• Super blondinen

Hur får man en 3åring intresserad av att sluta med blöja?

Hej alla som rubriken lyder.
    Hur får man en 3åring intreserad av att sluta med blöjor?

Vi har testat att ta en byxblöja och lagt i en vikblöja så hon ska känna när den blir blöt.
    Men nix fungera ej.

Allt blev ju förstört i fredags när vi var på busborgen i västerås och skulle byta på henne.
    Vi stog utanför skötrumet och nån hade glömt låsa.
    Så säger jag :
    Men är det inte dags att sluta med blöja?
    Det är ju bara bäbisar som har blöja och inte stora barn som du.

Sen när vi går in så är det nån som glömt låst och där står en grabb i bara blöja o betydligt större en våran dotter.

Hon svara snabbt titta stora barn har också blöja.

Han var runt 5-7år eller stor vuxen då jämn för vi med våran dotter 7år samt syster´s grabb på 6år.

Efter det vägrar hon allt vad sluta med blöja heter.

Så hur ska vi göra??
    Alla tips tas emot.

• Svar på tråden Hur får man en 3åring intresserad av att sluta med blöja?
  • Julutzi

Det finns pottytraining pants som gör att barnen blir "blöta"... Kanske kan vara värt att prova? Jag vet inte riktigt hur bra de är... Det är i alla fall Huggies....

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Super blondinen

Det är testade utan resultat

• DontFadeAway

jag tog och satta min son på pottan och läste en liten pixie bok eller vad de heter. sen om det kom kiss eller bajs så fick han välja ett klistermärke att sätta på pottan.
    Det gjorde att han blev intreserad av det.  för då ville han ju har fler klistermärken och läsa mer böcker.

• Angel1978

vi har oxå kört med klistermärken och tatueringar som belöningar, men jag vet inte om det egentligen fungerar i längden..
    Jag tror man får vänta ut barnen. Vår son slutade inte frivilligt förrän han var 3,5 år.
    Om hon inte gillar potta kanske en extra ring på 'vuxen-toan' är en idé?
    Känner hon att hon är kiss/bajs nödig? säger hon ifrån? Om inte är hon nog inte mogen för det ännu, tyvärr..

• Ferrari72

Vi säger åt dotter att om hon kissar på pottan så får hon lite glass ( dock en liten klick i en skål ), har funkat hittills. Man måste göra pott-träning till något kul! Jag brukar säga: ska vi gå på pottan och titta om det kommer nåt? Då brukar dottern tycka det är kul om jag oxå sätter mej på toan samtidigt. Man kan ju sjunga en sång tillsammans när man sitter där. Vet en vännina som köpte " Pottboken", ska tydligen funka väldigt bra enligt henne. Lycka till!

• 201201232

Vår son blev extra intresserad när vi köpte kalsonger med hans favoritfigur på. Det kanske går att hitta trosor hon verkligen gillar? Sen berättar man att trosorna är för stora flickor som kissar på pottan och när barnet kissar på sig säger man att det är jättesynd för då är de fina trosorna kissiga och måste tvättas så hon kan tyvärr inte ha dem längre. 

• Angel1978
    201201232 skrev 2011-03-15 12:13:00 följande:
    Vår son blev extra intresserad när vi köpte kalsonger med hans favoritfigur på. Det kanske går att hitta trosor hon verkligen gillar? Sen berättar man att trosorna är för stora flickor som kissar på pottan och när barnet kissar på sig säger man att det är jättesynd för då är de fina trosorna kissiga och måste tvättas så hon kan tyvärr inte ha dem längre. 
    Kan man säga till ett barn att 'det var synd på de fina trosorna'? Finns det inte en risk att hon känner sig skyldig till något som är fel då? Jag skulle nog säga typ, 'ojdå, som det hände. Det gör inget, det är sånt som kan hända. Kom så byter vi till torra byxor och trosor.'

Men trosor med en rolig figur på är jättebra.
  • 201201232
    Angel1978 skrev 2011-03-15 12:52:30 följande:
    Kan man säga till ett barn att 'det var synd på de fina trosorna'? Finns det inte en risk att hon känner sig skyldig till något som är fel då? Jag skulle nog säga typ, 'ojdå, som det hände. Det gör inget, det är sånt som kan hända. Kom så byter vi till torra byxor och trosor.'

Men trosor med en rolig figur på är jättebra.
    Tja, det är ju en nödvändig konsekvens. Men det beror ju lite på hur barnet reagerar också. Vi kör stenhårt på att man inte ska kissa på figuren i kallingarna och det fungerar (han har några par favoritkalsonger och byxor). Däremot har vi inte någon negativ värdering i tonen när vi säger det utan lägger kalsongerna i tvätten och erbjuder ett par rena och torra. Men bryr sig barnet inte om vilka kläder han har på sig är det onödigt.
  • powerstone

Jag säger låt henne ha blöja, jag tror hon kommer säga ifrån när hon längre inte vill ha blöja :)

• the cupcake

Hej! Här är en till med samma "problem". Det börjar kännas som ett problem i alla fall.
    Känns som om alla våra vänners barn i ungefär samma ålder (han är 3,5 år) har slutat med blöja för länge sen. Jag har varit rätt så cool med det men nu börjar det kännas jobbigt. Tiden bara går och när vi försöker prata med honom blir det bara tvär nej. Har försökt muta (motivera med en dyr leksak som jag vet att han vill ha, men det hjälper inte heller.
    I somras körde vi med såna där "potty training pants" men han blev tokig och ville ha sina vanliga. Låter kanske konstigt att han fick sin vilja igenom men orka bråka hela semestern om det, plus att jag kände mig osäker på hur mycket man ska pusha.

Ingen hjälp för dig TS, men du är inte ensam i alla fall

Svar på tråden Hur får man en 3åring intresserad av att sluta med blöja?