• KnutRut

min dotter ligger och kollar i kors eller skelar eller vad det kallas, hur göra?

Hejsan!!!

Ska det vara så?
    Sambon säger att dom gör det för att träna ögonen.....
    Men hon har gjort så sedan i förrgår och har aldrig gjort det förut, är det något man kan göra?

Tack på förhand

• Svar på tråden min dotter ligger och kollar i kors eller skelar eller vad det kallas, hur göra?
  • Fido

Det är inte så att hon upptäckt sina händer eller sin näsa? Tilde skelar som bara den när hon försöker titta på sina händer.

• KnutRut

Nej, det är hur hon än kollar!

Är det så det ska vara eller?

• corinne1

ja små bebisar kan ju ha svårt att fixera blicken!men om du e orolig ring bvc.

• aaaa

KnutRut, min bvctant sa att på läkarbesöket vid tre månader så kollar äkaren noga så att det inte är några fel på ögonen d.v.s att barnet skelar eller vindar.
    hoppas det inte är något.

• Pyris

Min pojke skelade också. Jätte mycket. Mest med det ena ögat. Men BVC-sköterskan sa att det är ingen fara, bara vi håller koll på det så att han inte fortsätter med det framöver. Och sen tog det väl en vecka så slutade han med det..Våra barn e ju nästan lika gamla, och det e vanligt på bebisar att dom skelar. Så hon slutar nog med det snart..

• petrusjka

Oroa dig inte... klippte detta ur denna länken: www.infomedica.se/artikel.asp

Det är inte ovanligt att nyfödda skelar då och då. När man föds är synen inte färdigutvecklad. Men att ena ögat skelar hela tiden är inte normalt ens hos en nyfödd. Först efter ungefär tre till fyra månader samarbetar ögonen så pass bra att barnet kan rikta dem åt samma håll hela tiden.

Synen utvecklas under hela förskoleåldern upp till ungefär tioårsåldern. För att synen ska utvecklas behöver ögat stimulans. Om ögat skickar bilder av bra kvalitet till syncentrum i hjärnan lär sig hjärnan gradvis att tolka allt mindre detaljer, och synskärpan blir allt bättre.

FRÅN WWW.INFOMEDICA.SE

• Isabella

Min BVC sköterska sa att det var okej att skela upp till sex månader.

Svar på tråden min dotter ligger och kollar i kors eller skelar eller vad det kallas, hur göra?