• Sippan 81

Vilken skostorlek hade du tagit?

Har hittat skorna jag vill att min dotter har under senvår/sommar. Det är ett par Nike-sneakers.
    Dottern är 3½ och har i vinterskorna från viking (stl:29) haft innermåttet 17,2cm och hennes fötter var i september 15,2cm.

I dessa skor finns storlek 28 (17cm innermått) och 29 (17,5cm) Nu är dotterns fötter 15,9cm

Vilken storlek hade ni köpt? Den med 1 cm eller 1,6 cm i utrymme?

• Svar på tråden Vilken skostorlek hade du tagit?
  • Busbellan

Hur gammal är hon?
    Är hon över 3 år ungefär så brukar ju fötterna inte växa så fort längre och hennes fötter har ju ändå växt endel sen september.
    Så jag hade nog gått på de mindre skorna med 1 cm till godo, tycker det borde räcka och jag är lite anti allt för stor skor

Mamma till Nora, August och Ella
  • MarrebarreW

Jag hade definitivt tagit de stora skorna, jag har för mig att barn i allmänhet växer mer på våren och 1,6 cm är ju inte fööör mycket att gå med i början. Kan du inte prova dem på henne och låta henne springa lite?

• Busbellan

På barn över 3 år växer ju foten ca 1 cm på ett helt år och med tanke på att det bara är nån månad innan skon ska användas så borde den mindre storleken räcka

• carbe

1,5 cm större vid vår/sommarskor och ca 2 cm vid vinterskor är rekomendationerna. Så jag hade tagit dom stora skorna.

• Busbellan
    carbe skrev 2011-03-13 10:01:59 följande:
    1,5 cm större vid vår/sommarskor och ca 2 cm vid vinterskor är rekomendationerna. Så jag hade tagit dom stora skorna.
    nj, rekomendationerna är väl egentligen 1-1,5 cm vid tunnare skor och 1,5-2 cm i vinterskor
  • Pumpkin

Jag hade tagit de större skorna, helt klart. Vet många barn som dragit iväg i skostorlek i den åldern.

• carbe

Busbellan: så sant. Hade ändå tagit dom stora. 1 cm är ju inte mycket tillgodo om man ska ha skorna till hösten...

• Busbellan
    carbe skrev 2011-03-13 15:08:31 följande:
    Busbellan: så sant. Hade ändå tagit dom stora. 1 cm är ju inte mycket tillgodo om man ska ha skorna till hösten...
    Nej skulle hon ha dem till hösten skulle jag också tagit de större, men dessa skor skulle ju användas i vår/sommar
  • Sippan 81

Tack för alla svar. Jag valde de större skorna. Hon sprang bra i dom utan klumpighet.

Svar på tråden Vilken skostorlek hade du tagit?