• VVVeni

    Whiskey & cigarrer

    Tänkte det kunde finnas en tråd för oss som gillar whiskey OCH cigarrer. =)

    Erfarna som nybörjare är välkommna medinput.Själv är jag nybörjare iaf vad gäller cigarrer.

    Första frågan, vilka cigarrer funkar medvilka whiskey sorter..

    Jag gillar skotsk singelmalts lite rökiga, lagavulin och bowmore tex.  Vilka cigarrer passas till dem?

     Mkt nöje!

  • Svar på tråden Whiskey & cigarrer
  • Maskinisten

    Hepp
    Jag gillar både whiskey & cigarr, men faktiskt inte så värst tillsammans.
    Cigarr tar som regel död på för mycket av det goda i whiskeyn, men jag låter mig gärna överbevisas.
    De aftnar jag har nöjet att avnjuta en cigarr, väljer jag nog hellst att göra detta till ett juste portvin. Anser att det är viktigare att cigarren är av reko kvalite än portvinet, då den är den "stora" smaken i sammanhanget, portvinet sötar mest upp litet.
    Tyvärr kan jag inte komma med just några tipps på cigarrer, det är inte en helt vanlig njutning för mig, men uppskattar det mycke då tillfällen gives :)
    Whiskey är jag litet bättre bevandrad i, Isla & Sprayside är regionerna jag gillar bäst, deras skilda karraktärer till trotts. Chardu Lafroig & Oban är riktiga höjdare, även om inte regionstillhörigheten stämmer fullt ut med favoriterna :)  

  • Valle

    Sicken underbaar kombination.... Whisky och Cigarr...

    Första gången jag prövade detta fick vi även en mörk tryffel o en ljus tryffel att knapra på.. Åhhh Sjunde himlen direkt..

    Så nu blir det ofta Whisky, Cigarr och mörkchoklad samtidigt...

    Sedan tror jag som Maskinisten att det är viktigare med Kvantiteten på Cigarren...
    Ju bättre cigarr dessto bättre smakupplevelse...

    Brukar ta en puff på Cigarren. Fylla munhållan med rök. Få smaken i munnen. sedan en sip på whiskyn.. Låta den rulla i munnen så den blandar sig med cigarren... Svälja och sedan en liten bit mörkchoklad.. Mmmm

  • davidian

    varför inte testa konjak och cigarr ist. så som det ska vara!

  • CFfaulkner

    Detta säger jag inte för att klaga då jag är av den tron att varje människa (läs pappa) har rätt till sin egen smak, sina egna intressen osv. Men jag håller med davidian: En cognac, en cuban och gärna i komination med en öppen brasa och goda vänner. Kanske en omgång poker och lite rock/dylan/cohen..

  • Hobbe

    Det låter som att det är riktiga livsnjutare i farten!!! Härligt, även om jag själv inte är en stor cigarrmänniska. Whiskey däremot... det tycker jag om!

  • rogga37

    Mycket bra tråd..... kan inte finnas bättre än en fin malt på kvällen

  • tchilly

    Cigarr kan jag förstå.. men whiskey å cigarr.. mycket bättre med rödvin..

  • punx4life

    jag hann aldrig med att sammanföra whiskyn med cigarr...
    jag är tyvär alkoholist så jag kan inte dricka alkohol över huvud taget...
    men jag gillar att en skön sval sommar kväll ta en H Uppman tror jag dom heter med en stor mugg the med en hint av citron...
    fast bästa sällskapet för en god cigarr är nog någon man kan diskutera livets stora frågor med (vilken bil man vill ha, bästa tv-spelet, olika dator problem, eller bara vad man skulle göra om man vann drömvinsten på lotto)

  • jonta6

    Ingen cigarr rökare, men kan starkt rekommendera en god rom, tex diplomatico extra reserva eller en ron zapaca till cigarren flera bekanta som gillar den combon.

  • VVVeni

    En fin Siglo IV med en Cao Ila 18 yo... Det ni! Ett måste testa!

    Sen så har stället jag köper ifrån (Mellgrens i gbg) en egn cigarr, Facon:churchill Namn: Mellgren Gul.
    En riktig höjdare den!!!

    Sen för övrigt, har kommit in på detta med humidorer. MEN jag tvekar litet då det på de flesta ställen står att temperaturen i dem skall vara 16-18 grader. Stört omöjligt när man inte har ett kyl aggregat som inte reglerar värmen.. I vår lght blir det sällan under 22 grader så hur ska man lösa det då?

  • VVVeni

    Men vilka  spännande kombos ni bjuder på, inbjuder ju till att testa flera av dem,

    Favorit whisky för mig, är Cao ila,Ard beg, Glengoyne och Laprhoaig. Men så klart finns det flersom kommer på en gemensam andra plats =)

  • CharlieTheWoodcook

    Tycker väl för det mesta, att whiskey känns som att svälja ett halsbloss.  

      Men jag röker gärna en cigarr när tillfälle ges.

    Men det tillfället kommer försällan.

    /CharlieTheWoodcook     

  • Philipsson

    En riktig karl stavar naturligtvis drycken som "visky". Fast själv fördrack jag mig på visky i ungdomen och dricker det aldrig numera. Bläää

Svar på tråden Whiskey & cigarrer