• vadskajaghetadå

Har du kallat nån mongo eller cp?

Jag fattar inte hur man kan kalla folk för såna saker?
    när jag gick i skolan hände det ibland att nån sa mongo på skämt till kompisen, och just då passerade en med downs syndrome...
    jag trodde bara att det var små 12-åringar som ibland använde sånt språk men det är äldre med...

Jag tror jag aldrig kallt nån för det, det är inget fel att vara cp eller mongolid, men att göra det ett skälsord...
    Sluta upp och använda dom som det, VÄX UPP!!!!

• Svar på tråden Har du kallat nån mongo eller cp?
  • Manga Is

Jag kan inte annat än hålla med. Tyvärr använder jag själv cp och mongo som skällsord ibland, men jag försöker verkligen sluta med det.

• k girl

Nope... Det var min mamma jättenoga med när vi var små. Hon hörde oss väl säga något sådant någon gång, och så satte hon sig ner och började med föreläsningen om down's och cerebral pares. Så det sitter i ryggmärgen att inte använda det som skällsord, och jag reagerar också rätt kraftigt när jag hör någon säga det.

• Henrik28

Passerade det en downare i skolan när ni kallade varandra mongo?
    Jag hänger inte riktigt med.

Har du hört det nyligen? Att någon vuxen sagt det?

• Lilou

Aldrig i livet! Sa sager man INTE!

• vadskajaghetadå

konichiwa - bra av din mamma...ska också vara noga med det till oscar...

manga is - ja de används ju som svärord, som vilket som helst, men ingen menar nog att vara elak

• Gisse the one and only

NEJ!!!!!!!!!!!!!!!

• vadskajaghetadå

altså elak mot personen försöker man väl vara, men inte håna dom som har cp-skada eller downs

• idiotblondinen

Japp, det har jag. Men bara till mina syskon och då menar jag inte det som det låter, utan det är mer som skämt. Men jag ska försöka sluta med det. Är ju inte rätt egentligen.

• vadskajaghetadå

henrik28 - ja det har jag

jo det har hänt ett flertal gånger att en med downs passerat och en person kallt mig "mongo" eller nån annan...gick i folkhögskola och där fanns det folk med downs, i området

• vadskajaghetadå

men även i skolan...

Svar på tråden Har du kallat nån mongo eller cp?