• Melvin2009

Betäcka vår tik!

Vi ska i veckan röntga vår tik, sen om hon är ren ska vi röntga den tilltänkta hanhunden!
    Vi har en jaktlabrador!

Hon brukar löpa i Mars-April!

När i löpet betäcker man egentligen, är lite förvirrad=)

Jag tar emot alla tips jag kan få när de gäller betäckning av hund!

Tack!
  • Svar på tråden Betäcka vår tik!
  • Vill inte ha barn

Finns en massa sidor om det här, har du googlat? :)

• solskina

Prata med din uppfödare. Sedan är det inte optimalt att bägge hundarna är ny börjare.

det finns kurser i det här, vet du. Men annars ska du läsa böcker.

Att ta valpar innebär oftast risker, gå igenom dom.

• dezibel

Nu kommer jag med en predikan men hur ska du klara en dräktig tik, valpning och och föda upp en kull valpar om du inte har kunskap om på vilken dag tiken ska paras? Gå en uppfödarutbildning innan och vänta med parningen tills du är påläst.. Det kan tillstöta oändligt många komplikationer med både tik och valpar och är man okunnig är risken stor att man missar symptomen.
    Att hundarna är röntgade ua är ju ett måste men är hundarna meriterade förövrigt? Att sälja valpar idag är ingen lätt match så se till att valparna är tingade innan parning dvs att du har 5-6 bra valpköpare "på kö" . Vad gör du med valparna om du inte får dom sålda? Att sitta med ett gäng osålda valpar på 4-5 månader är ingen rolig situation.
    Nu kanske jag är helt galet ute och det är stor efterfrågan på valpar efter just den här kombinationen för era hundar är högt meriterade och har en kanonstam och då ber jag om ursäkt för mitt långa utlägg!

• Melvin2009

så nu har jag fått svaret!!
    Predikare kan gå någon annanstans!!

• hmcc

Om du inte hunnit gå uppfödarutbildning är det bästa att prata med uppfödaren till din hund hon eller han har bäst koll på hur just in hund funkar.

Anmäl dig på en utbildning så fort som möjligt så kanske du hinner gå den innan dom föds.

• Melvin2009

Jag formulerade min fråga helt galet!
    Jag vet att man betäcker i hlglöpet, ville bara höra vilken dag det brukar vara det "tar sig"!
    Jag är medveten om risker o mycket annat!
    Jag har varit med på valpfödslar o vet vad man kan göra för att hjälpa tik o valpar vid komplikationer!
    Vi har sex valpar tingade o vill även behålla nån själv!
    Både tik o hane är registerade!
    Hanen är högt meriterad i jakt!

Du som komenterade att hundar i denna "kategorin" SKA vara högt meriterade är helt fel ute!

Jag tackar för svar!
    Hejdå

• hmcc
    Melvin2009 skrev 2011-03-13 18:25:14 följande:
    Jag formulerade min fråga helt galet!
    Jag vet att man betäcker i hlglöpet, ville bara höra vilken dag det brukar vara det "tar sig"!
    Vad menar du med ta sig?

Man parar i höglöpet och håller tummarna.

Höglöpet kan starta från dag 7 och hålla på till dag 23 i extremfall.

Normalt är 12 - 16 men jag har gjort parningar både före och efter det.

Det är olika från hund till hund när höglöpet är och det allra bästa är att kolla upp när släktingarna (dvs,prata med uppfödaren det är till mycket hjälp) så får man ett hum om hur hunden funkar.
  • MammaTillGuldklimpar

Man kan ju lämna tiken hos hanhunden under ca en veckas tid när man tror höglöpet är på g. Större chans att det blir valpar då om de får försöka några ggr i lugn o ro.

• Melvin2009

Vi ska ha hanhunden bpende hos oss i en vecka!

• Neyobi

har ni varit med och parat förut??
    annars skulle jag be någon som varit med å parat tidigare hjälpa er. det är inte de lättaste alla ggr, speciellt inte om bägge är förstagångare

det är väldigt olika när tikar går in i sitt höglöp men runt dygn 14 första gången brukar vara bra, men de finns de tikar som går in i höglöpet redan efter en veckan

så länge hon blöder riktigt mörkt blod är hon mest troligt inte i höglöp, när blodet är mera som hallonsaft brukar de vara bra, vänd henne upp och ner och titta å känn på vulva, den ska vara stor svullen och helt mjuk runt om
    inte alltid hanarna har koll på detta utan de hoppar på endå, då måste man som ägare sära på dom så de inte gör sig illa nån av dom

Svar på tråden Betäcka vår tik!