Ont i magen efter smakportioner
Hejsan!
Min son är 4,5 månader och vi har precis börjat med smakportioner av palsternacka. Han fick lite drygt ½ tsk igår och ca 1-1½ idag. Han åt och var mycket intresserad och verkade tycka att det smakade gott. Dock har ha inte varit lika glad som vanligt, han har sovit mycket men oroligt och nu ikväll så har han skrikit massor och är inte alls nöjd (bara när vi bär honom i bärsele och går runt. Så fort vi står stilla eller sätter oss ner blir han arg igen). Han verkar ha mycket ont i magen och det ser ut som om han försöker bajsa ganska ofta - dock utan resultat.
Så jag har lite funderingar: Ska vi fortsätta med mer palsternacka och hur mycket ska vi ge (jag har hört att man ska dubbla portionen för varje dag)? Är det bättre att börja med någonting annat än palsternacka som är snällare för magen (jag har hört att det är bra att inte börja med så söta saker för då är man inte lika pigg på grönsakerna sen)? När är det bra att ge honom mat (han har fått mat vid tvåtiden)? Vänjer magen sig och hur länge kan vi räkna med skrikiga kvällar? Kan man underlätta bajsandet för honom? Jag har hört att katrinplommon är bra, men ska jag ge det också redan nu? Kan det hjälpa att ge lite vätska?
Många frågor och jag är ledsen om det blir lite rörigt. Jag är mycket tacksam för snabbt svar!!