har.../

Denna mall kan inte användas för TS bestridan, men man kan utgå från den och ändra det som behövs-

TS: Du bör bestrida fakturan via post inte mail.
  • Loriyana
    jassikan skrev 2011-03-14 18:50:49 följande:
    Denna mall kan inte användas för TS bestridan, men man kan utgå från den och ändra det som behövs-

TS: Du bör bestrida fakturan via post inte mail.
    Jag ska göra det. Tack!

Usch hoppas detta går vägen. Jag oroar mig något otroligt över detta.
Svar på tråden Hur bestrider man en faktura?