• Tingeling123

En amatör ska baka till ettårs kalas!

Japp, jag som inte ofta bakar och dom gångerna jag bakar blir det katastrof och jag säger "aldrig mer..."

Dottern fyller ett år i veckan och jag tänkte försöka baka själv. Tips på vad man kan baka? Det får inte innehålla nötter.

Tänkte baka havrekakor med choklad, det har jag gjort och lyckats med ;).  Chokladbollar känns som ett givet val när det är barnkalas, har hört att man ska ha i smulor från ex. muffins för gödare smak, stämmer det?

Cupcakes ser så himla gott ut, men jag har varken gjort eller smakat, har ni nå tips på recept på både muffins och frosting? Gärna så simpelt som möjligt.

Även tårtan tänkte jag göra själv, kan man ha ex. ett lager grädde, ett marsan/vaniljsås, och ett med hallon? Mosar man isåfall hallonen och lägger på eller ska man blanda hallonen med något mer?

Somsagt är jag inte direkt en hejjare i köket och tänkte baka allt dagen före så om det blir kattlåda för jag beställa tårta och köpa kakor. Blir tårtan lika god om det får stå en dag i kylen? Samma med kakor/bullar, fryser man in dom även fast man  ska äta dagen efter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 10:16
    Nu har jag läst lite kring fyllningar och dumlefluff låtet ju gott! KAN man misslyckas med fluffen?

Kan man ha fluff på ett lager, ett med hallon mosat med vaniljkräm och grädde på ett? Vill inte att det ska smaka för mycket grädde!

• Svar på tråden En amatör ska baka till ettårs kalas!
  • Phlippan87

till dotterns ettårsdag gjorde jag sockerkaka (i detta fall mjuk pepparkaka) i en springform, delade i 3 lager, hade drottningsylt mellan ena lagret, vaniljvisp mellan det andra och sedan vaniljvisp och färska hallon på tårtan, den gick åt i rask takt. mitt absolut första försök på att göra tårta kan tilläggas

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • PerG

Till ettåringen gjorde jag en ormtårta som en klassisk prinsesstårta (vaniljsås och sen hallonsylt och grädde) och sen dekorerade med chokladsås och gjorde ormtungor av sura jordgubbsband (gjorde flera extra så alla barn fick varsin tunga)

Till 3-åringens kalas gjorde jag en busstårta. Färgade marsipanen blå... fast den blev turkos... jag gjorde chokladbottnar i såna långa brödformar och sen fyllde jag med hallongrädde och dumlefluff.. Supergott! (har inte orkat läsa in någon bild på den ännu)... Dekorerade den med vit kristyr och hade nonstop som lampor fram och bak...

• AckaDacka

Googla på cake pops. Super enkelt att göra:)

• Tingeling123

Cake pops såg gott ut! Kanske ger mig på det också!

Ormtårtan var jättefin, dock för invecklad för mig!

------

Har bestämt nu vad jag vill ha i tårtorna

Dumlefluff, hallonmousse och vaniljkräm. VIlken av dessa ingridienser ska man köra högst upp? Tänkte ha grädde runt den. Tips på vad man kan dekorera den med i övrigt? Hade det varit säsog för hallon hade det varit ett givet val!

Den andra ska se likadan ut, skillnaden blir ploppfluff!

• Tingeling123
    AckaDacka skrev 2011-03-13 22:30:05 följande:
    Googla på cake pops. Super enkelt att göra:)
    Tänkte leta upp recept till cake pops, men det verkar finnas en helt uppsjö av recept! Har du ett som du vill dela med dig av? Man vet ju inte vilket recept som blir gott!
  • Hanna1987

Åhh va gott de lät med fluffet :) En granne till mig hade nutella runt om tårta, lät väldigt gott de med :) Och  mycket godare än grädde ;)

Tove 4/7-10 ♥
  • Lady Namárië

Fluffet kan misslyckas om du låter grädden koka eller inte kyler tillräckligt länge innan du vispar. Annars brukar det bli toppen!

Fluffet är stadigare än moussen, så jag skulle ha det längst ner.

Färdiga marsipanlock är ju det absolut enklaste om du är ovan att baka. Vill du kavla själv skulle jag försöka få tag på sugarpaste snarare än marsipan. Vill du inte ha en täckt tårta kan du spackla den och spritsa den fint med fluff, mousse eller grädde.

howdini.com finns en hel radda klockrena insrtuktionsvideor för enkla barntårtor och cupcakes. Här är kategorin "baking", om du scrollar ner hittar du t. ex jättesöta "farm animal cupcakes". www.howdini.com/howdini-category-80.html

De använder ofta Royal Icing, som är en slags sprits- och bredbar kristyr. Här är ett bra recept:

60 gram äggvita
    2 tsk färskpressad citronsaft
    330 g siktat florsocker

Beskrivning:  www.joyofbaking.com/RoyalIcing.html

So say we all
  • AckaDacka

Tingeling123: Jag har inte testat att baka cake pops själv men hittad ett jätte enkelt recept på en blogg. Krossa 2 paket ballerina kladdkaka, blanda i 50-100g Philadelphiaost. Känn på degen, den ska vara fast men ändå mjuk. Rulla till bollar, sätt på pinne och doppa i smält choklad. Garnera med strössel eller krossad choklad. Jag ska testa dessa på lillans ettårs-kalas i april. Lycka till!

• Tingeling123

AckaDacka: Mhm, det där lät supergott! Ska ge mig på det där tror jag, kan man göra dom dagen före och har i kylskåp?

Lady Namárië: Vågar nog mig inte på att använda marsanlock faktiskt, där går min gräns för avancerat! :P

TÄnkte ha dumlefluff under, sen hallonmousse och överst vaniljkräm. Sen tänkte jag "klä in" tårtan i vispadgrädde. Blir det helt galet om man har på grädde på vaniljkrämen? 

Runt om tänkte jag ha hjärtströssel, längs kanten tänkte jag spritsa en "gräddrand" som är färgad rosa. Grädden i mitten ska vara "platt" så man kan skriva "XX 1 ÅR" med glasyr.

Vad tror ni?

• Tingeling123

Eller så istället för glasysen så smälter jag blockchoklad, spritsar "XX 1 år", in i frysen och sen på tårtan!?
    Det får bli plan a, sen plan b får vara glasyr!

• AckaDacka

Tingeling123: Ja det tror jag. Man kan även göra cake pops på sockerkaka (eller varför inte chokladbollar)!

Svar på tråden En amatör ska baka till ettårs kalas!