Ängslig flicka går miste om allt roligt
Jag har en snart åttaårig flicka som alltid varit väldigt ängslig. Hon har svårt för avsked. Det tog ganska lång tid innan man kunde lämna en glad tjej på dagis/frita. Hon gråter ALLTID på uppträdanden på dagis/i skolan. Varje luciatåg, varje avslutning. Alltid en gråtande tjej. Barnkalas kan hon inte gå på om inte någon av oss föräldrar följer med. Hon går utterst motvilligt hem till kompisar och leker. det går an om hon följer med någon hem direkt från skolan. Men om vi lämnar blir det svårt. Discon går inte heller. Hon ser fram emot dem men när det är dags så gråter hon och vågar inte gå om inte jag stannar kvar. I detta nu är hon och hennes pappa påväg till bion för att se Trassel. Hon gråtandes för att hon vill gå med hela familjen och inte bara med pappa.
Det känns som om hon går miste om allt roligt i livet i och med sin oro. Jag är rädd att hon förlorar kompisar som ju vet att hon inte vågar gå på kalas och discon.
Detta är ett jätteproblem för oss. Det gör ont i mig att se hur ledsen hon blir. Hon vill ju men törs inte. Vad tusan gör man???
Tex discon. Inte kan väl jag som förälder stanna kvar där och hålla henne i handen hela tiden? Ska jag vänta utanför så hon vet att jag finns nära?
Frågorna i mitt huvud är många. Jag hoppas någon, med eller utan erfarenhet, har något bra tips att komma med.