Varför har ljusstaken 7 armar?
Är det någon som vet den riktiga betydelsen?
Och varför har judendomen 5 armar på sin?
Är det någon som vet den riktiga betydelsen?
Och varför har judendomen 5 armar på sin?
ingen som vet?
Den judiska ljusstaken har väl sju armar och inte fem?
Så är det kanske.. Men varför har man då en sjuarmad i fönstret på julen?
Den judiska ljusstaken man har hemma har nio armar (åtta riktiga plus en extra). Det extra ljuset är "portvakten", det ljus man använder för att tända de andra med. Om jag inte minns fel är det för att inte kopiera den ursprungliga ljusstaken som fanns i templet (den hade sju armar). Chanuka varar i åtta dagar och man tänder ett ljus varje dag.
Den sjuarmade ljusstaken är en symbol för den äldre Davisstjärnan. Den symboliserar att Gud fullbordade skapelsen på den 7e dagen. Så nu vet du det
Om jag har förstått det rätt på religionslektionerna så ligger det till något så här.
Den sjuarmade ljusstaken kommer från judendommen och handlar om de 7 dagarna i hannukha (hur det nu stavas). Är det inte något med ett ljus som egentligen bara skulle kunna brinna i en dag men som mirakulöst räckte i 7 dagar,
Hannukha sammanfaller väl ungefär med juletiden, så det kan finnas någon koppling där. Men jag skulle ju gissa att våra adventsstakar vi har i fönstrena inte är kopplade till det utan har 7 ljus för att det ser bra ut eller något...
Jo jag har hittat vad den sjuarmade betyder nu.. Men varför har vi "kristna" den i fönstret på julen?
Jo, den sjuarmade ljusstakens står för fullkomlighet
För att kristna och judar tror ju på Gud och att Gud skapade jorden.
Lalalong: Nästan rätt, men det ska vara åtta dagar!
Frågan kanske blir varför vi Sverige har ljusstake. För i övriga katolska länder har man inte ljusstake. Så då får man gå tillbaka i tiden och ser hur och varför det började i Sverige.
Jag tror att det bara är en slump av vi har 7 ljus vi våra ljusstakar. Läs detta:
www.varbostad.se/vab/index.asp
Om Oscar Andersson hittat en ljusstake med 5 eller 9 ljus i hade det varit så många ljus i stakarna istället.