• AW1987

Åkpåse?? hmm..

Hej

Jag är gravid med första barnet. Jag har lite funderingar kring barnvagnar bl.a. Vi vill ha en barnvagn med en hård lift. Men det finns ju åkpåsar som man lägger i dom hårda liftarna. Det är flera av mina vänner som inte har åkpåse. Är det varmare att ha dom är täcken på vintern? Varför är det bra eller dåligt att har dom? Har BF i oktober så då kommer bebisen vara nyfödd när vintern börjar.

Tack för svar!

• Svar på tråden Åkpåse?? hmm..
  • Kaupa Jaur

Jag hade ingen åkpåse när sonen var liten, men jag har förstått att alla andra har det Nej men jag tycker inte att det är någon skillnad alls på åkpåsar och täcken eller varma filtar, varmt och gosigt blir det ju ändå. Dessutom är åkpåsar ganska dyra :-/

Men om du vill ha en åkpåse så titta in på internetbutiker istället för att handla direkt i butik, det brukar vara billigare där och finns för det mesta mycket finare också!

• Kaupa Jaur

vi hade en hårdlift som var fleecefodrad (och när bebisen har overall,mössa och vantar så blir det ju väldigt varmt!) och sen hade vi fleecefilt över och om det var väldigt kallt ett duntäcke.

• liten07a

Vi födde vår son i oktober 2007 och hade inte någon åkpåse i vagnen, vi valde istället att ha en go overall på honom o sen filtar o lammfäll när det var mer kyla. Han var aldrig kall utan precis lagom varm o go, vi väntar hans syskon nu till sommaren o tänker köra på samma bana med det lill* pyret när vintern kommer
    Lycka till!

• kathrin 86

Man brukar säga att en åkpåse ersätter overall. Vilket kan vara skönt på vintern, för då behöver man inte klä på sitt nyfödda barn en tjock overall. Vi har en åkpåse och vi tycker det är bekvämt för oss och hon verkar trivas bra i den. Det är särskillt bra när barnet har hunnit somna i vagnen, då är det enkelt att klä av henne när man kommer hem, utan att råka väcka henne.

• MorsningKorsning

Jag hade inget behov av åkpåse i början. Däremot så bad förskolan oss köpa en då sonen skulle börja sova där och då märkte jag hur bra det var! Då kunde han sova ute i fleeceset istället för hela tjockoverallen+skor samt att man kunde dra på enbart en jacka om man skulle till affären (då han satt upp).

Det är en sak man klarar sig utan men det gör livet lite enklare Tänk bara på att det kan vara svårt att senare få en matchande åkpåse till vagnen om man inte köper en standardfärg. Modellerna byts ofta varje år...

• AW1987
    kathrin 86 skrev 2011-03-13 20:00:39 följande:
    Man brukar säga att en åkpåse ersätter overall. Vilket kan vara skönt på vintern, för då behöver man inte klä på sitt nyfödda barn en tjock overall. Vi har en åkpåse och vi tycker det är bekvämt för oss och hon verkar trivas bra i den. Det är särskillt bra när barnet har hunnit somna i vagnen, då är det enkelt att klä av henne när man kommer hem, utan att råka väcka henne.
    MorsningKorsning skrev 2011-03-13 20:08:28 följande:
    Jag hade inget behov av åkpåse i början. Däremot så bad förskolan oss köpa en då sonen skulle börja sova där och då märkte jag hur bra det var! Då kunde han sova ute i fleeceset istället för hela tjockoverallen+skor samt att man kunde dra på enbart en jacka om man skulle till affären (då han satt upp).

Det är en sak man klarar sig utan men det gör livet lite enklare Tänk bara på att det kan vara svårt att senare få en matchande åkpåse till vagnen om man inte köper en standardfärg. Modellerna byts ofta varje år...
    Det låter ju väldigt smidigt :) Värt att fundera på :)
  • sarsparis

Köp det när du tycker att det behövs. Beror lite på var man bor också. Till sonen hade vi ingen åkpåse, bara overall och mössa, sen filt efter väder och locket på. Det blir vindstilla och varmt i en vagn. Däremot hade vi åkpåse när han åkte i sittdelen.

• sweet surrender

jag undrar lite samma sak. Vi hade en åkpåse till sonen som föddes i april för tre år sedan. Nu vet jag inte riktigt vart den har tagit vägen (åkpåsen alltså ;) ) så jag undrar om vi skall köpa ny till bebisen som kommer nu när som helst. För oss blir det ju lite tvärt om, eftersom det "snart" är sommar, så det är ju inte länge vi behöver den..

Tänker också lite på det min barnmorska sa till oss når sonen kom. -Man får tänka på att om man använder sufletten (vilket man oftast gör med dem små nykläckta) så kan temperaturen inne i vägnen vara 12 grader högre än utanför.

