• Anonym

Dygnsrutiner för 8 månaders

Hej!

Vi har två 8månaders tvillingkillar (ikt ca 8.8kg, längd 71 cm) som (för tillfället) äter och sover enligt följande:

05-06 vaknar, går upp 06
    06.30 frukost - varsin portion gröt (egengjord el barngröt) med fruktmos och ersättning att dricka
    08.30-9.15 förmiddagslur (45min)
    9.30 mellis - turkisk yoghurt med frukt el en smörgås med leverpastej/ost/messmör
    11.30 lunch - egengjord barnmat, vatten att dricka, fruktmos till efterrätt
    12.30-14.00 middagslur- (1.5h)
    14.30 mellis - se nedan
    16.30 middag - egengjord barnmat, vatten att dricka, fruktmos till efterrätt
    18.30 kvällsmål - en port gröt var, ersättning el välling att dricka till
    19 (senast) somnar för kvällen

Nu till problemet/problemen:

1. sömnen -  killarna har nyligen börjat sova hela natten utan nattmål (som vi vande dem av med) men de började helt plötsligt vakna mkt tidigt, så tidigt som 04-05 från att tidigare ha sovit till ca 06.30. Detta gjorde att vi misstänkte att de kanske sov för mkt dagtid så nu har vi begränsat sömnen till mat 2.5h på dagen och vi tycker att det har gett resultat då de åtminstone sover till 05-06...

Problemet är att det verkar som att de har lätt att bli FÖR trötta dagtid, redan efter förmiddagsmellanmålet börjar de gäspa och när det är dags för lunch är de jättetrötta! ungefär samma visa strax innan middagen (ibland får de dock sova en liten kortis i vagnen om vi är ute och då blir det bättre).

Vi får nästan alltid väcka dem efter lurarna så det känns som att de kan sova längre men vioroar oss för att det blir på bekostnad av nattsömnen. Vissa morgnar tycker jag de verkar trötta redan ngn halvtimme efter de gått upp så jag funderar på om de verkligen sovit klart för natten men vi kan inte få dem att somna om på morgonen...

2. Maten-  de slutade amma och dricka ersättning och dick över på "riktig" mat vid ca 6.5-7 mån ålder och lärde sig äta jättebra väldigt fort och allt var frid och fröjd men så plötsligt har de börjat matvägra, framför allt vid lunch och middag. De kniper ihop munnen och vänder bort huvudet och ibland tokgråter de (oftast triggar de varann lite). Detta har gjort att vi i ren oro för att de inte vill äta har gett dem ersättning till maten och DET har de druckit, så det har blivit mer och mer ersättning igen vilket känns som ett steg tillbaka.

Var på BVC häromdagen och de rådde oss att sätta hårt mot hårt och inte truga och bara ge ersättning i nödfall. Vad tycker du?

Det slog mig dock idag att det är nog faktiskt sen vi började begränsa dagssömnen till två (istället för tre) lurar som de började matstrula.
     Tror du att de kan vara för trötta för att vilja äta?  Hur kan vi annars lägga in lurar och mattider tror du? känns som att de har vant sig vid sov och mattiderna nu så jag vill helst inte ändra för mkt. De somnar på stört (innan fick vi springa ut och in och nappa och ibland när vi trodde de var trötta så somnade de inte men nu är det ett stensäkert kort att de somnar när vi lägger dem på dagen) när det är dags för dagslur.

Puh det här blev lite långt men jag hoppas att du har ngt klokt råd att ge oss! det kanske finns en enkel lösning som vi helt enkelt inte hittat!

tack på förhand!
    En ung tvillingmamma

• Svar på tråden Dygnsrutiner för 8 månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag är imponerad! Vilken koll ni har!

Min erfarenhet är att deras sovmönster nattetid är precis som det brukar vara, för barn i deras ålder. Det vill säga somnar runt sju-tiden och vaknar tio-elva timmar senare. På dagen är min erfarenhet att det förmodligen skulle behöva två längre vilor om cirka 1,5 timme vardera.

Precis som du resonerar är det bra att anpassa mattiderna efter sovtiderna, för att det skall bli optimalt. Mätta barn sover bäst! Det är dock en fin avvägning då man inte heller bör erbjuda maten för sent, dvs när de börjar bli trötta igen. Jag skulle rekommendera att ni låter dem sova 1,5 timme på förmiddagen och därmed skjuter ni också på eftermiddagsvilan, vilket förhoppningsvis gör att de orkar äta middagen bättre.

Vakna vid fem-sex och äta kort därpå.
    Mellis och sedan sova mellan nio-halv elva.
    Lunch vid tolv.
    Em-vila mellan halv två och tre och mellis efter den.
    Middag vid halv fem-fem och gröt/välling innan sängdags.

Detta skulle innebära att de äter regelbundet och sover var tredje timme, med en (fortsatt) längre vakenperiod på kvällen förstås. Den totala sömnen brukar ligga runt fjorton timmar för barn i deras ålder, enligt min erfarenhet.

Om ni tror att detta kan hjälpa, så rekommenderar jag att ni sätter upp ett mål att få till det på en vecka. Flytta sovperioderna en kvart i taget, så brukar det kännas mer hanterbart.

För övrigt håller jag nog med er BVC-sköterska, om att man ibland behöver vara lite tuff för att få det att fungera. Men vill även (igen) tillägga att jag verkligen tycker att ni har grym koll!

MVH Christine

Svar på tråden Dygnsrutiner för 8 månaders