• Emma Elisabeth

Vad ger "Barn och fritidsprogrammet?"

När man har gått färdigt den utbildningen, ger det något? Får man jobb? Vad är det man blir utbildad till?

• Svar på tråden Vad ger "Barn och fritidsprogrammet?"
  • SweetNilam
    http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/168/a/374
    Pedagogisk och social verksamhet

Direkt till yrkeslivet:
    Barn- och fritidsprogrammet är inte direkt yrkesförberedande. Oftast behöver du utbilda dig vidare för att kunna arbeta inom pedagogisk och social verksamhet.

Vidare till studier:
    Det finns olika påbyggnadsutbildningar till barnskötare, elevassistent och pedagogisk assistent inom kommunala vuxenutbildning som kan vara intressanta för dig men de flesta yrken inom programmets områden kräver högskoleutbildningar.

Du kan inom högskolan utbilda dig till lärare inom förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola.
    Vidare studier på högskola eller vid andra eftergymnasiala utbildningar kan även leda till arbete med social inriktning som polis, väktare, kriminalvårdare, socialpedagog, diakon, socionom och psykolog.

Flera av de yrken som inriktningen kan leda till finns också inom frivilligorganisationer och biståndsarbete.

Fritid

Direkt till yrkeslivet:
    Programmet kan förbereda för arbete som personal vid bad- och idrottsanläggningar. Andra tänkbara arbeten är att vara aktivitetsledare i olika verksamheter.

Vidare till studier:
    Du kan utbilda dig till fritidsledare, fritidspedagog, fritidsvetare, idrottsledare, idrottslärare, idrottsföreningskonsulent på högskola eller vid andra eftergymnasiala utbildningar.

Flera av de yrken som inriktningen kan leda till återfinns också inom turismnäringen.

Bra att veta om Barn- och fritidsprogrammet

Trots namnet är programmet inte speciellt utformat för arbete med just barn eller vård av barn utan vänder sig till arbete med människor i alla åldrar. Programmet förbereder för yrken som oftast kräver vidare studier i någon form.

• Pyris

I min dotters välja-gymnasium-bok står det följande

Inriktningar

Fritid och hälsa Pedagogsikt arbete Socialt arbete Programgemensamma kurser
    Exempel: Hälsopedagogik, naturkunskap, kommunikation, lärande och utveckling, människors miljöer, pedagosisk ledarskap.

Du lär dig:
    Hur vi människor lär oss olika saker och hur vi utvecklas. Du får lära dig att leda aktiviteter för både barn och vuxna.

Efter gymnasieskolan
    Exempel på yrkesutgånger: Badpersonal, idrottsplatspersonal, personlig tränare, barnskötare, elevassistent, väktare.

• SweetNilam

BF görs ju om nu till läsåret 11/12. 

Iaag finns det två ingångar. Pedagogiskt och socialt arbete, samt fritid. Som Pyris ovan skriver så kommer de förändras och hälsa läggs till. Till hösten kommer BF inte vara högskoleförberedande. Utan yrkesförberedande. Men då går ingen ditekt yrkestitel, utan allt beror på vilken ingång du väljer och vad du senare väljer att jobba med. Då får du kalla dig efter vad jobbet är för något, tex badpersonal. 

Du "blir" inget direkt yrke efter BF programmet och då får heller inte högskoleförberedande kompetens.  

• bebinsmamma

Jag är 28 nu, BF-programmet hade precis kommit när jag skulle välja till gymnasiet. Eftersom jag ville bli lärare tyckte jag det var perfekt och efter långa diskussioner med min pappa, som inte alls tyckte det lät så bra, så blev det bf. Halvvägs igenom, eller lite mer insåg jag att kurserna inte räckte till för att komma in på högskolan och fick börja läsa extrakurser. Läste även in ett par ämnen på komvux eftersom jag saknade behörighet för programmet jag i slutändan ville söka.