• Hannathu

Vi skippade den urjobbiga hemska overallen efter en vecka och sydde en "åkpåse" i fleece som går att öppna helt och som går att lägga på i 1-2-3 eller 4 lager. (Ser mest ut som en formad filt som är en aning hopsydd nertill, två likadana så det blir dubbel fleece under och flärpar med en liten bit kardborre som håller ihop påsen)

Mycket enklare att bara kunna köra in vagnen i lägenheten och öppna upp allt istället för att krångla av lillen overallen när han sover. (vilket han alltd gör när vi kommer hem efter promenad mm)

• Ellenö

i början hade jag dottern nerbäddad i hårdliften med täcke kudde overall ja allt de, sen när hon växt ur hårdliften köpte jag en åkpåse som hon låg i och drog över ett överdrag, har offta regnskyddet på över allt också på vintern när det snöade:)

• Hannathu
    sarsparis skrev 2011-03-13 20:58:31 följande:
    Köp det när du tycker att det behövs. Beror lite på var man bor också. Till sonen hade vi ingen åkpåse, bara overall och mössa, sen filt efter väder och locket på. Det blir vindstilla och varmt i en vagn. Däremot hade vi åkpåse när han åkte i sittdelen.
    Skulle snarare säga köp inte overall förrän du behöver det
    (Det är vårt mest onödiga plagg - men det varierar ju för alla)

Satsa på åkpåse, en bra mössa och vantar samt om du hittar en bra hals"duk" 
    (eller sy - till och med jag som är värdelös på att sy både åkpåse och halsduk klarade det men det var mest klippa och ungefär 10 stygn att sy fast kardborrbitarna för hand och några dussin langettstygn för att få ihop påsen lite nertill)

Ja vi kör med åkpåse i bilbarnstolen oxå, men med öppningar för bältet.
  • sarsparis

Köper man ingen overall får man tänka på att man inte kan bära barnet i sele eller sjal vilket jag gjorde en del då han inte alltid var helt nöjd i vagnen. Sen får man tänka på att om barnet åker bil tex kan det vara bra att den har något på sig än vanliga kläder. Finns åkpåsar att köpa till babyskyddet men då är det nog billigare att köpa en flecceoverall på tradera.......

• Hannathu

Precis, när man bär kan det vara bra, men jag upptäckte även att det var bättre att ha grabben under min jacka när det var riktigt kallt ute eftersom en fleeceoverall inte är speciellt vindskyddad.

Åkpåsar behöver inte vara dyrt
    Våra åkpåsar har gått på hela 140kr för två
    98kronor (för två tjoooocka fleecefiltar från ÖoB ) och en rulle bomullsgarn i matchande färg - ca 20kr och ca 20kr för karborrbanden. Det går att göra mycket mer avancerat men de verkligen kanonbra.

Vi lånade en från början men nu har jag gjort en likadan som till vagnen att ha i bilen men med hål för bältena - det var inte alls svårt att mäta vart hålen skulle sitta.

Annars finns JJ cole åkpåsar för babyskydd i Ullared (eller gjorde i alla fall för någon vecka sen samt för 2 resp 5 månader sen) för ca 300kr

• froggan

Jag skulle säga att åkpåse verkligen är att föredra. Du behöver inte ha lika mycket kläder på den lilla vilket så klart är skönare för bebisen. När barnet blir större kan du "packa" ner honom/henne i åkpåsen med väldigt lite kläder (om man tex vet att man bara ska gå en kortare sträcka och sedan t ex gå i ett shoppingcenter men vet att barnt kommer somna under promenaden) och behöver då inte riskera att väcka barnet för att man måste klä av det.
    Det finns sovsäcker för barn på stadium. Dom är även gjorda för att ha i barnvagn. 299kr
    Vi kan stoppa ner vår dotter med byxor och body (och mössa så klart) och promenera tio minuter utan att hon blir minsta kall (och då var det -7 grader).

• Hannathu
    froggan skrev 2011-03-14 09:20:07 följande:
    Jag skulle säga att åkpåse verkligen är att föredra. Du behöver inte ha lika mycket kläder på den lilla vilket så klart är skönare för bebisen. När barnet blir större kan du "packa" ner honom/henne i åkpåsen med väldigt lite kläder (om man tex vet att man bara ska gå en kortare sträcka och sedan t ex gå i ett shoppingcenter men vet att barnt kommer somna under promenaden) och behöver då inte riskera att väcka barnet för att man måste klä av det.
    Det finns sovsäcker för barn på stadium. Dom är även gjorda för att ha i barnvagn. 299kr
    Vi kan stoppa ner vår dotter med byxor och body (och mössa så klart) och promenera tio minuter utan att hon blir minsta kall (och då var det -7 grader).
    En sån har en kompis, vi promenerade när det var -25 och hennes barn (liksom mitt) hade bara byxor body samt vantar mössa och fleecehalsduk båda sov vidare glada och nöjda när vi kom hem och ställde vagnarna i hallen och öppnade upp samt tog av mössa och vantar
  • Arvinda

Vi har en VOKSI påse och ar jattenøjd!
    Fick bebis i september så vi har haft spadbarn i den hela vintern, och nu till våren byter vi till sommar-tacke i den och fortsatter med den.
    Vi har inte varit orolig før att bebis ska frysa en endaste gång på hela vintern, snarare att han skulle bli før varm :P

Vi har ingen hård lift i vagnen utan en i/urtagbar ryggplatta i Voksin med handtag så man kan bara. Plattan ligger under "madrassen" i påsen så det blir inte hårt att ligga på.
    De ar ratt dyra att køpa nya, men vi køpte våran billigare på annons, den var knappt anvand.

Som sagt supernøjd!

• AW1987

Jätte tack för alla svar :) Det låter ju jätte smidigt att ha åkpåse hehe :D

Svar på tråden Åkpåse?? hmm..