• Mamma till S

Äter så dåligt just nu :(

Vad ska jag göra??
    Min lillfia har dom senaste 2 dagarna börjat äta så dåligt..
    Hon sover också lite mer än innan tkr jag, vissa dagar iaf, hon har precis kommit ur en liten förkylning hon haft men tyckte nog hon åt mer under förkylningen än nu..
    Hon äter nan ha 1 o åt alltid 210 ml med 3,4 timmars mellanrum (5,6 ggr om dan) för några dagar sen men sen i kanske onsdags, torsdags så har hon ätit mkt mindre.
    Hon får i sig ca 110-180 sen är det stopp och äter ca 4,5 ggr om dagen kanske..

Varför gör hon det ??
    Hon är inte sjuk, har varit hos läkaren o kollad upp henne..

Tips, råd?

• Svar på tråden Äter så dåligt just nu :(
  • Fridell1

Hur gammal är hon? Min lilla skrutt har en period nu när hon äter mindre och är extremt lättstörd vid matningen. Hon e 4 månader och detta hänger sannolikt ihop med en utvecklingsfas. Försök att inte stressa upp dig över detta. De allra flesta barn ser till att få i sig det dom behöver ändå... Gör int emattillfällena till stressfaktorer. Jag har bara fått inse att det tar längre tid med maten samt att jag får använda all fantasi för att distrahera henne så att hon glömmer att hon äter. För tillfälligt funkar skidor på tv samt skönsång av mamma!

• Mamma till S
    Fridell1 skrev 2011-03-13 21:59:18 följande:
    Hur gammal är hon? Min lilla skrutt har en period nu när hon äter mindre och är extremt lättstörd vid matningen. Hon e 4 månader och detta hänger sannolikt ihop med en utvecklingsfas. Försök att inte stressa upp dig över detta. De allra flesta barn ser till att få i sig det dom behöver ändå... Gör int emattillfällena till stressfaktorer. Jag har bara fått inse att det tar längre tid med maten samt att jag får använda all fantasi för att distrahera henne så att hon glömmer att hon äter. För tillfälligt funkar skidor på tv samt skönsång av mamma!
    hon blir 3 mån på onsdag..
    läste nånstans att vid 12 veckor så är det också en fas som du skriver att dom kan äta o sova sämre ..
    men hon äter dåligt o sover mer :p får försöka sätta mig ner o mata henne i lugn o ro nästa gång eller nått.
    blir orolig att hon ska dala i vikt nu, hon har ju följt kurvorna så bra..
    bvc nästa vecka så ska fråga om detta
  • Fridell1

Tror säkert att det kommer vända snart men jag vet hur nojig man blir... Min tjej har varit ¨å där i ett par omgångar men nu har jag lärt mig att ta det lugnt eftersom hin följer sin viktkurva fint. För oss funkar det ibland att ta en paus i ätandet på en kvart eller så då vi leker lite. Sen kan hon äta vidare...Har också kommit på att hon äter bättre när vi inte är hemma - men vi kan ju inte springa runt hos alla grannar och äta hela dagarna .

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Äter så dåligt just nu :(