• Plåstret

Hur går man tillväga om man vill börja med linser?

Hej!
    Jag har en fråga som jag tänkte någon kanske har svar på. Jag har gjort en synundersökning för ca 4 år sedan och då upptäckte optikern att jag har ett litet brytningsfel, och jag köpte glasögon för att ha när jag kör bil på kvällstid etc.

Nu tycker jag min syn har blivit sämre och jag skulle isåfall vilja ha linser istället för glasögon. Jag har förstått att man bokar tid hos optikern för att prova ut linser etc, men om jag inte skulle vilja prenumerera på optikerns dyra linser, utan att beställa från internet etc, kan man göra det? Får man ett recept på sin styrka hos optikern så man kan beställa via nätet, eller är man bunden till den optikern man går till?
    Ni som har linser, tycker ni att det är bra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur går man tillväga om man vill börja med linser?
  • SilverEmma

Du kan utan problem begära ut din journal (heter det så hos optikern?). Den kan du sen använda sig av när du beställer på nätet. Det är oftast billigare än att köpa direkt av optikern.

Jag trivdes bra med linser, men kände mig ändå begränsad. Man ska inte använda dem när man är förkyld t ex. Sen är det noga med att ta ut dem och rengöra dem varje kväll...även om de flesta fuskat med detta då och då. Det är lite pilligt i början och lite obehagligt att "peta sig i ögonen" men man vänjer sig.

Jag valde dock till slut att göra en laseroperation istället.

• clembke

Jag började med optikerns linser o nu beställer jag via nätet. Står på kartongen vilken styrka, brytning osv man har.

Sen kan man ju välja mellan endagslinser, har en dag o slänger på kvällen - lite dyrare har jag för mig. Men sen beror det på hur mkt brytningsfel du har om du kan ga det. Deras grader är typ 90 o 180, jag som harr 110 på ena ögat så va dom inte perfekta

Sen finns det 2-veckorslinser, tas ut o tvättas varje kväll. Används i 2 v o sen byter man.

Finns även månadslinser o så finns det sådana man kan ha dygnet runt (har jag för mig)

Det som har varit jobbigast för mig har varit då jag varit gravid o ammat, ögonen blir torrare då.

• Plåstret
    Tack för svar!

Det låter bra att man är fri att köpa linser på tex internet sedan, student som man är :) 
    Nu är det ju olika men vad kostar de linserna ni använder per månad? 
  • SilverEmma

Jag kommer inte ihåg vad jag betalade, det är fem år sedan jag opererades så priserna är kanske inte ens desamma längre.

Jämför lite på olika ställen, även hos optiker. När du gör din synundersökning kan du även prata om vilken sorts linser som passar dig bäst. Lycka till!

• Roxter

Tänk oxå på att optikern provar ut vilken lins som passar ditt öga, de har olika storlek nämligen och det är inte bra att gå vare sig med för stora eller små linser.

• clembke

Jag vet några som har på, jag tror att det heter linsboxen, och dom betalar strax över 100 kr/mån tror jag att det är o så kommer det hem linser med jämna mellanrum.
    Kolla deras sida o se vad det är vad det kostar.

• clembke

Priserna varierar mellan vilka du ska ha o så.... Finns från 145 (tror jag det va) till över 200 kr/mån. Men som sagt, kolla med din optiker vad du ska ha för några linser isf.

• Varja

Synsam hade ett erbjudande nu, vet inte om de har det fortfarande men jag nappade på det:) endagslinser i en månad + synundersökning för 450 kr... Styrka och bredd står som en annan skrev på kartongen. Det va det bästa jag gjort på länge, fattar inte varför man inte har skaffat linser innan:) dock kan ögonen bli torra inomhus, man kan då droppa koksaltlösning i ögonen för att underlätta.. Lite pilligt i början men man vänjer sig fort:)

• Cia o krabaten

BÖrja med att prova ut linser hos optikern så att du får rätt fr både styrka och storlek.

När du sedan är inne i svängen med linser kan du absolut beställa på nätet, men kolla upp vad det kostar.
    Ofta tillkommer rätt dyr frakt, hos optikern kan du kanske få studentrabatt?
    Vad finns det för garantier? Hos optikern kan man få byta om man ändrar styrka, eller får en ny om en går sönder tex.
    Jämför för och nackdelar.

• Plåstret

Tack så mycket för alla svar!

Jag ska kolla runt lite vilka olika erbjudanden de olika optikerna har : ) 

Svar på tråden Hur går man tillväga om man vill börja med linser?