Hade jag kunnat välja om åt mig själv hade det blivit en bredare linje, natur eller samhäll, för att slippa komplettera i efterhand utan snarare kunna välja fritt.

Bf var roligt, men knappast det mest givande programmet.

• alexis

BF är ganska meningslös. Läsa vidare behövs nästan alltid och om du går BF måste du komplettera...

• justja

jag gick BF och det stämmer när man skojar om barn och fritids programmet = barn utan framtids programmet,,

du är inte ens utbildad till att vara dagis fröken ,,,
    den är i princip värdelös, jag har slut betyg i utbildningen och är utbildad barnskötare,
    leta efter nåt ställe där dom behöver barnskötare..

• Laffe

Jag och mina klasskamrater som tog studenten 2010 hade inga problem med att få jobb. Man kan skriva in sig i vikariepooler som barnskötare och vikariera på förskolor, eller så kan man söka sig åt assistans, LSS-boenden och liknande. Fritidsjobb är dock svårare, då måste man läsa vidare till fritidsledare/pedagog. Om man ser till att få med alla kurser och klarar bra betyg har man god chans till högskolan. Grundläggande behörighet är ju plättlätt att fixa sig, om man bara väljer till rätt kurser istället för att flamsa på någon filmkurs som individuellt val. 

Man har efter avslutad utbildning samma kompetens som en barnskötare, men man får inte använda sig av titeln.  
    Barn och Fritid innehåller många bra och matnyttiga kurser. Tyvärr blir nivån dessvärre inte så hög då de flesta elever kommer från IV eller har dåliga betyg och inte kunde komma in på något annat, vilket präglar hela utbildningen... Är få elever på BF som verkligen vill vara där. Vi var nog 3st i min klass av 23. Tyvärr! 

• SweetNilam

Tråkigt att TS fråga skall komma att handla om BF som program. Riktigt tråkigt. Utgångarna efter BF är många, som synes i ovan skrivna texter finns det mer att göra än att rikta sig åt skolvärlden. BF är inte synonymt med lärare. För att lätta upp det hela. Jag gick också BF. Tre riktigt bra år hade jag. I en klass som inte hade en enda IV elev. "Min" klass var riktigt studieinriktad. Kanske inte alla ville läsa vidare (har ingen kontakt med dem idag) men då, under gymnasiet, pluggade de flesta för högre betyg än G. Så en riktig pluggklass var vi minsann!

Man får hela tiden "ha koll" på vad man vill göra med sina kurser. Även innan när alla gymnasieprogram var högskoleförberedande. För att vara helt på den säkra sidan att man kan göra/välja mellan precis alla utbildningar skall man välja Naturvetarprogrammet  (inte ens samhällsprogramet ger behörighet till alla högre utbildningar) och ha MVG i allt. Ett mål som inte alla ens vill ha. Många sliter ut sig på vägen med. Så få saker har i princip ändrats nu. Man får komplettera under sin gymnasietid, så att man som yrkesprogramselev kan få högskolebehögighet, precis som jag gjorde när jag valde till Eng B, HiA, MaB osv utan de kurserna hade jag inte kommit in på min högskoleutbildning, trots den högskolebehörighet som i grunden gavs... Det enda "jobbiga" är väl att man själv måste ha koll på vad man vill med sitt liv. 

Jag fick med mig riktigt bra betyg från BF, så jag är nöjd med mitt program. Hade jag fått välja om idag har jag sagt att jag skulle välja Samhällsprogrammet, men jag är inte lika säker längre för jag hade säkerligen inte fått med mig lika bra betyg. Nu är jag snart färdigutbildad på universitetsnivå. Så nog ser jag en framtid efter BF alltid! 

/En som aldrig varit eller kallat sig barnskötare, men som precis som vem som helst (BF programmet eller ej) har jobbat som timvik inom barnomsorgen.  

Svar på tråden Vad ger "Barn och fritidsprogrammet?"